کد خبر: ۱۲۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳
متخصص بیماری‌های غدد و داخلی بر تشخیص و اقدام برای درمان اختلالات هورمونی تیروئید در زمان مناسب تاکید کرد.
ناطقان: مهران زمان زاده متخصص غدد در مورد علائم کوتاهی قد در کودکان اظهار داشت: معمولا پدر و مادر کوتاه، کودکان کوتاه‌قدی دارند. کودکانی که به لحاظ فامیلی قد کوتاهی دارند، دچار علائم خاصی که مربوط به رشد کودکان باشد، نیستند. آن‌ها در زمان مناسب وارد مرحله بلوغ می‌شوند و دوره بلوغ خود را به صورت طبیعی طی می‌کنند. آن‌ها به طور معمول قدی مشابه والدین خود خواهند داشت.



وی افزود: اگر چه میزان قد کودک تحت تاثیر عوامل ارثی و ژنتیکی است اما بیماری های مزمن مانند تیروئید، هیپوفیز، غدد فوق کلیه، کم خون، بیمار‌های عفونی، قلبی ، کلیوی و مصرف برخی داروها در کودکی منجر به بروز کوتاهی قد در کودکان می شود.

متخصص بیماری‌های غدد و داخلی ادامه داد: اگر یک کودک ۴ساله میزان قدش به اندازه کودک دوساله باشد،نشان‌دهنده یک اختلال یا بیماری در کودک است که می تواند عامل عقب افتادن سن استخوانی نسبت به سن تقویمی کودک باشد.

زمان زاده گفت: تشخیص و اقدام برای درمان اختلالات هورمونی تیروئید در زمان مناسب نقش پررنگی در رفع علائم برگشت‌ناپذیر کودکان دارد و تا زمانی که کم‌کاری تیرویید به طور کامل درمان نشود تشخیص کمبود هورمون رشد، امکان‌پذیر نیست چون با کم‌کاری تیرویید، ترشح هورمون رشد از غده هیپوفیز، کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: عوارض تاخیر در تشخیص و درمان بعد از دو سالگی را غیرقابل برگشت عنوان کرد و گفت: تشخیص کم کاری تیروئید پس از دو سالگی، عوارض عصبی را برای فرد در بر خواهد داشت که به دنبال آن با وجود رشد فیزیکی طبیعی، فعالیت‌های عصبی را فرد را دچار مشکل می کند.

متخصص بیماری‌های غدد و داخلی تصریح کرد: افزایش قد در هر سنی متفاوت است اما به طور معمول کودکان بعد از ۳ سالگی تا قبل از سن بلوغ، سالیانه ۵ تا ۶ سانتی‌متر رشد قدی دارند و کودکانی که دچار کم کاری تیروئید هستند، رشد آنها دچار اختلال شده و این افزایش قد را ندارند.

به گفته زمان زاده، علت کم کاری تیروئید ناشناس است ولی شایعترین علت آن خوب تشکیل نشدن غده تیروئید و یا اینکه قرار گرفتن آن در جای غیرطبیعی است و تاخیر در درمان کم کاری تیروئید می تواند در کاهش بهره هوشی آنها نیز تاثیر داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین