کد خبر: ۱۱۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۵
در طول ماههای زمستان، اکثر ما ویتامین D کافی نداریم. این به آن دلیل است که بهترین منبع آن نور آفتاب است. در واقع بر طبق یک مطالعه که در سال 2009 در آرشیو پزشکی داخلی منتشر شده است، در حدود سه چهارم نوجوانان و بزرگسالان ایالات متحده دچار کمبود آن هستند.
ناطقان: در طول ماههای زمستان، اکثر ما ویتامین D کافی نداریم. این به آن دلیل است که بهترین منبع آن نور آفتاب است. در واقع بر طبق یک مطالعه که در سال 2009 در آرشیو پزشکی داخلی منتشر شده است، در حدود سه چهارم نوجوانان و بزرگسالان ایالات متحده دچار کمبود آن هستند.

 

1-    ویتامینD و افسردگی

 

در بسیاری از مطالعات، کمبود این ویتامین را با افسردگی مرتبط می دانند. در یک مطالعه مقطعی از 12594 بیمار در یک پایگاه اطلاعاتی در درمانگاه Mayo ، محققان دریافتند که سطح پایین این ویتامین در بدن، به ویژه در افرادی که سابقه افسردگی دارند، با علائم افسردگی آنها در ارتباط است.

 

در مطالعه ای دیگر که در مجله امریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، محققان تعداد 81189 زن بین سنین 79-50 ساله را ارزیابی کرده و دریافتند که زنانی که دارای سطح ویتامین D بالاتری هستند، (افرادی که مصرف بالای این ویتامین را از مواد غذایی داشتند) دارای نشانه های افسردگی پایین تری هستند. ویتامین D می تواند بر عملکرد دو نوروترانسمیتر مهم یعنی دوپامین و نوراپی نفرین تاثیر بگذارد.

 

2-   ویتامینD و شرایط دیگر

 

البته ویتامین D برای بدن شما بسیار مهمتر است تا برای خلق و خوی شما. مصرف این ویتامین برای سایر قسمتهای بدن شما مهم تر است. محققین 5 بیماری را با کمبود این ویتامین مرتبط می دانند:

 

در یک مطالعه که در سال 2014 در مجله نورولوژی منتشر شده است، نشان داده است که کمبود ویتامین D در مقیاس متوسط تا شدید در افراد مسن، ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر را دوبرابر کند.

 

سرطان پروستات: در تحقیقات سال 2014 که در مجله بالینی سرطان منتشر شده است، دریافتند که بین میزان پایین ویتامین D و سرطان پروستات مهاجم در مردان اروپایی- امریکایی و امریکایی- افریقایی ارتباط وجود دارد.

 

اختلال نعوظ: مطالعات سال 2014 که در مجله پزشکی – جنسی منتشر شده است، نشان داده است که مردان مبتلا به اختلال نعوظ شدید، دارای سطح ویتامین D  بسیار پایین تری نسبت به مردان دارای اختلال نعوظ خفیف هستند.

 

اسکیزوفرنی: براساس یک مطالعه که در سال 2014 در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی منتشر شده است، افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی در مقایسه با افرادی دارند که دارای سطح کافی از این ویتامین در بدن خود هستند.

 

بیماری قلبی –عروقی: با توجه به تحقیقات انجام شده در شصت و سومین جلسه علمی سالانه کالج امریکایی قلب و عروق، کمبود ویتامین D با موارد شدیدتر بیماری قلبی مرتبط است.

 نشانه های کمبود ویتامین دی کدامند؟

3-  نشانه های کمبود ویتامینD

 

اما از کجا می شود فهمید که بدن کمبود ویتامین D دارد؟ بهترین راه آن یک آزمایش خون ساده است. پزشک می تواند به شما کمک کند. البته در این مقاله نیز برخی از نشانه های دیگر آن نیز آمده است:

 

شکستگی استخوان: یکی از نقشهای حیاتی این ویتامین، کمک به روده در جذب کلسیم در جریان خون است. بدون ویتامین D کافی، بدن ما، استخوان ها را می شکند تا کلسیم مورد نیاز خود را دریافت کند.

 

تحقیقات نشان می دهد که مصرف ویتامین D کافی می تواند از پوکی استخوان (شرایطی که در آن تراکم استخوان کاهش یافته و خطر شکستگی استخوان افزایش پیدا می کند) جلوگیری نماید. از آنجا که بدن ما تمایل دارد تا استخوان سازی را در حدود 30 سالگی متوقف کند، مصرف مکمل این ویتامین، برای حفظ استخوان ها و باقی ماندن آنها در شرایط خوب، مهم است.

 

درد مزمن و ضعف عضلانی:کمبود این ویتامین می تواند همچنین باعث ایجاد درد مفاصل و عضلات شما شود. تحقیقات، ارتباط بین کمبود ویتامین D و همه انواع دردهای اسکلتی- عضلانی را نشان می دهد.

 

مطالعه ای در این مورد نشان داده است که کمبود ویتامین D ممکن است باعث تشدید پیری عضلات اسکلتی شود. با این حال خبر خوب این است که ضعف عضلانی با مصرف مکمل ویتامین D برگشت پذیر است. معمولا با مصرف این مکمل، پیشرفت در قدرت عضلانی در عرض یک تا دوماه بعد دیده می شود.

 

از دست دادن مو: محققان در یک مطالعه که در مجله پوست، فارماکولوژی و فیزیولوژی چاپ شده است، نشان دادند که کمبود ویتامین D با ریزش موی FPHL , TE همراه بود. دکتر راینا منیر عبدالهی متخصص پوست دانشگاه قاهره می گوید: گرچه ما در مورد نقش ویتامین D در رشد مو، به اندازه نقش آن در سلامتی استخوان اطلاعاتی نداریم، اما این امر میتواند به این دلیل باشد که ویتامین D به تنظیم حالت بهتر ژن هایی که باعث تقویت رشد فولیکول طبیعی مو هستند، کمک می کند.

 

خواب آلودگی: در مطالعه ای که در سال 2014 در مجله پزشکی بالینی خواب منتشر شد، محققان دریافتند که بین خواب آلودگی روزانه و سطح پایین ویتامین D  ارتباط معنی داری وجود دارد.

 

نویسندگان پیشین و پژوهش های اخیر معتقدند که سطح پایین ویتامین D می تواند به طور مستقیم و یا با ایجاد درد مزمن باعث خواب آلودگی بیش از حد شود.

 

فشار خون بالا: یک مطالعه ژنتیکی در مقیاس وسیع که شامل بیش از 155 هزار نفر بود، نشان داد که بین فشار خون بالا و کمبود ویتامین D ارتباط وجود دارد. افرادی که دارای غلظت بالایی از 25 هیدروکسی ویتامین D هستند، فشار خون آنها پایین آمده و خطر ابتلا به فشار خون بالا را در آنها کاهش می دهد. دکتر ویمال کرانی از انگلستان می گوید: اطلاعات جدید ما از اثرات مهم غیر اسکلتی ویتامین Dحمایت می کند. مطالعات ما نشان می دهد که برخی از موارد بیماریهای قلبی – عروقی می تواند از طریق دریافت مکمل های ویتامین D و یا مواد غذایی غنی شده، قویا جلوگیری شود.

 

تعریق مفرط: یکی از اولین نشانه های کمبود ویتامین D تعریق در ناحیه سر است. هنگامی که دمای بدن شما بالا می رود، عرق می کنید. اغلب اوقات این یک مشکل نیست. در واقع عرق کردن برای سلامتی شما خوب است؛ چون سموم دفع شده در سلولهای چربی زیر پوست را آزاد می کند. با این حال عرق کردن بیش از حد، ممکن است کمبود ویتامین D را نشان دهد.

 

ایمنی کم: ویتامین D نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد. قبل از اینکه آنتی بیوتیک ها در دسترس باشند، ویتامین D برای درمان عفونت هایی مثل سل مورد استفاده قرار می گرفت.

 

مطالعات متعددی وجود دارد که سطوح پایین ویتامین D را با افزایش عفونت مرتبط می داند. به عنوان مثال، در یک مطالعه نشان داده شد که افرادی که سطح ویتامین D پایینی داشتند، بیشتر از سایرین احتمال ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی را نشان دادند.

 

همچنین در مطالعات دیگری نشان داده شد که کمبود ویتامین D در کودکان، آنها را به عفونت های تنفسی مبتلا می کند، و از طرفی دریافت آن میتواند نقش مهمی در محافظت فرد در برابر آنفلوآنزا داشته باشد.

 

برخی مطالعات نیز به بررسی ارتباط بین کمبود این ویتامین و پیشرفت بیماری HIV می پردازند.

 

تحریک پذیری و افسردگی: همانطور که در ابتدای مقاله عنوان شد، کمبود این ویتامین و افسردگی، همبستگی بالایی دارند. در یک مطالعه که در مجله تغذیه چاپ شده بود، دریافتند که بزرگسالانی که دوز بالایی از ویتامین D دریافت کرده بودند، پس از 2 ماه علائم افسردگی در آنها بهبود یافت.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین