کد خبر: ۱۲۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
سودان برای اولین بار اعلام کرد که پس از فعالیت‌های نظامی دو کشور مصر و اریتره در منطقه "ساوا" در شرق این کشور، احتمال وقوع درگیری میان ارتش سودان با نیروهای این دو کشور وجود دارد.
ناطقان: به نقل از سایت شبکه خبری المنار، هفته گذشته پس از آنکه عمر البشیر، رئیس جمهور سودان در استان‌های مرزی این کشور حالت فوق العاده اعلام کرد، خارطوم مرزهای شرقی استان کسلا با کشور اریتره را مسدود کرده و هزاران نیروی خود را در این منطقه مستقر کرد، همچنین آدم جماع، استاندار کسلا کمیته عالی برای بسیج نیرو در این استان تشکیل داد.

ابراهیم محمود، معاون رئیس جمهور سودان و معاون رئیس کنگره ملی حاکم گفت: رهبران حزب در نشستی در دفتر این حزب، در پی دریافت اطلاعاتی امنیتی مبنی بر تهدیدات احتمالی مصر و اریتره در منطقه ساوا دستور استمرار تدابیر امنیتی در مرزهای شرقی سودان را صادر کردند.

پیشتر گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از ورود تجهیزات نظامی مصر شامل سلاح‌های جدید، خودروهای نفربر و خودروهای شاسی بلند به پایگاه نظامی ساوا در اریتره بودند.

ابراهیم محمود فاش کرد، بکری حسن صالح، معاون اول رئیس جمهور سودان در نشست روز پنج‌شنبه رهبران حزب کنگره ملی در خصوص تهدیداتی که در برخی استان‌ها به ویژه استان کسلا از آن صحبت می‌شود، توضیحی را ارائه کرد.

حسن صالح اواخر دسامبر ۲۰۱۷ سفری دو روزه به اریتره داشت و در آنجا با رهبران این کشور دیدار و گفتگو کرد.

خارطوم روز پنج‌شنبه سفیر خود در قاهره را در پی تنشی جدید میان دو کشور فراخواند.

تنش‌ها میان دو طرف پس از جنجال رسانه‌های مصری و حمله شدید آنها به سودان بابت سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دسامبر ۲۰۱۷ به خارطوم آغاز شد.

سودان و مصر چندین پرونده اختلاف دارند که از جمله آنها سد النهضة در اتیوپی و درگیری‌های مرزی در مثلث حلایب در ساحل دریای سرخ است که از سال ۱۹۹۵ میلادی در کنترل مصر قرار دارد.

در همین حال عمر البشیر از نیروهای مسلح سودان و دیگر نیروهای نظامی این کشور که نقشی در "تحقق ثبات و صلح و نیز برقراری امنیت در سودان" داشتند، تقدیر کرد و بار دیگر به پایبندی خارطوم به ارائه انواع حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها از نیروهای نظامی جهت ایجاد یک قدرت مسلح قدرتمند که توان مقابله با چالش‌های پیش روی کشور را دارد، تاکید کرد.

رئیس جمهور سودان تاکید کرد: نیروهای مسلح سودان اکنون به لطف توجه و آمادگی خوب در تمامی زمینه‌ها از جمله تجهیزات و آموزش‌های پیشرفته به قدرتی نابودگر تبدیل شده‌اند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین