کد خبر: ۱۲۰۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۳
آیا تا به حال دقت کرده اید که در طول روز دست هایتان چند بار به صورت تان برخورد می‌کند؟ در واقع هر بار که دست هایتان را به صورت تان می‌زنید، میکروب‌های بیشتری را به پوست صورت تان منتقل می‌کنید.
ناطقان: اکثر ما فکر می کنیم که بهداشت فردی را به درستی رعایت می کنیم. ما یاد گرفتیم که به حمام برویم، ناخن هایمان را کوتاه کنیم، بدن مان را با صابون بشوییم... اما رعایت بهداشت فردی آنقدرها هم که ما فکر می کنیم، ساده نیست. اکثر ما در این مورد عاداتی داریم که اشتباه است. اگر دوست دارید با این عادات اشتباه آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

1.گذاشتن دست زیر چانه

آیا تا به حال دقت کرده اید که در طول روز دست هایتان چند بار به صورت تان برخورد می کند؟ در واقع هر بار که دست هایتان را به صورت تان می زنید، میکروب های بیشتری را به پوست صورت تان منتقل می کنید.

به عنوان مثال با قرار دادن دست تان زیر چانه، نه تنها جرم ها به صورت شما منتقل می شود، بلکه پوست صورت تان نیز کشیده شده که به تبع موجب چین و چروک و پیری زودرس پوست می شود. اگر چه ترک این عادت سخت است اما هر چه زودتر آن را کنار بگذارید، به نفع زیبایی تان است.

2.شستن صورت پس از ورزش

اگر چه شستن صورت پس از ورزش حال آدم را سر جایش می آورد و حس شادابی می بخشد اما بهتر است که این کار را قبل از ورزش انجام دهید.

زمانی که شما عرق می کنید، در واقع صورت تان را پاک سازی می کنید و کثیفی ها و جرم ها را از منافذ پوستی تان دور می کنید. اما اگر در این شرایط صورت تان کثیف باشد، نه تنها پاک سازی صورت نمی گیرد، بلکه عرق کردن موجب آکنه و جوش های پوستی نیز می شود. بنابراین بهتر است که قبل از ورزش صورت تان را بشویید. در این صورت پس از عرق کردن تنها پوست تان آب و نمک تولید می کند که برای پوست نیز بی ضرر است.

3.حمام آب داغ

در روزهای سرد سال، هیچ چیز بهتر از یک دوش آب گرم حال آدم را جا نمی آورد و خستگی را بر طرف نمی کند اما آیا می دانید که آب داغ برای پوست و موهایتان مضر است؟ کمی گرمای آب به پوست آسیبی نمی رساند اما آب داغ، از آنجا که منفذهای پوست را باز می کند، موجب از بین رفتن روغن طبیعی پوست شده و آن را پس از مدتی خشک می کند. این اتفاق در مورد موهای شما هم صادق است. بنابراین اگر می خواهید که از خشکی پوست و مویتان جلوگیری کنید، از گرفتن حمام آب داغ خودداری کنید.

4.استفاده از لوسیون بدن ساعت ها پس از استحمام

شاید زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید و دوش می گیرید، به دلیل این که باید زود از خانه خارج شوید، زمان کافی برای استفاده از لوسیون بدن نداشته باشید یا شاید فکر کنید که بهتر باشد این کار را به چند ساعت بعد موکول کنید اما آیا می دانید لوسیونی که فورا بعد از حمام زده نشود، هیچ تاثیری بر پوست تان ندارد؟

به همین دلیل بهتر است که فورا پس از خارج شدن از حمام خودتان را خشک کردید و لوسیون یا مرطوب کننده را به پوست تان بزنید. از مالش پوست با حوله نیز خودداری کنید. این را هم یادتان باشد که لوسیون را تنها به پوست بدن تان بزنید و برای پوست صورت از کرم های مخصوص صورت استفاده کنید.

5.استفاده زیاد از صابون هنگام دوش گرفتن

حتما برای شما هم پیش آمده که زمستان ها پوست تان خشک شود. به جای این که مرتب از کرم های مرطوب کننده برای نرمی پوست تان استفاده کنید، بهتر است که مصرف صابون تان را کم کنید. اگر جزو افرادی هستید که هر روز به حمام می روند و بدن شان را با صابون می شویند، بهتر است که این عادت را ترک کنید زیرا استفاده بیش از حد صابون، پوست را دچار ترک و خشکی می کند.

6.عدم استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان

حتما این نکته را بارها شنیده اید اما اگر تا به حال پشت گوش می انداختید، حال زمانش است که آن را جدی تر بگیرید. فرقی نمی کند که هوا آفتابی است یا بارانی و ابری، کرم ضد آفتاب باید هر 365 روز سال استفاده شود.

7.دوش نگرفتن پس از ورزش

شاید پس از یک ساعت ورزش سنگین، آنقدر خسته باشید که بخواهید کمی استراحت کنید سپس دوش بگیرید اما این را بدانید عرقی که روی پوست تان بماند، موجب آکنه، التهاب و دیگر بیماری های پوست می شود. به همین دلیل نه تنهای باید به سرعت پس از ورزش لباس هایتان را عوض کنید، بلکه باید دوش هم بگیرید زیرا هر چه زمان کمتری باکتری ها روی پوست تان بمانند، به نفع تان است.

هنگام دوش گرفتن نیز بدن تان را با شامپوی بدن ضد باکتری بشویید، از تمییزی قسمت هایی از بدن که با لوازم ورزشی در تماس بوده نیز اطمینان حاصل کنید.

اما اگر به سرعت پس از ورزش و عرق کردن، نمی توانید به حمام بروید، نگران نشوید. فقط کافی است که لباس های عرق کرده تان را از تن درآورید، سپس با یک دستمال مرطوب پوست تان را تمییز کنید.

8.استفاده از یک لیف به مدت طولانی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که لیف حمام تان را چه زمانی خریده اید؟ یا از چه زمانی در حال استفاده از آن هستید؟ اگر یادتان نمی آید، پس زمان آن است که عوضش کنید. حوله و لیف می توانند باکتری ها را به خود جذب کنند، به همین دلیل سعی کنید که پس از حمام آنها را خشک نگه دارید و هر چند وقت یک بار هم آنها را عوض کنید.

9.دوش گرفتن در صبح

دوش گرفتن در صبح یک عادت خوب است که شما را نیز برای یک روز کاری آماده می کند. اشکالی در این کار وجود ندارد اما کارشناسان معتقدند که دوش گرفتن در انتهای شب برای بدن بهتر است.

دوش گرفتن در انتهای شب موجب خواب راحت تر می شود. علاوه بر آن، شما تمام کثیفی هایی که در طول روز روی پوست تان جمع شد را از بین می بردید، در نتیجه بدن شما در طول خواب قادر به نفس کشیدن خواهد شد که همین امر از ایجاد آلرژی های پوستی نیز جلوگیری می کند. بنابراین بد نیست عادت دوش گرفتن تان را از صبح به شب منتقل کنید تا از فواید آن نیز بهره مند شوید.

10.نشستن شت های آرایشی

شستن شت های آرایشی یکی از کارهای مهمی است که باید هر چند وقت یک بار آن را انجام داد، اما معمولا خانم ها از انجام آن سر باز می زنند. این کار تنها چند دقیقه از زمان شما را می گیرد و در عوض می تواند پوست تان را از کثیفی ها و باکتری ها دور کند. باکتری های موجود روی این لوازم می توانند آسیب جدی به پوست شما بزنند بنابراین شستن آنها به طور مرتب، مهمترین کاری است که باید در مورد لوازم آرایش تان انجام دهید.

برای شستن آنها از آب و صابون استفاده کنید، سپس آنها را به طور افقی روی سطحی بگذارید تا خشک شوند.

11.استفاده مدام از دهان شویه

استفاده از دهان شویه به نظر عادتی مناسب می آید اما می تواند برایتان مضر باشد. از آنجا که پایه این ماده الکل است، استفاده زیاد از آن دهان را دهیتراته یا خشک می کند که به تبع زمینه برای ایجاد بوی بد دهان نیز فراهم می‌شود. به همین دلیل بهتر است که از دهان شویه های بدون الکل استفاده کنید. دهانشویه‌های فاقد الکل گرچه مزیت الکل را ندارند، اما مضرات حاصل از آن را نیز ایجاد نمی‌کنند و ایمن‌تر هستند.

12.مسواک زدن پس از مصرف قهوه

حتما شنیده اید که قهوه برای دندان ها مضر است، شاید فکر کنید که مسواک زدن پس از مصرف قهوه می تواند مانع از آسیب دهان شود اما اشتباه کرده اید.

دندانپزشکان توصیه می‌کنند به ویژه در مواردی که از مایعات اسیدی یا مواد غذایی ادویه دار استفاده می‌کنید حتما بین نیم تا یک ساعت صبر کنید و پس از آن مسواک بزنید. مسواک زدن دندان ها ظرف نیم ساعت بعد از مصرف یک وعده غذایی یا نوشیدن یک فنجان قهوه می‌تواند آسیب جدی به دندان ها وارد کند. پس از مصرف مایعات یا مواد غذایی اسیدی، این اسید می‌تواند مینای دندان و حتی لایه زیرین آن موسوم به دنتین را تخریب کند.

اگر زمان مسواک زدن دندان ها مناسب نباشد یعنی ظرف 20 دقیقه تا نیم ساعت پس از صرف غذا یا نوشیدنی‌ها، اسید موجود در مواد غذایی به سطح عمیق‌تر دندان ها راه پیدا می‌کند و در نتیجه خیلی سریع تر موجب پوسیدگی و تخریب دندان ها می‌شود.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین