کد خبر: ۱۲۴۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
نماینده سابق مجلس گفت: «بحث‌های ما با دولت احمدی‌نژاد معرکه‌ای داشت یعنی ما می‌گفتیم و ایشان انجام نمی‌داد. ما دعوا و سوال می‌کردیم ایشان دوباره طور دیگری جواب می‌داد و تا آخرش کار به انجام سوال رسمی از رئیس جمهور رسید. متأسفانه ایشان در بی‌قانونی ید طولایی داشت».
ناطقان: وقتی سخن از مردم‌سالاری دینی می‌شود از خود به عنوان «یک آدم مجرب که کار سیاسی هم کرده است» یاد می‌کند.

بررسی ۲۸ لایحه بودجه سالانه مجوز خوبی است تا درباره لایحه بودجه ۹۷ اظهار نظر کند. می‌گوید «دلم برای دولتی که این لایحه را نوشته و مجلسی که می‌خواهد این بودجه را ببندد، می‌سوزد». در آخرین دوره حضورش در مجلس، به سبب قانون‌شکنی دولت وقت، بررسی لایحه بودجه بجای بررسی در روز‌های کوتاه زمستان به روز‌های بلند بهار موکول می‌شد. البته انتقاد از قانون‌گریزی‌های دولت دهم را بی پاسخ نمی‌گذارد و می‌گوید «بحث‌های ما با دولت احمدی‌نژاد معرکه‌ای داشت یعنی ما می‌گفتیم و ایشان انجام نمی‌داد. ما دعوا و سوال می‌کردیم ایشان دوباره طور دیگری جواب می‌داد و تا آخرش کار به انجام سوال رسمی از رئیس جمهور رسید. متأسفانه ایشان در بی‌قانونی ید طولایی داشت».

وقتی بحث به فضای مجازی می‌رسد هم انتقاد می‌کند و هم حمایت؛ تلویحا هم پاسخ کسانی را می‌دهد که می‌گویند «بخاطر یک اتومبیلی که خلاف می‌رود اتوبان را نمی‌بندند». بدون اینکه اسمی از کسی ببرد می‌گوید: «یکی می‌گفت: برای ماشینی که بد می‌راند، اتوبان را که نمی‌توان بست، درست است. یکی دیگر هم گفت: اتوبانی که کار می‌کند ماشین بدون پلاک نباید در آن حرکت کند لذا هر ماشینی خواست بدون پلاک در اتوبان حرکت کند باید جلویش را بگیرند، ما نمی‌گوییم اتوبان را ببندند، قدیم‌ها می‌گفتند مسجد را به‌خاطر بی‌نماز خراب نمی‌کنند». 

از ریشه‌های حوادث اخیر هم حرف می‌زند و می‌گوید «ایران با این زلزله‌ها نمی‌لرزد». مهندس بودنش را به رخ می‌کشد و به زاویه دید مهندسان و ریاضی‌دان‌ها هم اشاره می‌کند.

پاسخ‌های قاطع و تن صدا نشان نمی‌دهد ۶۵ سال سن دارد، اما بروز رگه‌های عصبانیت در هنگام پرسش برخی سوال‌ها، راحتی گفت‌وگو را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. برادر شهید دکتر محمدجواد باهنر بعد از تجدید وضو، روی مبلی روبه روی ما می‌نشیند؛ بدون جوراب و کت. پشت سرش عکسی با قدمت قرار دارد که البته کمی هم آنطرف‌تر عکسی هم قرار دارد که در آن «دست به سینه در حال ابراز ارادت به رهبر معظم انقلاب اسلامی» است.

گفت‌وگوی حدود یک ساعته خبرنگاران تحریریه سیاسی خبرگزاری میزان با محمدجواد باهنر نماینده ۷ دوره مجلس شورای اسلامی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و دانش‌آموخته اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی در یک عصر سرد زمستان به قرار زیر است:



خواب‌هایی که وارونه تعبیر شد
میزان: ابتدا اینکه وقت خودتان را در اختیار خبرگزار میزان قرار دادید سپاسگزارم. اجازه دهید اولین سوال خودم را درباره آخرین حوادث کشور - که به فتنه سوم معروف شد - بپرسم. به نظر شما چه عواملی باعث این آشوب‌ها شد؟
باهنر: به مسائل اخیر می توان از زوایای مختلف، نگاه کرد. مجموعه عوامل داخلی وخارجی با هم جمع شد و این اتفاقات بوجودآمد. بالاخره مردم یکسری نگرانی‌ها، توقعات و مطالباتی دارند که بحق است، از طرفی دیگر ظرف ۵-۴ ماه اخیر یک خبر بسیار مهمی در منطقه و فضای بین الملل منتشر شد مبنی براینکه داعش و گروه‌های تروریستی که جنگ نیابتی در منطقه براه انداخته بودند بحمدالله بساطشان جمع شد. اما کسانی که باعث و بانی این مشکلات مانند آمریکا، رژیم صهیونیستی وآل سعود بودند، خواب‌هایی برای این منطقه دیده بودند که می‌توان گفت،خواب‌هایشان وارونه تعبیر شد واین بساط جمع شد لذا آنها حقد و کینه زیادی از ایران به دل گرفتند.بالاخره این خبر در دنیا پیچید و هیچ کس هم نتوانست تکذیب کند که یکی از عوامل اصلی جمع کننده این آشوب‌ها ایران بود.

مجموعه این عوامل باعث شد، مردمی که می‌خواستند مطالباتشان را به گوش مسئولان برسانند تجمعاتی در برخی مناطق براه بیندازند از سوی دیگر هم رسماً در بیرون از کشور، سعود‌ی‌ها و صهیونیستها و ترامپ تازه به دوران رسیده گفته بودند ما بالاخره برخی مسائل را به داخل ایران می‌کشیم. اینها ظرف این ۵ سال هم خیلی علاقمند بوند که اتفاقاتی که در سوریه، عراق و یمن براه انداخته بوند را به ایران هم بکشانند و خیلی‌ها مدعی بودند که هدف نهایی این‌ها ایران است ولی خوابهایشان برعکس تعبیر شد. بعد این زمینه‌ها که آماده شد، تحریکات آن‌ها از طریق فضای مجازی شروع شد ولی در نهایت با هوشیاری خوب مردم این تجمعات زود جمع شد و جامعه و توده مردم وارد این موضوع نشدند و دلایل متعددی هم داشت.

مردم ما ذائقه شان از وجود امنیت لذت می‌برد
 میزان: چه دلائلی؟
باهنر: یکی از عمده‌ترین دلایلش این بود که مردم ما ذائقه شان از وجود امنیت لذت می‌برد و مواظب این امنیت هستند تا مخدوش نشود لذا تا مردم حس کردند برخی به دنبال لطمه وارد کردن به امنیت کشور هستند از این موضوع استقبال نکردند.البته مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی هم به موقع وارد شدند تا این موضوع سریع‌تر جمع شود.

مسئولان مطالبات مردم را بشنوند
میزان: مسئولان در پسا فتنه چه وظایفی دارند؟
باهنر: اما اولاً مسئولان باید گوششان سنگین نباشد و مطالبات مردم را درست بشنوند و تلاش برای رفع مشکلات داشته باشند و همچنین اقداماتی شود تا اگر کسانی می‌خواهند اعتراضی کنند، بتوانند دریک منطقه مشخص جمع شده و بطور مسالمت آمیز حرف‌هایشان را به گوش مسئولان برسانند.



ایران با این زلزله‌ها نمی‌لرزد
میزان: با توجه به مجموعه شرایطی که مطرح شد، پس اینکه دشمنان می‌خواهند بگوید در کشور یأس و ناامیدی  وجود دارد را رد می کنید؟ 
بله، این ادعاها خواب‌های بیخودی است که این دشمنان می‌بینند. در همین اتفاقات روزهای اخیر تعداد کل کشته‌ و شهدا از تعداد کل کشته‌های یک روز آمریکا کمتر است. همین چند روز اخیر می‌گفتند که یک کودک آمریکایی با اسلحه خود افراد خانواده اش را به قتل رسانده است لذا مطرح کردن این مشکلات برای این است که یا ایران را نمی‌شناسند یا خودشان را به خواب زده‌اند، ایران با این زلزله‌ها نمی‌لرزد اصلاً حاکمیت هم لازم نیست کاری کند، خود مردم وارد صحنه می‌شوند و طومار همه این مسائل را جمع می‌کنند. در همین حادثه اخیر خیلی‌ها مطرح می‌کردند که شواری هماهنگی تبلیغات یک روزی را برای راهپیمایی مشخص کند که این شورا هم در نظر داشت هفته بعد روزی را به این امر اختصاص دهد ولی دیدیم مردم خودشان به‌صورت خودجوش و بدون مجوز به خیابان‌ها آمدند و اقدامات آشوبگران را محکوم کردند. اینکه شما می‌گویید مشکل، مشکلاتی وجود دارد، اما نه از آن جنسی که آن‌ها فکر می‌کنند و ما به بن‌بست نرسیده‌ایم.

مسئولان وظیفه تامین احساس امنیت مردم را هم برعهده دارند
از سوی دیگر مسئولان وظیفه تامین امنیت و نیز احساس امنیت مردم رابرعهده دارند، ممکن است امنیت باشد ولی مردم احساس ناامنی کنند. برخی وقت‌ها بعضی ارکان حکومت ممکن است بگویند ما کاری به احساس مردم نداریم، امنیت که هست. اما این کافی نیست اگر امنیت باشد، ولی مردم احساس ناامنی کنند جریان همان زلزله ۴ ریشتری می شود که مردم شب به خیابان‌ها آمده و بیرون از منزل‌شان خوابیدند.

شهادت می‌دهم زلزله کرمانشاه بسیار خوب و قوی جمع شد
میزان: کسی مقصر است؟
باهنر: من می‌گویم سخنرانی ها و بیانات مسئولان نباید ناامنی را القا کند لذا  روسای سایر قوا و نیز نمایندگان مجلس هرگاه پشت تریبون قرار می گیرند حواسشان به این مهم باشد. از سوی دیگر صدا و سیما هم در القای امنیت در کنار مسئولان نقش دارد. مثالی می زنم بنده در طول  این ۳۰-۳۵ سالی که کار کردم حداقل در ۵ زلزله در میدان امداد، نجات و مدیریت بودم. از ۲ زلزله اول انقلاب که در کرمان آمد تا زلزله‌های بم، تبریز و مشهد من درجریان کار‌ها بودم اما این دفعه هم در زلزله کرمانشاه در جریان کارها نبودم و هیچ مسئولیتی نداشتم. بنده شهادت می‌دهم که زلزله کرمانشاه بسیار خوب و قوی توسط همه مسئولان جمع شد.

همه مسئولان و مردم با هم کار کردند
همه مسئولان و مردم با هم در زلزله کرمانشاه کار کردند. اگر بخواهید مسئولان نظامی و غیر نظامی را جدا کنید، کار غلطی است. مسئولان از وزارت کشور، هلال احمر، سپاه، ارتش و همه، دست به دست هم دادند و زلزله کرمانشاه را جمع کردند.


در برجام از آنچه می‌خواستیم نتیجه کمتری گرفتیم
نمی‌خواهم وارد بحث‌های سیاسی شوم، مثلا امروزه هنوز هم که هنوزه عده‌ای می‌گویند برجام چه شد؟ بله در برجام از آن مقداری که می‌خواستیم نتیجه بگیریم، کمتر جواب گرفتیم. اما اگر همین الان از من بپرسند که اگر به سه سال قبل بازگردیم و قرار باشد دوباره در خصوص برجام تصمیم بگیریم، آیا باید برجام را امضا کنیم یا خیر؟ می‌گویم بله باید امضا کنیم. ولی عده‌ای می‌گویند نخیر ما برجام را که امضا کردیم متحمل ضرر شدیم.

اروپایی‌ها گرچه شیطنت‌هایی دارند ولی با آنها بهتر از آمریکایی‌ها می‌توان کار کرد
میزان: این روزها در خصوص سیاست‌های اروپا در قبال ایران با توجه به بدعهدی های آمریکا اظهارنظرهای متفاوتی مطرح می شود،شما از موضع گیری‌های اروپا در قبال ایران بعد از برجام چه ارزیابی دارید؟
باهنر: بنظر من باید ارتباطی که باآنها می‌گیریم را درجه بندی کنیم،اصلا اینطور نیست که بتوانیم یک کشوری را در دنیا پیدا کنیم که منافع کشور دیگری را به منافع خود برتر بدارد. ما به کشورهایی مانند ترکیه هم که با آن‌ها کار می‌کنیم، اعتماد کامل نداریم. حال این سوال پیش می‌آید که آیا اروپا هم مانند آمریکا است؟ خیر، با اروپاییها می‌توان مذاکره کرد. اروپاییها نیز مانند سایر کشورهای دنیا دنبال کسب منافع خودشان هستند. اروپایی‌ها می‌دانند اگر رابطه قوی، سنگین و قدرتمند با ایران برقرار کرده و به هم اعتماد کنند از برقراری رابطه کوتاه مدت با آمریکا برایشان بیشتر سود دارد.  اروپایی‌ها گر چه شیطنت‌هایی دارند و گاه گاهی تک مضراب‌های بی ربطی می‌زنند ولی با اروپایی‌ها خیلی بهتر از آمریکایی‌ها می‌توان کار کرد.


میزان: از صحبت‌هایتان وامی بگیرم،رهبر معظم انقلاب چند وقت پیش به مسئولان فرمودند از فعل باید بشود حرف نزنید وقتی کاری صورت گرفت آن را بفرمایید که شده است. خب معمولا همه مسئولان وقتی صحبت می‌کنند از کلمه باید زیاد استفاده می‌کنند راه حل این معضل چیست؟
باهنر: ما اگر بخواهیم مشکلات مملکت را نگاه کنیم و من بخواهم خیالتان را راحت کنم با توجه به اینکه چند دوره در مجلس بوده‌ام و با اعداد و ارقام آشنا هستم، می‌توانم اینطور بگویم که اگر ما بخواهیم مسائل و مشکلات را برطرف کنیم ۳۰-۴۰ مورد وجود دارد که یا به آن رسیده‌ یا در آستانه رسیدن هستیم و اگر به فکر نباشیم در آینده  گرفتارش می‌شویم.همه این ۴۰ مشکل به ۱۰ دلیل بر می‌گردد، این ۱۰ علت را اگر بخواهیم هر کدامشان را حل کنیم یک نسخه تلخ و دردآوری است که باید این نسخه را پیچید و ما که جزو مریضان هستیم باید درمان شویم.

۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم
میزان: به پروژه های در دست اقدام یا همان نیمه تمام‌ها در بخشی از اظهاراتتان قبل از مصاحبه اشاره کردید، چه میزان بودجه برای اتمام پروژه های نیمه تمام در کشور داریم و هرسال چه میزان برای این منظور اختصاص می یابد؟ 
باهنر:۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم که مجلس سالی ۳۰ هزار میلیارد تومان بری آنها تصویب می‌کند، از این ۳۰ هزار میلیارد، ۴۰ درصدش تخصیص داده می‌شود و از این میزان ۱۰ درصدش پرداخت می‌شود یعنی عددی در حدود سالی ۵ هزار میلیارد تومان می‌شود. ریاضیدانان ممکن است بگویند ۳۰۰ هزار را تقسیم بر ۵ هزار کنیم ۶۰ سال می‌شود ولی ما می‌گوییم نه اینگونه نیست. مهندسان می‌گویند اگر به این ۳۰ هزار میلیارد تومان، سالی ۲۰ هزار میلیارد تومان تزریق کنیم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و در این صورت پروژه سرجایش می‌ایستد و اگر کمتر تزریق کنیم، مستهلک می‌شود. ۱۰ درصد از بودجه فقط می‌تواند جلوی استهلاک طرحها را بگیرد اما نماینده چه توقعی از دولت دارد، می‌گویند چند پروژه حوزه انتخابیه من را تمام کن دیگر از شما چیزی نمی‌خواهم. نماینده هم به فکر مردم است که اجرایی شدن این پروژه‌ها را از دولت درخواست می‌کند البته نمایندگان مجلس یک چیز دیگر هم می‌خواهند. عموماً نماینده‌ها به دولت می‌گویند این پروژه‌ها را انجام بده و ما جزو مناطق محروم هستیم یک‌ سری پروژه دیگر را نیز در منطقه ما اجرایی کنید.

بودجه عمومی دولت دچار مشکل اساسی است
میزان:لایحه بودجه ۹۷ در کمیسیون تلفیق در دست بررسی است و شما هم سابقه طولانی حضور در مجلس دارید، در بحث هدفمندی و کاهش 31 میلیونی یارانه بگیران،افزایش نرخ حامل‌های انرژی و بنزین ،آیا درست است که بخواهیم بنزین را یکباره گران کنیم و یارانه ۳۱ میلیون نفر را حذف کنیم؟
باهنر: بودجه عمومی دولت دچار مشکل اساسی است و تعادل ندارد. ما وقتی می‌گوییم دولت منظورمان آقای روحانی نیست و همین الان اگر العیاذ با... (باهنر) هم رئیس جمهور بود هیچ فرقی نمی‌کرد. بودجه عمومی دولت منابعش با هزینه‌هایش همخوانی ندارد. آقای روحانی چند وقت قبل که به مجلس رفت و بودجه را تحویل داد، خیلی صحبت کرد و یک جمله‌ای گفت من دقیقاً معنای آن جمله را می‌فهمم، گفت «اگر ما یک‌ سری اصلاحات را در بودجه در یک دو سال آینده اگر به‌وجود نیاوریم می‌توانیم یک‌طوری اوضاع را ادامه دهیم، ولی دولت بعدی نخواهد توانست بودجه را ببندد». من کاملاً‌این حرفشان را تأیید می‌کنم. زیرا دلم برای دولتی که این لایحه را نوشته و مجلسی که می‌خواهداین بودجه را ببندد ، می‌سوزد. بستن بودجه امسال خیلی سخت است برای اینکه هزینه‌ها به‌شدت بالا رفته است و درآمد‌ها به آن سرعت بالا نمی‌رود. هم اکنون در بودجه عمومی دولت ۴۰-۵۰ هزار میلیارد کسری بودجه داریم.



میزان: حذف تعداد 30 تا34 میلیون نفر از دریافت یارانه طبق لایحه بودجه سال بعد تاثیری در جبران این کمبود بودجه خواهد داشت؟ 
باهنر: ما سه سال پیش تصویب کردیم که ۳۰ درصد مردم یارانه بگیر را باید حذف کنند.دولت امسال گفت که ۴۰ درصدشان را حذف کنند، خب از سه سال قبل باید کم‌کم این تعداد را حذف می‌کردند. من نمی‌گویم وضع مردم خوب است، اما ما می‌گوییم خانواده‌ای که ۳ میلیون تومان درآمد دارد با ۳ تا ۴۵ هزار تومان اضافه گرفتن نه بدبخت و نه پولدار می‌شود. اما وقتی درآمد خانواده‌ای ۲۵۰ هزار تومان است، ۴۵ هزار تومان یارانه برایش پول زیادی است. بنابراین دولت باید یارانه کسانی‌که این پول به نسبت درآمد خانواده شان یک نسبت کمی است را به تدریج حذف کند. برای اینکه ما همین الان سالی ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهیم و ۵ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی داریم در حالی‌که اگر پروژه عمرانی اگر راه بیفتد مقدارزیادی از بیکاری را حل می‌کند.

باید ابزار شناسایی پردرآمدها را به وجود بیاوریم
میزان: هم‌اکنون ابزاری برای شناسایی کسانی که پردرآمدند وجود دارد ؟
باهنر: باید به وجود بیاید و ما چاره‌ای نداریم. امروز در دنیا یک نفر ۵ هزار دلار در بانکش که می‌خواهد جابجا کند در ۱۰۰ نقطه ثبت می‌شود، اما در اینجا از این خبر‌ها نیست.خب باید این اطلاعات جمع شود و بانک مرکزی وزارت اطلاعات هم خبر دارم کار‌های خوبی دراین باره کرده اند ولی تا آن نقطه مطلوب فاصله داریم. مثلاً‌ یکی از ایده‌ها این است که اگر کسی در بانک از یک عددی پول بیشتر سپرده گذاشته باشد مثلاً عددی در حدود ۵ هزار میلیارد تومان، ماهی یک و نیم در صد سود می‌گیرد که در طول سال ۷۰۰-۵۰۰ میلیون تومان سود می‌گیرد، آیا بر این سود می‌توان مالیات بست یا خیر؟ یک طرف که نگاه می‌کنیم که این هم مانند بقیه کاسب‌هاست که کار کرده پول تولید می‌کنند و ۵۰۰ میلیون که هیچ ۵۰ میلیون هم سود ببرد باید ۱۰ میلیون تومانش را هم مالیات بست؟ این طرفش می‌گوید که باید پرداخت کند، آن‌طرف یک عده می‌گویند که نباید پرداخت کند، آنها استدلالشان قوی است و می‌گویند اگر این پول که در بانک خوابیده است در اختیار سیستم پولی کشور است و می‌توان با آن تولید راه بیفتد اگر گفتیم مالیات بده، پولش را از بانک برمی‌دارد و پنهانش می‌کند.

هنوز یک‌سری منابع درآمدی زیر چتر مالیات نیست
میزان: شما با کدام نظر درخصوص سودهای بانکی موافقید؟
باهنر: اصلاً فرقی نمی‌کند. ۵۰ درصد اقتصاددانان اولی و ۵۰ درصد دومی را قبول دارند. هیچ‌کدام هم خائن و دشمن مملکت نیستند و باید درباره اینها بحث و کار کارشناسی کرد. حدیث از ائمه داریم که می‌گوید: «عقل آن نیست که بین خوب و بد را تشخیص دهید، عقل آن است که بین دو تا بد، بد کمتر را تشخیص دهد.با بین دو خوب، خوب خوبتر را تشخیص دهد». هر دو طرح اشکال دارد و این است که کارشناسان و نمایندگان مجلس باید بنشینند و با بحث و بررسی دقیق‌تر به نتیجه برسند. من هم قبول دارم هنوز یک‌سری منابع درآمدی هست که زیر چتر مالیات نیست و بعضی از این‌ها فرار مالیاتی و  قانونی می‌کنند و برخی هم عملاً معاف کرده‌ایم. مثلاً ممکن است در این کشور کسی را پیدا کنید که از تولید بخشی کشاورزی سالی ۵ میلیارد سود ببرد، اما برای اینکه کشاورزی رونق پیدا کند، کشاورزی از مالیات معاف شده است. از شما سؤال می‌کنم، باید از این آقا مالیات بگیریم یا خیر؟ یکی می‌گوید، بگیرید و یکی می‌گوید، نگیرید. در جواب کسی که می‌گوید، بگیرید به او می‌گوییم اگر تولید گندم ما پایین آمد باید چه کنیم؟ برویم گندم خارجی بخریم؟ این‌ها بحث‌های کارشناسی است.

قانون هدفمندی یارانه‌ها منحرف شد
میزان: به نظر شما قانون هدفمندی یارانه‌ها به خوبی برگزار شد؟
باهنر: خیر، منحرف شد. متأسفانه در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد از همان اول قرار بود ۵۰ درصد یارانه نقدی به مردم بدهند و ۳۰ درصد به بخش تولید و ۲۰ درصد را به خود دولت بدهند اما از همان روز اول کار را منحرف شروع کردند.

بحث‌های ما با دولت احمدی‌نژاد معرکه‌ای داشت
میزان: مجلس نمی‌توانست ورود کند؟
باهنر:بحث‌های ما با دولت احمدی‌نژاد معرکه‌ای داشت یعنی ما می‌گفتیم و ایشان انجام نمی‌داد. ما دعوا و سوال می‌کردیم ایشان دوباره طور دیگری جواب می‌داد و تا آخرش کار به انجام سوال رسمی از رئیس جمهور رسید.

ید طولای احمدی‌نژاد در بی‌قانونی
میزان: اخیرا مدیرعامل روزنامه رسمی کشور در گفت‌وگو با میزان گفته است دولت احمدی‌نژاد یک چهارم مصوبات را ابلاغ نکرده است؟
باهنر: بله متأسفانه ایشان در بی‌قانونی ید طولایی داشتند.

 به آینده مردم سالاری دینی در غیبت چند حزب قوی و چارچوب‌دار نگران هستم
میزان:اخیرا باب اظهار نظر هنرمندان و ورزشکاران در خصوص مسائل سیاسی  در شبکه های اجتماعی رونق گرفته است برخی گفته اند با توجه به عدم تخصص این قشر در موضوعات سیاسی، شکلگیری این روند بخاطر عدم حضور قدرتمند احزاب واینکه  می‌خواهند راه دشوار خود در جذب اندیشه‌ها و تفکرات را پی نگیرند، بوجود نیامده است؟
باهنر: به‌عنوان یک آدم مجرب که کار سیاسی هم کار کرده‌ام جمله‌ای می‌گویم که واقعاً به آینده مردم سالاری دینی که یک نظام بسیار مطلوب برای ما است در غیبت چند حزب قوی و چارچوب‌دار نگران هستم که خدایی ناکرده به مشکل بر بخورد و منحرف شود. من راه‌حل را تأسیس ۲-۳ حزب قدرتمند در کشور می‌دانم که همه جناح ها نیز در آن ها حضور داشته باشند اما حضور حزب در جامعه مقررات و قوانینی در دنیا دارد و باید در چارچوب سیاست‌های نظام کار کند.

حزب نباید در مقابل نظام باشد 
یک حزب نمی‌تواند و نباید در مقابل و یا بر علیه نظام باشد و کار کند.بله اگر در ایران نیز در چارچوب نظام ۳-۴ حزب فراگیر شناسنامه‌دار منضبط داشته باشیم، می‌توانیم بسیاری از این موارد را حل کنیم.

 فضای مجازی را باید استفاده کرد ولی محدودیت‌ها و مراقبت‌ها در آن در نظرگرفته شود 
باید بتوانیم در فضای مجازی اقتدار نظام را حفظ کنیم و این راه‌حل دارد. عده‌ای ممکن است در این فضا سوء‌استفاده‌هایی بکنند لذا فضای مجازی را باید استفاده کرد ولی محدودیت‌ها و مراقبت‌هایی نیز در آن صورت بگیرد.


ماشین بدون پلاک
یکی می‌گفت برای ماشینی که بد می‌راند، اتوبان را که نمی‌توان بست، درست است. یکی دیگر هم گفت اتوبانی که کار می‌کند ماشین بدون پلاک نباید در آن حرکت کند لذا هر ماشینی خواست بدون پلاک در اتوبان حرکت کند باید جلویش را بگیرند، ما نمی‌گوییم اتوبان را ببندند، قدیم‌ها می‌گفتند مسجد را به‌خاطر بی‌نماز خراب نمی‌کنند. اما جلوی آدمی که می‌خواهد مسجد را آلوده و تخریب کند را باید بگیرند.

میزان: قانون جدید احزاب به ایجاد چند حزب قدرتمند در کشور کمک می کند؟
باهنر: یک مقدار کمک می‌کند. تا جایی که من اطلاع دارم هم‌اکنون در حدود بیش از ۳۰۰ مجوز تاسیس حزب صادر شده است، مجوز حزبی شده یک ورق کاغذ که در جیب یک آقا و یا کیف یک خانم است و برای روز مبادایی رفته‌ و مجوزی گرفته‌اند و حزبی هم به راه نینداخته‌اند که از این ۳۰۰ مجوز در حدود ۲۰۰ موردش اینگونه بوده‌اند. ۱۰۰ حزب دیگر هم تعطیل هستند و فقط در زمان انتخابات جمع شده و جبهه‌ای تشکیل داده و کاری می‌کنند. اتفاقاً این قانون در زمانی‌که بنده در مجلس بودم، تصویب شد. پا قانون جدید که دولت هم این قانون را در دستور کار قرار داده است، تصور می کنم از این ۳۰۰ حزب تنها ۲۰-۳۰ مورد بیشتر باقی نماند. قانون جدید می‌گوید احزاب باید در ۳۰ استان‌ کشور دفتر داشته باشند. یک حزب اگر بخواهد روی پای خود بایستد سالی 40 میلیارد تومان هزینه دارد لذا عملاً با این قانون جدید تا یک سال دیگر ۲۵۰-۲۶۰ حزب کنونی از ادامه حیات و فعالیت خارج می شوند و آن‌گاه حضور ۳۰-۴۰ حزب باقیمانده کمک می‌کند تا دنبال ۳-۴ حزب قدرتمند برویم.

میزان: برخی گفته اند که احزاب از دولت حقوق می‌گیرند؟
باهنر: خیر

برای احزاب یک (تک ریالی) هم پرداخت نشده است
میزان: یارانه هم نمی‌گیرند؟
باهنر: دولت تصویب کرده بود که سالی ۴-۵ میلیارد تومان به احزاب یارانه پرداخت شود که پرداخت نشده است. دولت در بودجه‌اش مشکل داشت و برخی بودجه‌ها پرداخت نشده است و برای احزاب یک (۱ ریالی) هم پرداخت نشده است. البته کشور‌های دیگرهم به احزاب یارانه را می‌دهند چون اگر احزاب بخواهند کار کنند و بودجه‌ای نداشته باشند خدایی نکرده به کار‌های غیرقانونی اقتصادی روی می آوردند که این امر مشکلاتی در بر دارد.

توقع بی‌جایی است که مجلس بر همه کار‌های مملکت نظارت کند
میزان: به نظر شما مجلس به خوبی از ابزار نظارتی خودش استفاده می کند؟
باهنر: مجلس اصلاً نمی‌تواند، این توقع بی‌جایی است که مجلس بر همه کار‌های مملکت نظارت کند. نظارت بر اجرای وظایف حکومتی وظیفه مجلس است، مجلس که نباید به یک بنگاه اقتصادی  نظارت کند بلکه باید به وزارت اقتصاد و دارایی نظارت کند که مثلا وزارت اقتصاد از آن بنگاه درست مالیات گرفته یا خیر؟ ولی معنایش این نیست که مجلس در همه کار‌های خصوصی مردم دخالت کند مجلس نه می‌رسد و نه می‌تواند و نباید این کار را کند.

بنگاه‌های اقتصادی دولتی عموما ضررده هستند
در همه کشور‌ها مهم این است که حاکمیت باید بر کار‌ها تسلط داشته باشد اما نظارت، راهبری و کنترل درست. یکی ازمشکلات اساسی درکشور این است که دولت در خیلی از کار‌هایی که نباید بکند را انجام می‌دهد. بنگاه‌های اقتصادی دولتی‌مان عموما ضرر زده هستند، مثلا یک عده‌ای بنگاهی را اداره می‌کنند و برایشان هم مهم نیست که این بنگاه سود یا ضرر می‌دهد و سر برج حقوقشان را گرفته و به خانه شان می‌برند اما اگر این بنگاه‌ها برای بخش خصوصی بود بازدهی و کارایی بیشتری داشت. برخی می‌گویند در بخش خصوص پارتی بازی می‌شود اما دقیقاً عکس آن است مثلا اگر من یک مغازه داشته باشم که ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه داشته باشد و پسری داشته‌باشم کار در آن  را بلد نباشد، این مغازه و کارش را به دست اونمی‌دهم ومغازه را به دست افراد کاربلد می‌دهم. اتفاقاً پارتی بازی در بخش دولتی است چرا که اگر فرض کنیم شخصی مدیر یک اداره‌ دولتی می‌شود به پسر خواهر، پسردایی و همسایه‌اش هم می‌گوید به آن اداره بروند و حقوقی بگیرند. این مشکل جدی است باید رسیدگی شود. در این راستا اصل ۴۴  که رهبر معظم انقلاب برای اجرای آن دستور داده‌اند باید اجرایی شود و مشکل این است که درست انجام نمی‌شود مثلاً وزارت نفت پالایشگاهش را می‌فروشد، وزارت دفاع آن را می‌خرد و این که خصوصی سازی نمی‌شود.

باید آزادسازی  سهام عدالت انجام شود تا بنگاه‌ها بتوانند کار کنند
میزان: با بحث آزادسازی سهام عدالت موافقید؟
باهنر: بله باید آزادسازی  سهام عدالت انجام شود تا بنگاه‌ها بتوانند کار کنند.


بدهکارنظامم
میزان: حقوق نماینده‌ها به نظر شما کم است؟ اخیرا شاهد برخی اظهارنظرها از سوی نمایندگان مبنی بر کم بودن حقوق دریافتی شان مطرح می شود؟ 
باهنر: کم یا زیاد یعنی چه؟ اصلاً کم و زیاد نسبی است. بنده ۲۸ سال نماینده مجلس بودم و چیزی کم از همکلاسی‌های دوران دانشگاهم ندارم اما همکلاسانی دارم که اگرهم اکنون از لحاظ اقتصادی تمام زندگیم را بدهم شاید بتوانم تنها ۳ درصد از سهام شرکت آنها را بگیرم، پیشمان نیستم ولی اگر من هم در طول این سالها مهندس و پیمانکار می‌شدم، حقوقم بیشتر بود. خیلی راضی هستم و خود را به ملت و نظام بدهکارمی دانم و امیدوارم اگر عمری باقی ماند بدهی ام را بپردازم.

نماینده‌ها مختار شدند یا حقوق از آن دستگاهی که در آن کار می‌کردند و یا از مجلس بگیرند. همواره در مجلس ۵۰-۶۰ نفر داریم که می‌گویند دریافتی مان اگر از دستگاه محل کارمان باشد، بیشتر است؛ این شرعی و قانونی است  که از آن دستگاه قبلی شان حقوق بگیرند اما از ۲ جا نمی‌توانند حقوق بگیرند.‌ حال به طور مثال اگر اساتید دانشگاه به مجلس بیایند و حقوق مجلس را بگیرند، دریافتی‌شان کم می‌شود اما اگر کارمندان به مجلس بیایند و از مجلس حقوق بگیرند میزان دریافتی شان افزایش می یابد.

 در انتخابات آتی به نفع دیگران کار خواهم کرد
میزان: آیا مهندس باهنر دردو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ در عرصه انتخابات حضور خواهد داشت؟
باهنر: من حتماً به نفع دیگران کار خواهم کرد ولی شخصا  در عرصه انتخابات آتی حضور نخواهم داشت.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین