کد خبر: ۱۱۷۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۳
در ارتباط با هر ماده‌ی خوراکی، امر خوشایند این است که نه تنها آن ماده مورد علاقه‌مان باشد بلکه از خواص بسیاری نیز برای سلامتی بدن برخوردار باشد.
ناطقان: در ارتباط با هر ماده‌ی خوراکی، امر خوشایند این است که نه تنها آن ماده مورد علاقه‌مان باشد بلکه از خواص بسیاری نیز برای سلامتی بدن برخوردار باشد. بنابراین اگر کیوی از جمله میوه‌های مورد علاقه‌ی شما است، خبر خوبی که برایتان داریم این است که این میوه از خواص متعددی برای سلامت بدن برخوردار است. خواصی که در این نوشته تمرکز ما بر روی آن‌هاست.

کیوی، از جمله میوه‌های کوچک است که طعمی شیرین و در عین حال تیز دارد. این میوه‌ی سبزرنگ سرشار از ویتامین C، ویتامین K، فولات و پتاسیم است. افزون بر این منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها و همچنین فیبر می‌باشد. در ادامه در ارتباط با مواد مغذیِ کیوی به معرفی خواص این میوه می‌پردازیم.


۱- کمک به درمان آسم:

محققان اینگونه می‌اندیشند که مقدار فراوانِ ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در کیوی می‌توانند در درمان آسم مفید باشند. در همین راستا نتیجه‌ی یک مطالعه در سال ۲۰۰۰ نشان داد که میوه‌های تازه، از جمله کیوی، می‌توانند در بهبود عملکرد ریه مفید باشند. افزون بر این، کیوی می‌تواند در رفع خس‌خس سینه‌ی کودکان نیز مؤثر باشد.

۲- بهبود فرآیند هضم:

کیوی سرشار از فیبر است و چنان‌که احتمالاً می‌دانید، فیبر برای بهبود فرآیند هضم بسیار مفید است. علاوه بر این، این میوه برخوردار از یک آنزیم پروتئولیتیک با نام اکتینیدین است که این آنزیم می‌تواند در تجزیه‌ی پروتئین مفید باشد.

۳- تقویت سیستم ایمنی:

کیوی سرشار از ویتامین C است. در واقع، تنها یک فنجان از این میوه حاوی ۲۷۳ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C می‌باشد. از آن‌جا که ویتامین C ماده‌ای ضروری برای تقویت دستگاه ایمنی است، لذا می‌توان گفت که کیوی نیز در تقویت سیستم ایمنی نقشی اساسی دارد. این امر را یک مطالعه نیز اثبات کرده است. نتایج یک مطالعه نشان از آن دارد که کیوی در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های آنفلوآنزا و همچنین سرماخوردگی مفید است، خصوصاً برای خردسالان و افراد بالای ۶۵ سال.

۴- کاهش خطر برخی بیماری‌ها:

استرس اکسیداتیو در بدن می‌تواند موجب آسیب به دی.ان.ای ما شود و این امر خود می‌تواند بیماری‌های مختلف را به همراه داشته باشد. اما کیوی، با داشتن آنتی اکسیدان‌های مختلف، قادر به کاهش احتمال استرس اکسیداتیو است.

۵- کنترل فشار خون:

افزون بر موارد فوق، کیوی در کنترل سطح فشار خون نیز مفید است. مطالعات حاکی از آن هستند که مصرف سه کیوی در روز می‌تواند موجب کاهش فشار خون شود، حتی مؤثر تر از مصرف یک سیب در طول روز. این امر در بلندمدت می‌تواند کاهش خطر سکته قلبی و در کل حملات قلبی را در پی داشته باشد.

۶- کاهش خطر لخته شدن خون:

علاوه بر کاهش فشار خون، مصرف کیوی می‌تواند کاهش خطر لخته شدن خون را نیز به همراه داشته باشد. نتیجه‌ی یک مطالعه، که در دانشگاه اسلو صورت گرفت، حکایت‌گر این است که مصرف دو الی سه کیوی در روز به طور قابل توجهی در کاهش خطر لخته شدن خون مؤثر است. محققان بر این نظر اند که این تأثیر، شباهتی بسیار به تأثیر آسپرین بر روی لخته شدن خون دارد.

۷- محافظت از بینایی:

دژنراسیون ماکولا [= تباهی لکه زرد] از جمله اصلی‌ترین علل از بین رفتن بینایی است. اما نتیجه‌ی یک مطالعه نشان از آن دارد که خوردن سه کیوی در روز می‌تواند تا ۳۶ درصد از خطر دژنراسیون ماکولا بکاهد. گمان می‌رود این امر به سبب سطح بالای زکسانتین و لوتئین موجود در این میوه باشد.

چند نکته

۱- مصرف کیوی، برای عموم مردم بی خطر است به جز کسانی که به آن آلرژی دارند. علائم آلرژی به این میوه عبارت اند از: تهوع، خارش دهان، تورم زبان، اختلال در بلع، استفراغ و کهیر.

۲- در برخی موارد نادر کیوی ممکن است به شدت موجب کاهش لخته شدن خون شده و در نتیجه خونریزی را سبب شود. بنابراین اگر در شرف انجام یک عمل جراحی هستید، بهتر است برای احتیاط این میوه را مصرف نکنید.

۳- سعی کنید کیوی را نپزید تا ویتامین C آن از میان نرود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین