کد خبر: ۱۲۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
وزیر آموزش و پرورش گفت: هویت و شناسنامه انقلاب با نام امام عجین شده و انقلاب بدون نام او شناخته شده نیست. ما باید برای فرزندان و امیدهای آینده روشن کنیم که امام چگونه فردی بود.
ناطقان: محمد بطحایی (وزیر آموزش و پرورش) در مراسم دهه فجر و در آستانه سالگرد تاسیس مدارس رفاه ضمن گرامیداشت خاطره امام خمینی(ره) گفت: شنیدن نام انقلاب برای هر کسی چه در داخل و چه خارج و چه برای دوست و دشمن تداعی‌کننده نام امام است.

او ادامه داد:‌ هویت و شناسنامه انقلاب با نام امام عجین شده و انقلاب بدون نام او شناخته شده نیست. ما باید برای فرزندان و امیدهای آینده روشن کنیم که امام چگونه فردی بود.

بطحایی افزود: امام فردی بدون مکنت و مال و پشتوانه سیاسی؛ در ارکان حکومتی وقت توانست انقلابی را رقم بزند که بعد از گذشت چهل سال همچنان از آن با عنوان انقلاب ارزش‌ها نام ببرند. بنابراین دائم باید این سوال را در ذهن مرور کنیم که چه شد که او اینگونه ماندگار شد و سنت و سیره او چه بود؟

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مهمترین علت ماندگاری امام این بود که صرفا به رضایت خدا توجه داشت و همه تصمیماتش برای خدا بود. امام به وعده خدا ایمان داشت و به نیروی عقل، مشورت و فکر معتقد بود و باور داشت با اتکا به این عوامل درست‌ترین تصمیم را می‌گیرد. طبق گفته یکی از نزدیک او امام در سخت‌ترین تصمیم‌گیری‌ها استخاره نمی‌کرد و همیشه با اتکا به عقل و مشورت پیش می‌رفت.

بطحایی با بیان اینکه دانش‌آموزان باید دانش خود را تقویت و مهارت‌های زندگی را تمرین کنند، خطاب به آنها، گفت: آینده این کشور در دستان شماست، بنابراین برای بدست گرفتن پست‌های کلیدی باید آماده شوید و با شادابی و سرزندگی به تحصیل بپردازید؛ زیرا ناامیدی و خمودگی دانش‌آموزان باعث امیدواری دشمنان است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: البته ما هم کم تقصیر نداریم اما تلاش می‌کنیم موانع حرکت دانش‌آموزان به سمت اهداف عالیه را برطرف کنیم ایران اسلامی چشم انتظار شما دانش آ‌موزان است.

بطحایی افزود: در حوزه انقلاب اسلامی بسیار شنیده و خوانده‌ایم که یکی از بزرگ‌ترین وجوه افتراق آن با سایر انقلاب‌ها، زیرساخت‌های فرهنگی است که دستخوش تحولات عمیق شد. هرچند نمی‌توان همه این انقلاب را منوط به ۲۲بهمن کرد بلکه سابقه دیرینه‌ای داشت و تحول در زیربنای فرهنگی از دهه‌های قبل شروع شد.

او ادامه داد: تفاخر جای خود را به تواضع و تحمل و اشرافی‌گری جای خود را به ساده‌زیستی داد. متاسفانه نسل ما هیچ‌گاه این مفهوم انقلاب را به شکل عمیقی درک نکرد و شاید به همین دلیل است که قدرش را به اندازه‌ای که باید، ندانستیم.

بطحایی با اشاره به اینکه در زمان پیروزی انقلاب هشت میلیون دانش‌آموز داشتیم که اکنون به حدود ۱۴ میلیون رسیده است، گفت: نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۷۰ درصد بود که اکنون به ۹۸ درصد رسیده است. پوشش تحصیلی در دوره متوسطه نیز ۴۰ درصد بود که اکنون به ۸۳ درصد است. در آن زمان نرخ تحصیل در دوره فنی و حرفه‌ای هفت درصد بود که امروز به ۳۴ درصد رسیده است. همچنین ۱.۲ درصد فرهنگیان دارای مدرک لیسانس و بالاتر بودند که امروز به بالای ۷۰ درصد رسیده است. امروز ۷۴۰ پژوهش‌سرا در کشور داریم که مهد تمرین مهارت‌های علمی است و ۱۴۱۰ کانون فرهنگی و ۶۵۱ دارالقرآن فعال هستند.

بطحایی تصریح کرد: امروز با توجه به فلسفه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش باید عمل کرد. هرچند با سرعتی بسیار بیشتر از گذشته درحرکتیم، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

او با بیان اینکه امروز اشتیاق دانش‌آموزان به مدرسه بسیار کاهش یافته و دلشان با تحصیل و حواس‌شان به مدرسه نیست، گفت: رغبت به مدرسه کم شده است. باید شوق و اشتیاق آنها به تحصیل را افزایش دهیم؛ این استراتژی مهم ما در آموزش و پرورش دولت دوازدهم است.

بطحایی خاطرنشان کرد: باید در وهله اول عوامل بروز این احساس ناخوشایند در وجود دانش‌آموزان را تقلیل دهیم. هم‌چنین باید اضطراب آنها برای تحصیل کاهش یابد، مدرسه باید به محل زندگی آنها تبدیل شود و از حضور در مدرسه با نشاط شوند. رفع موانع بسیار سخت است، بالاخره باید جراحی کرد که با درد و خونریزی همراه است. ما این عوامل را شناسایی کرده و می‌خواهیم آن را برطرف و در مسیر صحیح جلو برویم. امروز نمی‌توان مدارس را با مدل‌های دهه ۶۰ اداره کرد، بچه‌های امروز، دیگر بچه‌های دهه ۶۰ نیستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دروازه عبور به آموزش و پرورش پیشرفته مطابق سند تحول، تغییر روش‌ها و ابزارهاست، گفت: از هفته آینده اولین نشانه‌های برنامه‌های ما برای رفع این عوامل اطلاع‌رسانی خواهد شد. باید سهم مهارت‌های زندگی در سبد یادگیری دانش‌آموزان افزایش یافته و حافظه محوری جای خود را به تمرین مهارت‌های زندگی بدهد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش معلمان، گفت: معلمی که درگیر مشکلات معیشت است، نمی‌تواند شش دانگ در اختیار تربیت دانش آموزان باشد. هرچند فقط معیشت معلم مطرح نیست، وی باید در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشد و زمینه مشارکتش در تصمیم‌سازی‌ها گسترده شود. اخیرا امکان حضور دو تن از نمایندگان در هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان از طریق انتخابات را فراهم کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم آن را ادامه دهیم.

او افزود: ما باید از انگشتان مدیر معلمان برای باز کردن گره‌ها استفاده کنیم. حتما آنها از این طریق دلگرم‌تر خواهند شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین