کد خبر: ۱۲۳۸۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۵
اگر شب کار هستید و یا دوست دارید شب‌ها بیدار بمانید و تلویزیون تماشا کنید، احتمالا سیستم ایمنی ضعیفی دارید. خواب کم و بد کیفیت عملکرد سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و تعداد سلول‌هایی که با میکروب‌ها مبارزه می‌کنند را پایین می‌آورد.
ناطقان: اگر با شروع وزش اولین باد‌های پاییزی و زمستانی سرما می‌خورید و یا در کل زیاد مریض می‌شوید، ممکن است شما هم چند عادت معمول و مضر زیر را داشته باشید.به نقل از فوت و فن همانطور که می‌دانید سیستم ایمنی کار دفاع از بدن را به عهده دارد، در حقیقت سیستم ایمنی و سلامت رابطه‌ای تگاتنگ با یکدیگر دارند. همچنین سیستم ایمنی ضعیف باعث می‌شود شما به طور مرتب مریض شوید و فرایند درمان‌تان هم طولانی شود.

 

۱۰ عادت بد تضعیف کننده بدن

 

همه ما می‌دانیم رژیم غذایی و ورزش نقشی اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن بازی می‌کنند. اما ممکن است تعجب کنید وقتی بشنوید عادات روزانه‌ای که دیگر برای ما عادی شده‌اند تا چه حد سیستم ایمنی ما را تضعیف می‌کنند.

در حقیقت اکثر عادات ما بر سیستم ایمنی‌مان تاثیر دارد و این تاثیر با افزایش سن بیشتر هم می‌شود. پس برای تقویت سیستم ایمنی‌تان این عادات را ترک کنید.

۱- شب زنده داری


اگر شب کار هستید و یا دوست دارید شب‌ها بیدار بمانید و تلویزیون تماشا کنید، احتمالا سیستم ایمنی ضعیفی دارید. خواب کم و بد کیفیت عملکرد سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و تعداد سلول‌هایی که با میکروب‌ها مبارزه می‌کنند را پایین می‌آورد.

کمبود خواب، همچنین، تولید "سیتوکین‌ها” را کاهش می‌دهد. وقتی خواب هستید سیستم ایمنی بدن‌تان انواع مختلفی از سیتوکین‌ها را آزاد می‌کند. سیتوکین‌ها از بدن، در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها محافظت می‌کنند.

پس خواب را از خودتان دریغ نکنید و سعی کنید شب‌ها زود بخوابید. بدن شما به ۷ تا ۸ ساعت خواب با کیفیت شبانه نیاز دارد.

۲- رعایت نکردن بهداشت فردی


وقتی صحبت از تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، رعایت نظافت شخصی یک الزام است. اگر نظافت خود را رعایت نکنی، سیستم ایمنی‌تان را تضعیف می‌کنید.

رعایت نکردن بهداشت و نظافت باعث می‌شود بدن بیشتر در معرض میکروب‌ها و آلودگی‌ها قرار گیرد که این به معنی مستعد شدن بدن برای ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها است.

نظافت و بهداشت شخصی را رعایت کنید. دندان‌هاتان را ۲ بار در روز مسواک بزنید، دستان‌تان را قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به دستشویی بشویید، زیر ناخن‌هاتان را تمیز کنید، هر روز به حمام بروید، لباس‌های تمیز بپوشد و ....

از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید.

۳- استفاده از وسایل عمومی


ممکن است شما خانه‌تان را همیشه تمیز نگه دارید، اما اگر بیرون بروید چه؟

تعدادی از کثیف‌ترین وسایل عمومی شامل منو رستوران، جا ادویه‌ای‌ها، دستگیره در سرویس بهداشتی، جای صابون مایع و خودکار‌ها مانند خودکار بانک است. این‌ها همه مانند یک انتقال دهنده عمل می‌کنند و ویروس‌ها و باکتری‌ها را از شخصی به شخص دیگر انتقال می‌دهند.

پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد از وسایل عمومی استفاده نکنید. خودکار، دستمال، بطری آب و هر وسیله شخصی دیگری که لازم دارید را با خود حمل کنید و بعد از استفاده از وسایل عمومی دستان‌تان را بشویید.

۴- استفاده بیش از حد از شکر


اگر عادت دارید شیرینی و شکر بیش از اندازه مصرف کنید، احتملا سیستم ایمنی ضعیفی دارید. شکر می‌تواند توانایی سلول‌های سفید خون در مبارزه با عوامل بیماری‌زا را کاهش دهد. شکر از جذب ویتامین C. به وسیله سلول‌های سفید جلوگیری می‌کند و از این طریق باعث تضعیف‌شان می‌شود.

پس اگر دفعه دیگر هوس چیزی شیرین کردید، به جای شیرینی و شکر به سراغ میوه‌ها بروید. میوه‌هایی مانند مرکبات علاوه بر اینکه شیرین‌اند، دارای ویتامین C. نیز هستند که این باعث تقویت بیشتر سیستم ایمنی بدن می‌شود.

۵- فراموش کردن نوشیدن آب


حتما شما هم وقتی سخت مشغول کار هستید، از نوشیدن آب غافل می‌شوید.

همانطور که می‌دانید درصد زیادی از بدن ما از آب تشکیل شده است و فراموش کردن نوشیدن آب به اندازه کافی یعنی پاسخ ندادن به نیاز‌های بدن که باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.

پس سعی کنید روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید، حتی زمانی که احساس تشنگی نمی‌کنید.

۶- استفاده از نوشیدنی‌های الکلی


نوشیدن مشروب‌های لکلی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

نوشیدن بیش از حد الکل سلول‌ها آنتی بادی بدن را که از بدن در برابر ویروس‌ها محافظت می‌کنند از بین می‌برد.

۷- بودن در کنار افراد سیگاری


همه ما می‌دانیم مصرف دخانیات به سلامتی ما ضرر می‌زند، اما بودن در کنار افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند هم سیستم اینی بدن را تضعیف می‌کند.

دودی که از مصرف دخانیات حاصل می‌شود بسیار سمی است و باعث تضعیف شدیدی سیستم ایمنی می‌شود. این دود باعث سرکوب سلول‌های دخیل در ایمنی بدن بدن می‌شود. سمی که با استنشاق دود حاصل از دخانیات به درون بدن می‌رود به تعداد زیادی از سلول‌های ایمنی بدن آسیب می‌رساند و آن‌ها را ضعیف می‌کند و عملکردشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قرار گرفتن در کنار افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند می‌تواند شما را به عفونت‌های تنفسی، آسم، آلرژی و حتی سرطان ریه مبتلا کند.

پس اگر می‌توانید اشخاص نزدیک‌تان را از کشیدن سیگار یا هرگونه ماده مخدر دیگری منع کنید.

۸- خوردن تنقلات


تنقلات مضر طعم خوبی دارند و به راحتی هم در دسترس هستند. اما استفاده بیش از حد از تنقلات مضر می‌تواند دستگاه ایمنی بدن‌تان را تضعیف کند.

این تنقلات اکثر دارای چربی زیادی هستند که همین چربی باعث ابتلای فرد به چاقی می‌شود. رژیم غذایی که شامل چربی‌های اشباع شده است، حتی قبل از اینکه باعث چاق شدن فرد شود، سیستم ایمنی بدن او را ضعیف می‌کند.

چربی‌های اشباع موجود در این غذاها، سیستم ایمنی را وادار به حمله به سلول‌های سالم بدن می‌کنند.

۹- مصرف بیش از اندازه قهوه


نوشیدن قهوه زیاد و یا دیگر نوشیدنی‌های کافئین دار هم برای سیستم ایمنی بدن مضر است. مصرف بیش از اندازه قهوه به وسیله افزایش استرس در بدن، سیستم عصبی را تحریک می‌کند. در نتیجه داشتن استرس بیش از حد، هورمون اسرس "کورتیزول” در بدن آزاد می‌شود.

کورتیزول سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و باعث می‌شود بدن به ابتلا به عفونت‌ها و دیگر بیماری‌ها مستعد شود.

پس در مصرف قهوه زیاده روی نکنید و به ۱ تا ۲ فنجان قهوه در روز بسنده کنید.

۱۰- استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب


مقداری نور آفتاب به بدن کمک می‌کند ویتامین D. مورد نیازش را بسازد که همین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اما زمانی که به مدت طولانی بدون مصرف کرم ضد آفتاب در معرض نور خورشید هستید، در واقع به سیستم ایمنی بدن‌تان آسیب می‌رسانید.

آفتاب شدیدی و طولانی مدت می‌تواند برخی بیماری‌ها مانند تبخال را وخیم‌تر کند.

پس هر زمان که می‌خواهید به بیرون از خانه بروید از کرم ضد آفتابی با SPF ۱۵ یا بالاتر استفاده کنید، حتی در روز‌های بارانی و برفی.

منبع: فردا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین