کد خبر: ۱۲۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲
ریزه‌خواری، دشمن درجه یک تناسب اندام شما است! البته حتما شما هم با ما موافقید که بعضی اوقات واقعا مقاومت در برابر آن، کار آسانی نیست!
ناطقان: برای این‌که احساس سیری به مغز مخابره شود، رعایت برخی اصول لازم است. در ادامه با راهکارهای غلبه براین وضعیت بیشتر آشنا می‌شوید.

1. برای خوردن نیز وقت معینی درنظر بگیرید

حتما این توصیه را بارها و بارها شنیده‌اید، اما ما بار دیگر و با صدای بلند تکرار می‌کنیم : وعده‌ غذایی،‌‌ آن هم به معنای واقعی کلمه، وعده‌ای است که سر میز غذا، در کمال آرامش و دست کم طی ۲۰ دقیقه صرف شود،‌ نه این‌که جلوی رایانه یا تلویزیون و به صورت کاملا سرپایی! یادتان باشد برای این‌که احساس سیری به مغز مخابره شود، رعایت این اصول لازم است چون در غیر این صورت بعد از پایان غذا شما این حس را خواهید داشت که چیزی میل نکرده‌اید و این برای سلامتی خوب نیست چون میل به ریزه‌خواری در شما تشدید می‌شود!

2. روی پروتئین‌ها حساب ویژه بازکنید

پروتئین‌ها بهترین موادی هستند که می‌توانند با عادت ریزه‌خواری مقابله کنند. این مولکول‌های بزرگ که به ابَرمولکول‌ها معروف هستند، به آهستگی هضم می‌شوند به همین دلیل با مصرف آن‌ها عملا تا وعده غذای بعدی گرسنه نمی‌شوید، در نتیجه در بین دو وعده دیگر میلی به خوردن نخواهید داشت! اگرچه انواع گوشت‌ها (گوشت مرغ، گوساله، بوقلمون و ...) منبع غنی پروتئین محسوب می‌شود اما، تخم‌مرغ، شیر، پنیر، ماست، ماهی‌ها و بعضی از حبوبات (سویا، نخود و عدس) نیز از جمله منابع این ماده ارزشمند هستند.

3.علت گرسنگی را پیدا کنید!

همواره به خاطر داشته باشید پشت هر میل شدیدی که به ریزه‌خواری وجود دارد، یک علت روان‌شناسی نهفته است. ناراحتی، غم، حرص، طمع و نگرانی‌های مختلف، همگی از عواملی هستند که میل شما به خوردن را تشدید می‌کنند. زمانی‌ که ناگهان و البته بی موقع گرسنه می‌شوید و میل به خوردن پیدا می‌کنید، قبل از هر کاری، علت این گرسنگی بد موقع را ریشه‌یابی کنید. به این ترتیب شما می‌توانید کم کم راهکارهای مناسب برای تناسب اندامتان را پیداکنید. به عنوان مثال، اگر هر شب بعد از اتمام کار و پیش از بازگشت به منزل، عادت دارید که برای تمدد اعصاب چیزی بیرون میل ‌کنید، پیشنهاد ما به شما این است که به جای این کار به سراغ ورزش بروید، با یکی از دوستانتان تماس بگیرید و یا اصلا به سراغ یوگا یا مدیتیشن بروید. با این کار شما می‌توانید بی دردسر عادت ریزه‌خواری میان دو وعده غذایی را کنار بگذارید.

4به روغن‌های اصلی اطمینان کنید

بعضی از روغن‌های اصلی خاصیت سیرکننده‌گی دارند. روغن شمعدانی (ژرانیوم)، یکی از روغن‌های اصلی است که در کاهش اشتها بسیار مؤثر است، مخصوصا برای افرادی که تمایل زیادی به خوردن شیرینی‌جات دارند. روغن اکلیل کوهی نیز مستقیما بر سیستم غدد درون‌ریز تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل در مهار اشتها معجزه می‌کند. اما روش مصرف این روغن‌ها به این ترتیب است که باید ۲۰ قطره روغن اکلیل کوهی، ۲۰ قطره روغن شمعدانی، ۲۰ قطره روغن لیمو و نیز ۴۰ قطره (حدودا ۲ میلی‌لیتر) یک از انواع روغن خوراکی گیاهی را با هم مخلوط کنید و هر زمان که میل شدیدی به ریزه‌خوری پیدا کردید، دو قطره از این محلول را روی مچ دستتان بریزید و نفس عمیق بکشید.

5.اشتهای خود را کنترل کنید

اگر همیشه دلتان می‌خواهد که یک چیزی بخورید و اصطلاحا یک چیزی داخل دهانتان باشد، برای مهار اشتهای سرکشتان، به جای خوردن شیرینی‌جات، سوسیس‌، تارت‌های کَره‌ای، شکلات و پنیرهای چرب، می‌توانید مقداری میوه خشک گوشه لُپتان قراردهید چون هم کالری کمی دارند و هم فیبر بالایی! یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز همراه با یک تکه ژامبون نیز به سرعت گرسنگی شما را کاهش می‌دهد. یک کاسه حبوبات پخته و یا یک قاشق غذاخوری کمپوت کم شیرین نیز همین خاصیت را دارند، انتخاب با خودتان است!

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین