کد خبر: ۱۲۵۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به پیشرفت ایران در انجام جراحی سرطان سینه گفت: دیگر نیازی به برداشتن همه غدد لنفاوی زیر بغل بیمار، هنگام عمل جراحی وجود ندارد.
ناطقان: مریم طباطباییان، عضو مرکز تحقیقات سرطان سینه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با سرطان سینه اظهار داشت: درگذشته یکی از مشکلات و عوارض شایع بعد از درمان سرطان سینه، اعم از جراحی یا رادیوتراپی، تورم دست و احساس سنگینی و البته درد شدید در ناحیه بازوی بیمار بود که این امر ناشی از آسیب دیدن عروق لنفاوی و عصب‌های زیر بغل ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در نتیجه جراحی غدد لنفاوی یا پرتودرمانی به ناحیه زیر بغل همواره عوارضی کوتاه مدت و حتی دائمی گریبانگیر  بیمار می‌شد که از آن جمله می‌توان به ورم دست اشاره کرد درحالی که خوشبختانه با ترویج روش های غربالگری و مراجعه به موقع بیماران این امکان وجود دارد که غدد لنفاوی کمتری برداشته شود و در نتیجه عوارض کمتری هم باعث نگرانی بیمار شود.

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: امروزه برای به حداقل رساندن اسیب زیر بغل، در مواردی که بر اساس معاینه بالینی و سونوگرافی غدد لنفاوی درگیر نباشند می‌توان از روش علامت گذاری غده لنفاوی با ماده رادیواکتیو در حین عمل استفاده کرد.

وی افزود: این تکنیک که با شیوه‌های روز دنیای پزشکی همسو است و جراحان مطرح دنیا نیز از این شیوه برای کم کردن عوارض جراحی استفاده می‌کنند و روش استاندارد جراحی زیر بغل محسوب می‌شود. 

طباطباییان در تشریح این شیوه جدید جراحی گفت: در این روش تنها یک تا سه غده لنفاوی با حداقل برش تخلیه می شود و عوارض مربوط به این بخش از جراحی به کمترین حد خود می رسد به همین دلیل بیماران نباید نگران عوارض بعد از جراحی باشند.

وی یکی دیگر از شیوه های مدرن جراحی سرطان پستان در ایران را بازسازی عضو آسیب دیده دانست و افزود: بازسازی سینه در افرادی که امکان حفظ سینه را ندارند به‌صورت اولیه و یا تاخیری انجام می شود در روش اولیه؛ همزمان با تخلیه کامل نسج پستان از نسج خود بدن و یا از پروتزهای مخصوص بازسازی پستان برای حفظ شکل سینه استفاده می شود.

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در روش تاخیری، افرادی که قبلا توسط جراحان دیگر نسج پستان کاملا برداشته شده و یا بنا به عللی بیمار در مرحله اولیه امادگی بازسازی را ندارد با فاصله چندماه پس از پایان مراحل درمان می‌توانند عضو آسیب دیده خود را بازسازی کند.

این متخصص جراح سینه تاکید کرد: روش تزریق چربی در بازسازی اولیه و تاخیری به عنوان مکمل تکنیک جراحی برای بهبود ظاهر سینه بکار می‌رود که خوشبختانه در این حوزه پزشکان و جراحان متعددی در کشور می توانند این روند درمانی را برای بیمار انجام دهند.

طباطباییان خاطرنشان کرد: جراحی سرطان پستان در ایران همزمان با علم روز دنیا درحال بروز رسانی و پیشرفت است به طوری که نه تنها بیماران داخلی از این امکانات استفاده می‌کنند بلکه شاهد حضور بیماران خارجی برای طی کردن مراحل درمان در ایران هستیم.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین