کد خبر: ۱۲۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
وزیر جهاد کشاورزی:
محمود حجتی گفت: گذشتگان ما هیچ وقت نگفتند که دچار خشکسالی هستیم و همیشه نیاز خود را تامین کرده‌اند و مشکلاتی که اکنون در بخش کشاورزی مشاهده می‌شود نتیجه تنبلی، سستی و مهمترین گناه ناامیدی است.
ناطقان: محمود حجتی امروز در مراسم دومین اهدای نشان و تندیس امین‌الضرب به مناسب یکصد و سی‌چهارمین سالگرد تاسیس اتاق بازرگانی تهران در تالار وحدت با اشاره به خدمات امین‌الضرب که در زمان حیات خود انجام داده است اظهار کرد: هفته گذشته در گناباد بودم و قنات قصبه را بازدید کردم آنچه که در این قنات توسط آبا و اجداد ما صورت گرفته برایم قابل تصور نبود؛ قناتی به طول 32 کیلومتر در 600 تا 700 سال پیش در زمانی ساخته شده که محدودیت تکنولوژی وجود داشته، تجهیزات برقی نبوده، اکسیژن برای ورود به عمق زمین نبوده و مشخص نیست که چطور گل و خاک از زمین بیرون آمده است.

وی اضافه کرد: آیا با عجول بودن می‌توان چنین پدیده‌ای را ایجاد کرد که جواب به طور قطع منفی است. امین‌الضرب نیز در وصیت‌نامه خود به پسر خود توصیه کرده که عجول نباشد. ما نیز اکنون ادامه این نسل هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: خداوند در انسان و ماهوی انسان ظرفیت‌هایی ودیه گذاشته است که حد و مرز ندارد و اما به خاطر جهل بی‌تفاوتی و خستگی از آن استفاده نمی‌شود.

حجتی ادامه داد: توانایی ما بسیار بیشتر از آن چیزی است که دیده می‌شود و یا از آن استفاده می‌کنیم؛ ظرفیت‌های متعددی پیرامون ما وجود دارد که اصلا آن را نمی‌بینیم؛ گذشتگان نیز با تلاش خود به نتیجه رسیده‌اند و باید همواره امیدوار بود.

وی تصریح کرد: برخی می‌گویند چرا دیگران جلو رفته‌اند  و ما عقب ماندیم؛ نمی‌خواهم درباره سایر بخشها صحبت کنم اما در بخش کشاورزی مطرح می‌شود که بحران آب جاری است و همه اینطور تصور می‌کنند که آخر خط هستیم اما باید توجه داشت که به حدی ظرفیت کار نهفته در بخش کشاورزی وجود دارد که محدودیت زمانی اجازه طرح تک تک آن را نمی‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با ذکر مثالی در این ارتباط افزود: سطح زیر کشت چغندر قند در سالجاری درمقایسه با دهه 80 نصف شده است، اما تولید ما دو برابر است، آیا به معنی رسیدن به آخر خط است.

حجتی ادامه داد:‌در شرایط یاد شده برای افزایش تولید چغندر قند نه تنها سطح زیر کشت کاهش یافته و نصف شده بلکه مصرف آب نیز کمتر شده است.

وی گفت: ظرفیت‌های مناسبی در داخل دریا و سواحل خدا در اختیار ما قرار داده است که اکنون از بخشی از آن استفاده می‌کنیم.

* مشکلات بخش کشاورزی به خاطر تنبلی است نه محدودیت منابع آب

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون محصول پربازده میگو در محرومترین مناطق کشور (استان سیستان و بلوچستان) پرورش داده می‌شود و میزان تولید ما در این محصول از 12 هزار تن به 30 هزار تن رسیده و بازارهای صادراتی مناسبی دارد.

وی یادآور شد: دلیل تحقق این امر آن است که در تولید، اسرار و پافشاری شده است که همان این امر در بخشهای دیگری نیز می‌توانیم موفق باشیم.

حجتی اضافه کرد: گذشتگان ما هیچ وقت نگفتند که دچار خشکسالی هستیم و با آن شرایط که از لحاظ تجهیزات نیز محدودیت داشتند که امروز به خاطر پیشرفت تکنولوژی آن محدودیت‌ها دیگر وجود ندارد نیاز خود را تامین کرده‌اند و مشکلاتی که اکنون در بخش کشاورزی مشاهده می‌شود نتیجه تنبلی، سستی و مهمترین گناه ناامیدی است.

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین