کد خبر: ۱۱۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان اینکه ٥٤٠٠ نفر از آغاز سال ٩٠ تا سال ٩٦ جذب قوه قضائیه شده‌اند، گفت: قبل از برنامه پنجم، بیش از ۷ هزار همکار قضایی داشتیم که اکنون به ١١ هزار نفر افزایش یافته است.
ناطقان: حجت الاسلام علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در حال حاضر حدود ١١ هزار قاضی مشغول کار هستند که ١٠ هزار و ٢٩٠ نفر در دادگستری‌های سراسر کشور، ٤٠٠ نفر در مراجع قضایی، ٢٠٠ نفر در سازمان‌های تابعه و ٥٠ نفر در ستاد فعالیت می‌کنند؛ ٩٢٠ نفر یعنی ٨/٥ درصد قضات، زن هستند؛ کمتر از ٢٥ درصد قضات، حوزوی و بقیه دانشگاهی هستند.

وی افزود: قبل از برنامه پنجم بیش از هفت هزار همکار قضایی داشتیم که بعد از برنامه به ١١ هزار نفر افزایش یافت و ٥٤٠٠ نفر از آغاز سال ٩٠ تا سال ٩٦ جذب شده‌اند؛ آزمون‌های مختلفی در سال‌های مختلف برگزار شد و آخرین آزمون عمومی امسال، امروز در حال برگزاری است.

امینی تصریح کرد: ٣٠ هزار نفر در آزمون امروز شرکت می کنند که با احتساب افرادی که در آزمون اختصاصی شرکت می‌کنند در سال ٩٦ حدود ٧٨ هزار متقاضی در بخش‌های مختلف قضایی داشتیم.

به گفته معاون منابع انسانی قوه قضائیه، در طول برنامه ششم، پیش‌بینی شده است سالی ٨٠٠ قاضی و ٤ برابر این تعداد کارمند در قوه‌قضائیه جذب شوند.

وی ادامه داد: آزمون امروز که آخرین آزمون حلقه های آزمون ٩٦ است در ٢٢ مرکز و با حضور٢٠ هزار مرد و ١٠ هزار زن درحال برگزاری است. ٢٧ بهمن افرادی که حدنصاب را آوردند در آزمون تشریحی شرکت خواهند کرد و فروردین ماه نتایج اعلام خواهد شد.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: سال ٩٥ حدود ٤٥ هزار متقاضی در آزمون عمومی و چهار هزار نفر در آزمون تشریحی شرکت کردند و ٢ هزار نفر برای آزمون مصاحبه و شخصیت دعوت و درنهایت ٢٧٠ نفر به عنوان قاضی معرفی شدند.

امینی خاطرنشان کرد: مراحل کار تا ابلاغ قضایی بدین صورت است که افرادی که در آزمون شرکت می‌کنند، اختبارهای مختلفی را بعدها پس از گذراندن مراحل مختلف تشریحی و مصاحبه می‌گذرانند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه تصریح کرد: به طور متوسط در طول یک سال مراحل گزینش انجام می شود و افراد در فرآیند گزینش قرار می‌گیرند که گزینش در دو بخش عینی و عملی انجام می شود و دو سال مراحل کارآموزی را طی می کنند و بخشی کارآموزی در دادسراها و محاکم است و بخشی هم اختبار نهایی توسط قضات باسابقه و عالی رتبه صورت می‌گیرد و بعد از این برای اخذ ابلاغ نهایی معرفی می شوند که نخست به عنوان دادیار و بازپرس به دادسراها معرفی می شوند.

امینی گفت: ٩٠٨ نفر تا پایان سال با جمع کسانی که امسال ابلاغ قضایی گرفتند به دادسراها اضافه می شوند که بر این اساس ٥ هزار نفر در برنامه پنجم توسعه جذب شده‌اند.

‎وی ادامه داد: استاندارد براساس جمعیت و تعداد پرونده برای استان ها تعیین می‌شود؛ در سال ٩٠ اگر ٩ میلیون پرونده داشتیم اکنون بیش از ١٥ میلیون پرونده داریم؛ یک شاخص آمایش سرزمینی و شاخص دیگر براساس تعداد پرونده‌هاست.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه اضافه کرد: ‎٣٠٠٠ کارمند و ٨٠٠ قاضی باید جذب شوند و افرادی هم بدلیل بازنشستگی و بازخرید کم می‌شود؛ ‎٥٠ درصد پست های اداری و ٣٠ درصد پست های قضایی بدون تصدی است. در استانداردهای جهانی پرونده‌ها کم است اما در مجموعه دادسراهای رسانه ٢٠٠ پرونده نسبت به قاضی داریم و این متوسط کشوری است و ممکن است جایی قاضی پرونده کمتر و جایی بیشتر باشد.

امینی تصریح کرد: ‎به طور معمول سالانه ٢٥٠ قاضی بازنشسته می‌شوند تعداد؛ خروج از دستگاه قضایی زیاد نیست و به دلیل نیاز از قضات خواهش می‌کنیم بمانند و با إذنی که رئیس قوه از رهبری دارند، همان قضات به شکلی در مجموعه استفاده می شوند.

وی گفت: در دیوان عالی و سایر مراجع قضایی، قضات بازنشسته ای هستند و ‎افراد زیادی داریم که از وکالت در قالب جذب اختصاصی داوطلب قضات می شوند و ٥٠٠ تن از وکلای کانون یا مرکز مشاوران ، متقاضی جذب قضاوت می شوند. ‎دادگاه خانواده به مشاور زن نیاز دارد و در قانون آمده یک خانم با شرایط قضاوت حضور داشته باشد البته باید چهار سال سابقه قضایی داشته باشد که به تعداد کافی نداریم.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ‎گزینش شاخص هایی دارد که زیر نظر هیأت عالی گزینش مستقر در ریاست جمهوری انجام می‌شود، ‎نمایندگان دستگاه قضایی هم آنجا هستند؛ ‎چیزی به نام شاخص سیاسی در آیتم‌های ما نیست مگر اینکه چیزی مانند سوء سابقه در پرونده داشته باشد؛ در آیتم های گزینشی این موضوع را نداریم که فرد به چه کسی رای داده است.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین