کد خبر: ۱۲۳۹۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات راه‌آهن با بیان اینکه تلاش می‌کنیم توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی را در ایستگاه راه‌آهن تهران اجرا و به عنوان ایستگاه پایلوت ترکیبی عمل کنیم، گفت: کلانشهر تهران به ایستگاه‌های راه‌آهن متعدد در نقاط مختلف شهر نیاز دارد.
ناطقان: وحید علی‌قارداشی امروز در همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) اظهار داشت: از زمانی که وزیر راه و شهرسازی موضوع یکپارچگی در انواع مدل‌های حمل‌ونقل و همچنین حمل‌ونقل برون و درونشهری را مطرح کرد ما نیز تلاش کرده‌ایم در بحث وظایف راه‌آهن در این حوزه بازنگری داشته باشیم.

وی افزود: در این راستا موضوع ایجاد و توسعه قطارهای حومه‌ای پیرامون شهرهای بزرگ مطرح و عملیاتی شد.

علی‌قارداشی افزود: پیش از این ایستگاه راه‌آهن فقط یک ایستگاه راه‌آهن بود اما امروز تلاش کرده‌ایم ایستگاه‌های راه‌آهن استفاده‌های چند منظوره داشته باشد؛ در شهرهای مدرن دنیا ایستگاه‌ها با محوریت راه‌آهن و مولتی‌مدال هستند که با مترو، خط عابر پیاده، دوچرخه و LRT ترکیب می‌شوند.

وی گفت: تبدیل ایستگاه‌های راه‌آهن از چند منظور به ایستگاه‌های مرکزی برای توسعه شهری را دنبال کرده‌ایم ضمن آنکه فضای پیرامونی ایستگاه‌های راه‌آهن باید توسعه یابد.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات راه‌آهن اضافه کرد: ضرورت دارد نیازهای مردم را پوشش دهیم و ایستگاه‌ها را چند منظوره کنیم تا آسایش مسافران فراهم شود.

علی‌قارداشی اضافه کرد: وقتی کسی محوریت سفر کاری و رفت و برگشت روزانه خود را برمبنای قطار حومه‌ای تنظیم می‌کند باید در راه‌آهن ما نیز به این موضوع توجه کنیم فضاهای راه‌آهن را بابت ترکیب شدن با دیگر مدل‌های حمل‌ونقلی نظیر مترو و بی‌آر‌تی توسعه دهیم ضمن آنکه قطارهای منظم و دقیق داشته باشیم.

وی یکی دیگر از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی را جابه‌جایی و انتقال ایستگاه‌های راه‌‌آهن در بیرون شهرها به درون شهرها عنوان کرد و گفت:‌در سال‌های گذشته نگاه بر این محور استوار بود که ایستگاه‌‌های راه‌آهن شهرها بیرون حریم شهرها باشد اما در سیاست جدید و با نگاه آسایش مسافر و ایجاد مدل‌های ترکیبی ایستگاه‌ها را به داخل شهرها آورده‌ایم تا مسافران به راحتی وارد شهر شوند و سپس بدون خروج از ایستگاه از دیگر مدل‌های حمل‌ونقلی بابت رسیدن به مقصد خود در شهر استفاده کنند.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات راه‌آهن افزود: به عنوان مثال محل جدید ایستگاه راه‌آهن همدان در داخل شهر مشخص و مصوب شد و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در حال ساخت آن است همچنین در ارومیه و رشت نیز محل جدید ایستگاه داخل شهر مشخص شده است. تا بدین ترتیب با حمل‌ونقل عمومی ترکیب شود.

علی‌قارداشی از توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن در شهر تهران و همچنین ارتقای کیفیت خدمات در ایستگاه اصلی راه‌آهن تهران خبر داد و گفت: برای ایستگاه راه‌آهن تهران مشاور فرانسوی گرفته‌ایم؛ تهران به عنوان یک کلانشهر ۲۵ در ۴۵ کیلومتری از نظر زیرساخت ریلی ضعیف است. بنابراین ضرورت دارد چندین ایستگاه راه‌آهن دیگر نیز داشته باشیم که هم‌اکنون در ایستگاه‌های متروی جوانمرد قصاب و همچنین ایستگاه ری در حال ساخت ایستگاه راه‌آهن هستیم. تا مسافران قطارهای مشهد - تهران به راحتی وارد شهر شده و از مترو استفاده کنند.

وی اظهار داشت: همچنین ایستگاه راه‌آهن سریع‌السیر تهران ساخته می‌شود تا خطوط پرسرعت تندروی ریلی به این ایستگاه متصل شوند و مردم نیز به راحتی بتوانند خود را از طریق مترو به این ایستگاه برسانند و یا از این ایستگاه به مقاصد خود در شهر جابه‌جا شوند.

علی‌قارداشی افزود: تهران کلانشهری بزرگ است و ضرورت دارد غیر از ایستگاه میدان راه‌آهن فعلی در غرب و شمال تهران نیز ایستگاه راه‌آهن ساخته شود.

وی توسعه قطارهای حومه‌ای را یکی از عوامل کاهش سفرهای جاده‌ای بین کلانشهر تهران و حومه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر چهار خطه ریلی تهران - گرمسار در حال احداث است که خط سوم آن به زودی تمام می‌شود همچنین چهار خطه ریلی تهران - کرج نیز در دست احداث است که در خط سوم معارضان ملکی داریم که امیدواریم به زودی رفع شود.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات راه‌آهن افزود: همچنین در مسیر کرج - قزوین خط دوم ریلی در حال احداث است.

علی‌قارداشی اضافه کرد: بین تهران تا پرند در حال گسترش خطوط ریلی هستیم که البته ابتدا گلوگاهها را رفع می‌کنیم و سپس به دنبال اضافه کردن خطوط خواهیم بود. در حال حاضر بین تهران تا پرند ۲۴ سرویس قطارهای حومه‌ای وجود دارد.

وی اضافه کرد: تردد بسیاری بین کلانشهرها و حومه وجود دارد و ما باید به ساماندهی حومه بیش از شهرها توجه کنیم که اگر ساماندهی ریلی حومه نداشته باشیم توسعه ریلی در شهرها ارزشی ندارد.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات راه‌آهن به همدلی بیشتر وزارت راه و شهرداری در دوره جدید اشاره کرد و گفت: اجرای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) در کلانشهر تهران قطعاً زمانبر است. حتی در ایستگاه‌های بزرگ پاریس نیز برای اجرای (TOD) حداکثر ۲۰ سال است عملیات عمرانی اجرا می‌شود.

علی‌قارداشی اضافه کرد: فقط ایستگاه راه‌آهن تهران ۱۶۰ هکتار است و پیاده‌سازی(TOD) در آن سال‌ها به طول می‌انجامد که در این زمینه ضرورت دارد شهرداری تهران به ما کمک کند.

وی افزود: ایستگاه راه‌آهن تهران به عنوان الگو می‌تواند این موضوع را آغاز کند و نظیر دیگر کشورهای توسعه یافته منطقه‌ای ضعیف به قوی‌ترین منطقه تبدیل شود. نظیر کشورهای توسعه یافته که در محل ایستگاه‌های راه‌آهن اصلی خود دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های ملی احداث کرده‌اند.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات راه‌آهن گفت: همچنین در کنار ایستگاه متروی شهرری منطقه مناسبی ایجاد کرده‌ایم که خط ۶ مترو با قطار ترکیب داشته باشد که شامل ترکیب قطار حومه‌ای، خطوط ۱ و ۶ مترو و قطار تهران - مشهد است و این موجب توسعه محله ۱۳ آبان و شهرری می‌‌شود.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین