کد خبر: ۱۲۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
یک فوق‌تخصص گوارش با اشاره به علائم بیماری سلیاک از شیوع این بیماری در میان ۷۰ هزار ایرانی خبر داد.
ناطقان: بیژن شهبازخانی‌ فوق تخصص گوارش‌درباره بیماری سلیاک اظهار کرد: بیماران سلیاکی‌ حساسیت‌ شدیدی‌ به گندم و جو دارند و به همین دلیل این افراد نمی‌توانند نان، ماکارونی‌، شیرینی، بسکو‌‌ییت و شکلات مصرف کنند.

وی ادامه داد: بیماری سلیاکی یک عارضه ژنتیکی‌ و مادرزادی است‌ که بیشتر به دلیل مصرف بیش از حد نان‌ و جو در کودکی‌ می‌تواند‌ در افراد  بروز پیدا کند.

فوق‌تخصص گوارش عنوان کرد: بیماران سلیاکی‌ به دلیل محدودیت‌ غذایی که دارند باید مورد حمایت‌ کامل‌ سازمان‌های ذیربط‌ قرار بگیرند زیرا از نظر خوراک این‌گونه‌ بیماران در محدودیت‌ شدید قرار دارند.

وی اظهار کرد: اگر بیماران سلیاکی‌ رژیم‌ غذایی خود را قطع کنند و موادغذایی‌ حاوی جو و گندم مصرف کنند دچار سوء جذب‌، دل‌ درد شدید، کم‌خونی، فقر آهن، پوکی استخوان و کاهش رشد قد و در نتیجه کوتاهی قد می‌شوند.

شهبازخانی‌ اظهار کرد: بیماران سلیاکی‌ در صورت مصرف گندم و جو میزان آنزیم‌های کبدی‌ بالا رفته و دچار بیماری‌های مزمن کبدی‌ می‌شوند.

فوق‌تخصص گوارش یادآور شد: بر اساس آمار و تحقیقات انجام شده در حدود 70 هزار نفر از مردم ایران دچار بیماری سلیاکی‌ هستند و این بیماری در دوران کودکی به مرور علائم آن بروز پیدا می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین