کد خبر: ۱۱۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
تحقیقات پزشکی هنوز رابطه قطعی میان رژیم غذایی و شعله ور شدن نشانه های پسوریازیس را ثابت نکرده اند اما برخی بیماران گزارش می دهند که با قطع مصرف برخی خوراکی ها، علائم پسوریازیس در آنها کاهش می یابد.
ناطقان: پسوریازیس یک بیماری مزمن سیستم ایمنی بدن است که می تواند به دفعات عود کرده و موجب اختلال التهابی مشترک شود. این بیماری در مرحله اول، پوست را درگیر می کند.گفته می شود بیماری پسوریازیس دارای زمینه ژنتیکی قوی است و اغلب در افراد جوان دیده می شود. نشانه های این بیماری شامل ضایعات پوستی آریتماتو، علایم التهابی، پوسته پوسته و نقره ای شدن پوست و تکثیر کراتینوسیت است.

 

در اینجا ۸ نوع ماده خوراکی و نوشیدنی که به احتمال زیاد باعث شلعه ور شدن علائم پسوریازیس می شود، بیشتر معرفی شده است.

 

الکل: بسیاری از مبتلایان به پسوریازیس به این نکته رسیده‌ اند که مصرف الکل به خصوص به مقدار زیاد، باعث شعله‌ ور شدن پسوریازیس آنها و بدتر شدن شرایطشان می شود. مصرف الکل باعث خشک شدن بدن و پوست می‌ شود و همین خشکی پوست سبب شعله‌ ور شدن پلاک های خشک پسوریازیس می گردد. نوشیدن مقدار کافی آب و پرهیز از مصرف مقادیر زیاد الکل و نوشیدنی های الکلی می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. بسیاری از داروهایی که برای درمان پسوریازیس استفاده می شوند مانند آسیتریتین و متوترکسات، درون کبد پردازش می شوند و الکل برای کبد سم است، این یعنی مصرف مشروبات الکلی همزمان با مصرف دارو می تواند خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد که برخی از آنها می توانند بسیار خطرناک باشند.

پسوریازیس چیست؟ + درمان

تنقلات: پسوریازیس یک بیماری التهابی است و بیشتر تنقلات نیز حاوی چربی های اشباع و ترانس بعلاوه نشاسته تصفیه شده و قند هستند که همگی می توانند فرایند التهاب را وخیم تر کنند. دلیل دیگر برای عدم مصرف تنقلات این است که حاوی کالری بالایی هستند و ارزش غذایی کمی دارند. از آنجا که افراد مبتلا به پسوریازیس اغلب دچار مشکلات وزن هستند، مصرف تنقلات با چربی بالا در آنها منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.

 

گوشت قرمز: گوشت قرمز حاوی چربی اشباع نشده به نام اسید آراشیدونیک است که می تواند علائم پسوریازیس را وخیم تر کند و به ترکیبات التهابی تبدیل شود.

 

محصولات لبنی: مانند گوشت قرمز، محصولات لبنی نیز حاوی اسید آراشیدونیک هستند. شیر گاو در این میان یکی از بزرگترین مجرمان است چرا که پروتئین کازئین دارد و منجر به التهاب می شود. زرده تخم مرغ نیز حاوی مقادیر بالای اسید آراشیدونیک است.

 

گیاهان تاجریزی: این گیاهان شامل فلفل، سیب زمینی سفید، بادمجان و گوجه فرنگی منجر به تشدید علائم پسوریازیس می شوند. این سبزیجات حاوی سولانین هستند؛ یک ترکیب شیمیایی که نشان داده شده باعث افزایش درد می شود.

 

میوه های خانواده مرکبات: گاهی اوقات یک واکنش آلرژیک می تواند منجر به تشدید علائم پسوریازیس شود. مرکباتی مانند گریپ فروت، پرتقال، لیمو، و لیموترش باعث واکنش های آلرژیک در برخی افراد می شود.

 

گلوتن: گلوتن؛ پروتئین موجود در گندم، جودوسر، جو و ... سبب التهاب می شود و بسیاری از افراد مبتلا به پسوریازیس به گلوتن حساسیت دارند برای همین اگر مبتلا به پسوریازیس هستید، حداقل یک ماه از مصرف گلوتن خوداری کنید تا ببینید علائم کمتر می شود یا نه.

 

چاشنی ها: برخی ادویه جات، ترشیجات مانند فلفل، میخک، زیره، رازیانه، دارچین، فلفل قرمز، خردل، فلفل شیرین، جوز، پوست لیمو و کاری و چاشنی هایی مانند سس مایونز، سس گوجه فرنگی، سس فلفلی و سرکه سبب التهاب بدن می شوند که باید از مصرف آنها اجتناب کرد.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین