کد خبر: ۱۲۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه آرامش به اکثر نقاط کشور بازگشته است، گفت: از شورای امنیت کشور خواسته‌ایم تا مجوز استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در مناطقی که آرامش به آنها بازگشته است، بدهد.
ناطقان: آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره دلایل فیلتر فضای مجازی، اظهار کرد: عده‌ای با استفاده از ظرفیت‌های خوبی که برای کسب و کار و دسترسی مردم به اطلاعات در فضای مجازی به وجود آمد، آسیب‌های زیادی به آرامش مردم وارد کردند.

وی  افزود: این چالش وجود داشت اگر فضای مجازی مسدود شود کاربردهای خوب آن متوقف شده و نارضایتی ایجاد می‌کند اما از سویی امنیت اجتماعی هم تحت‌الشعاع اقدامات برخی کانال‌های شبکه مجازی قرار گرفته است. دسترسی آزاد به اطلاعات و امنیت هر دو جزو حقوق شهروندی محسوب می‌شود و دولت متعهد به رعایت آن است.

جهرمی خاطرنشان کرد: این موضوع در شورای امنیت کشور مطرح شد و نظرات مخالف و موافق درباره مسدود کردن فضای مجازی مطرح شد و در نهایت این تصمیم گرفته شد که جلوی سوء استفاده عده‌ای از فضای مجازی گرفته شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه نظام همواره از انتقاد و اعتراض مردم دفاع کرده و آن را حق مردم می‌داند، خاطرنشان کرد: برخی کانال‌ها در فضای مجازی آدرس تجهیزات نظامی ما را می‌دادند و اینگونه به داخل کشور خط می‌دادند یا آموزش ایجاد بمب را می‌دادند که هیچ کشوری اجازه فعالیت این کانال‌ها را نمی‌دهد به همین دلیل ما از مدیر تلگرام خواستیم فعالیت این کانال‌ها را متوقف کند که سه کانال هم بسته شد اما مجددا کانال‌های جدیدی درست شد و با توجه به ضعف مراکز مرجع خبری در کشور، مردم به این کانال‌ها مراجعه کردند و مدیر تلگرام هم پایبند مقرراتی که خودشان وضع کردند، نماند و بنابراین کانال‌هایی مردم را به آشوب و آتش زدن مساجد و مراکز نظامی تشویق می‌کردند.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه اکنون آرامش در حال بازگشت به کشور است و دیشب در اکثر نقاطی که پیش از این ناآرامی داشته‌ایم، آرامش برقرار شده است، اظهار کرد: ما از شورای امنیت کشور پیگیری کردیم در نقاطی که آرامش بازگشته است، فعالیت شبکه‌های مجازی را از سر بگیریم.

وی ادامه داد: ما با مدیر تلگرام هم مکاتبه کردیم که این کانال‌ها را حذف کند. به هر حال همه ارکان نظام انتقاد و اعتراض را به رسمیت شمرده‌اند و در حال حاضر سخت‌ترین انتقادها هم به خود دولت وارد می‌شود. نظام برای اعتراض ارزش قائل است اما برخی کانال‌های تلگرامی در حال ترویج خشونت و تروریسم هستند مثلا عکس افراد را می‌گذارند و به مردم می‌گویند آنها را بکشید بنابراین ما از مدیر تلگرام خواسته‌ایم این کانال‌ها را فیلتر کند البته مدیر تلگرام هم شاید تحت فشارهای بین‌المللی است. به هر حال رییس‌جمهور آمریکا یا نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این اقدامات چند روز حمایت کرده و ممکن است به مدیر تلگرام فشار بیاورند.

وزیر ارتباطات گفت: می‌گویند که مدیر تلگرام با دولت ایران همکاری کند در حالیکه ما اطلاعات خصوصی افراد را از مدیر تلگرام نخواسته‌ایم، فقط خواسته‌ایم مانع ترویج خشونت و تروریسم شود. مردم هم باید نظر خود را به مدیر تلگرام اعلام کنند.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه من برای رفع مسدودیت تلگرام با وزیر کشور هم صحبت کرده‌ام، خاطرنشان کرد: کسب و کارهای زیادی از طریق تلگرام انجام می‌شود بنابراین ما پیگیر راه‌اندازی مجدد تلگرام هستیم.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای توسعه اپلیکیشن‌های ارتباطی داخلی انجام داده‌اید، تصریح کرد: ما مصوبات شورای فضای مجازی را پیگیری کرده‌ایم اما این فرآیند در کشور ما هنوز نوپاست. مردم هم حق انتخاب استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی را دارند و تلگرام تنها پیام‌رسان دنیا نیست و پیام‌رسان‌های زیادی وجود دارد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین