کد خبر: ۱۲۰۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۰
تظاهرات پوستی بیماری های داخلی اهمیت فراوانی دارد و گاه تنها یک نشانه می تواند کلید تشخیص درست و رسیدن به ریشه بیماری باشد.
ناطقان: در اینجا به علائم پوستی بیماری‌های مهم اشاره می‌شود که می‌تواند در شناخت و یادآوری لزوم مراجعه به پزشک در صورت بروز این علائم کمک کننده باشد.

خونریزی زیر پوستی: مرتبط با بیماری‌های غده پانکراس

در التهاب حاد پانکراس خونریزی زیر پوستی ناحیه پهلوی چپ یا دور ناف جزو علائم بسیار مهمتشخیص این بیماری هستند. سرخی منتشر در ناحیه شکم، التهاب سیاهرگ ها، خشکی پوست، سفت شدن پوست، زخم‌های مزمن، پیشرفته و مقاوم به درمان در نقاط مختلف بدن و توده‌های مختلف پوستی سایر تظاهرات پوستی بیماری‌های پانکراس هستند.

قاشقی شدن ناخن: مرتبط با بیماری‌های گوارشی

بیماری‌های مری و معده در صورتی که باعث فقر آهن شوند می‌توانند تغییراتی در صفحه ناخن از قبیل: قاشقی شکل شدن ناخن و التهاب گوشه لب‌ها شوند. تاول‌های پوستی نیز می‌توانند علامتی از بیماری‌های تاولی گسترده‌ای باشند که مخاط دهان و مری را گرفتار می‌کنند. میکروب هلیکوباکتر که عامل اصلی بیمار زخم معده و اثنی عشر محسوب می‌شود می‌تواند همراه تظاهراتی پوستی همچون کهیر مزمن، بیماری روزاسه یا گلگونی پوست، التهاب عروق پوست یا خارش مزمن باشد

اگزما: مرتبط با افسردگی و اضطراب

ایجاد تکه‌های قرمز روی پوست و خشکی و خارش آن بخصوص در گردن و یا آرنج علائمی از اگزما است که تقریبا ۳۰ میلیون آمریکایی را درگیر خود کرده است. یک اتصال غیر قابل انکار بین افسردگی، اضطراب و اگزما وجود دارد. اما بیان این نکته که آیا این ارتباط، کاملا به نگرانی روحی و روانی بوجود آمده در شخص برای اینکه اگزما بر ظاهرش تاثیر می‌گذارد یا نه، مربوط می‌شود سخت است. در هر صورت مشترکات قابل توجهی بین این سه بیماری وجود دارد مانند این نکته که افرادی با داشتن این سه عارضه شانس بیشتری برای داشتن سطح پائین اسید چرب امگا ۳ دارند.

پسوریازیس: مرتبط با بیماری‌های قلبی

ایجاد لکه‌های خشن و فلس دار بر روی پوست از علائم پسوریازیس که یک بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود. بنیاد ملی پسوریازیس در آمریکا اشاره می‌کند که مبتلایان به این بیماری ۵۸ درصد بیشتر از سایرین دچار بیماری‌های قلبی و ۴۳ درصد بیشتر دچار سکته مغزی می‌شوند. اختلال پوستی پسوریازیس اصلا اختلال دردناکی نبوده و درمان آن هم چندان دشوار نیست، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پسوریازیس می‌تواند یک عامل خطرزای مستقل برای حمله قلبی خصوصا در افراد جوانی باشد که پسوریازیس شدید دارند.

روزاسه: مرتبط با آلزایمر

بین نوعی اختلال پوستی شایع موسوم به روزاسه و بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد. آلزایمر اختلال مغزی پیش رونده‌ای است که حافظه را تحلیل می‌برد و بر توانایی فرد در انجام کار‌های روزانه تاثیر می‌گذارد. سن، یکی از تعیین کننده‌ترین فاکتور‌ها در بروز این اختلال است هرچند بررسی‌ها حاکی از آن است که سن و سال تنها عامل مرتبط با آلزایمر نیست، چون مطالعات نشان داده مبتلایان به روزاسه ۷ درصد بیشتر در معرض زوال عقلی هستند و ۲۵ درصد بیشتر احتمال دارد به آلزایمر دچار شوند.

ویتیلیگو: مرتبط با مشکلات تیروئید

ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که با از دست دادن رنگدانه‌های پوستی خود را نشان می‌دهد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به سلول‌های پوستی که رنگ دانه ملاتونین تولید می‌کنند، حمله می‌کند. ویتیلیگو می‌تواند با بیماری‌های خود ایمنی تیروئید بخصوص پرکاری تیروئید همراه شود. پوست افراد مبتلا به پرکاری تیروئید سفت، مخملی، خشن و گرم است، معمولا این افراد پوست خارش داری دارند، کف دستهایشان سرخ رنگ است، تورم خاصی در جلوی ساق پا دارند، پوستشان تیره‌تر می‌شود و گهگاه بیماری لک و پیس یا ویتیلیگو نیز در آن‌ها بروز می‌کند.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین