کد خبر: ۱۱۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
بعد از گذشت هفت روز از تخریب بخشی از خانه تاریخی «حاجی‌باشی» در اراک، مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از برخورد قضائی با مخربان این بنای تاریخی خبر می‌دهند.
ناطقان: خانه تاریخی «حاجی‌باشی» اراک یکی از سرشناسان این شهر، که یک ماه از ثبت ملی آن در فهرست آثار ملی گذشته بود، هفته گذشته توسط ورثه و طبق گفته‌ها با همکاری شهرداری اراک تخریب شد تا مانع کاهش قیمت اراضی این زمین ۱۹۰۰ متر مربعی شود و حالا بعد از گذشت هفت روز از این اتفاق بالاخره میراث‌فرهنگی استان مرکزی قصد پیگیری مخربان این بنای باقی مانده از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول که زمانی بزگترین کتابخانه شهر در آن قرار داشته، را کرده است.

اکنون سید محمد حسینی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اعلام می‌کند: مرمت اضطراری خانه تاریخی «حاج‌باشی» که قسمتی از آن توسط متعرضان تخریب شده بود به زودی آغاز می شود.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل وضع نابسامان پیش آمده برای بنای خانه تاریخی «احمد قلی حاج باشی» پس از تخریب نیمه‌شب ۱۳ آذرماه جاری توسط برخی وراث، لزوم اقدام عاجل برای مرمت بخش‌های تخریب شده و جلوگیری از تخریب بیشتر این ارثیه ملی، اداره کل را بر آن داشت تا با اخذ مجوز قضایی در خصوص ورود به ملک برای انجام مرمت بنا اقدام کند.

 او با اشاره به نظرات کارشناسی که تعرض به این خانه را خسارتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند، ادامه می‌دهد: با اعزام تیم خبره کارشناسی و مرمتی در صدد مرمت قسمت‌های آسیب دیده بنا خواهیم بود.

حسینی جایگاه بافت تاریخی و خانه‌های قدیمی مانند«خانه حاج باشی» را در هویت سازی و ارائه الگو معماری اواخر دوره قاجار و ابتدای دوره پهلوی را مهم می داند و می‌گوید: سه مزیت ایجاد شده تا ثبت این اثر انجام شود. هویت سازی به واسطه حضور این بنا در بافت شهری، جذب سرمایه، توریست و در نهایت ایجاد اشتغال به واسطه تغییر کاربری آگاهانه‌ی این بنای ارزشمند مهم‌ترین دلایل هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه می‌دهد: ‌امیدوارم همه‌ی وارثان در تسریع و تسهیل روند مرمت این اثر شاخص همکاری لازم را داشته باشند تا در صورت تخصیص اعتبار لازم به سرعت پروژه مرمت و بازسازی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان آغاز شود.

وی اضافه می‌کند: با این وجودپیگیری حقوقیِ متعرضان به این اثر ملی توسط واحد حقوقی اداره کل انجام می‌شود، ما در این زمینه کوتاه نمی‌آییم، چون قائل به آن هستیم که تعرض به یک اثر ملی، تعرض به هویت وثروتی ملی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین