کد خبر: ۱۲۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
مدیرکل هواشناسی خوزستان با تشریح علل معلق ماندن ذرات گرد و غبار در شهرهای استان، از احتمال تداوم وضعیت گرد و غبار در خوزستان تا فردا خبر داد.
ناطقان: کوروش بهادری اظهار کرد: گرد و غبار فعلی در شهرهای استان ناشی از انباشت ذرات گرد و غبار روز جمعه با منشاء محلی، ذرات گرد و غبار روز گذشته با منشاء خارجی و همچنین فعالیت امروز کانون‌های گرد و خاک کشور عراق است.

وی ادامه داد: این سه مورد با هم انباشت شده و موجب شده‌اند، که اکنون دید افقی در بسیاری از نقاط استان کاهش یابد. اما به تدریج در ساعات آینده، دید افقی در استان بهتر خواهد شد. در حال حاضر دید افقی در اهواز 1300 متر، در هندیجان 3000 متر، در لالی 300 متر، در مسجدسلیمان 300 متر، در ایذه 600 متر، در آغاجاری 500 متر، و در بهبهان نیز 300 متر است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: ذرات گرد و غبار برخلاف ذراتی نظیر NO2 و SO2 که تمایل به صعود و بالا رفتن در جو را دارند، برای فرونشینی نیاز به دو مکانیزم دارد. یک مکانیزم برای فرونشینی ذرات گرد و غبار، بارندگی است که موجب تسریع فرونشینی ذرات می‌شود.

بهادری ادامه داد: مکانیزم دیگر وزش باد است که موجب جابجایی ذرات گرد و غبار می‌شود که در حال حاضر هیچکدام از این دو مکانیزم را در خوزستان نداریم. یعنی جو پایدار و ساکنی در استان حاکم است و بارشی هم نداریم، بنابراین ذرات گرد و غبار همچنان در هوای استان معلق مانده‌اند.

وی افزود: فرونشینی این ذرات گرد و غبار به تدریج صورت می‌گیرد و ممکن است که فردا هم همین وضعیت گرد و غبار را در شهرهای درگیر این پدیده و البته با دید افقی بهتر داشته باشیم. به عبارتی دید افقی در این شهرها بهبود خواهد یافت.

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها منتشر شده ما اعلام نکردیم که سه‌شنبه توده گرد و خاک وارد استان می‌شود. بلکه در روز سه‌شنبه وزش باد در کشور عراق و کشور ما وجود خواهد داشت که ممکن است موجب فعال شدن برخی کانون‌های ریزگرد شوند .

بهادری بیان کرد: در صورتی که فردا پس از پایش به جمع‌بندی رسیدیم و داده‌های دریافتی نشان دادند که گرد و خاک خواهیم داشت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت جوی خوزستان در روزهای آینده بیان کرد: طی روزهای آینده پدیده جوی خاصی در استان نخواهیم داشت. البته روند کاهشی دما در استان انتظار می‌رود و تا روز چهارشنبه ممکن است که میانگین دمای خوزستان یک تا دو درجه کاهش یابد.

بهادری با اشاره به بارندگی شب گذشته در برخی نقاط استان عنوان کرد: در شب گذشته میزان بارندگی در ایذه 2.5 میلی‌متر و در دهدز 1.5 میلی‌متر اندازه‌گیری شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: در شبانه روز گذشته دهدز با منفی یک درجه سانتی‌گراد و ماهشهر با 20 درجه سانتی‌گراد به ترتیب خنک‌ترین و گرمترین نقاط استان بودند. در این مدت دمای اهواز نیز بین 5 تا 19 درجه سانتی‌گراد در نوسان است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین