کد خبر: ۱۲۶۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷
کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، توضیحاتی را درخصوص مصرف گریپ فروت با برخی داروها ارائه داد.
ناطقان: کیمیا حمیری کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: گریپ فروت دارای ماده ای به نام "فورانوکومارین" است که بر روی آنزیم کبدی که مسئول متابولیسم کردن داروها هستند، تاثیر می گذارد؛ میوه گریپ فروت یکی از پر آب ترین میوه ها است و می تواند به تامین آب بدن کمک کند.

با توجه به این که امروزه تمایل مردم برای مصرف میوه گریپ فروت افزایش یافته، بهتر است افرادی که بیماری های مزمن دارند و ناچار به مصرف برخی از دارو ها به صورت مداوم هستند در خوردن این میوه احتیاط کنند.

کیمیا حمیری افزود: گریپ فروت دارای یک گرم پروتیئن، صفر گرم چربی و میزان 64 درصد ویتامین سی، 28 درصد ویتامین آ، دو درصد کلسیم، دو درصد منیزیم و 13 گرم کربوهیدرات است؛ بسیاری از مطالعات نشان داده که گریپ فروت می تواند موجب کاهش ریسک چاقی، بیماری های قلبی و ریسک سرطان شود؛ همچنین می تواند به درمان یبوست و سلامت گوارش و شادابی پوست کمک کند و ریسک ابتلا به بیماری آسم را کاهش دهد.


وی از عارضه های شایع این میوه از اُفت فشار خون نام برد و اضافه کرد: گریپ فروت با برخی از داروها مانند "کاربامازپین"، "فنوباربیتال"، "فنی تویئن"، "ریفامپین" و "دگزامتازون" که تقویت کننده فعالیت آنزیم های کبدی هستند، تداخل دارد؛ همچنین با برخی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند "سایکلوسپورین" و "تاکرولیموس" یا با برخی از داروهای کاهنده چربی خون مانند "آتورواستاتین"، "سیم واستاتین" و "لوواستاتین" تداخل دارد و موجب افزایش غلظت این داروها و آسیب عضلانی و کبدی می شود.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، ادامه داد: باید از مصرف همزمان گریپ فروت با داروهای مهارکننده آنزیم های کبدی مانند "کلاریترومایسین"، "ایتراکونازول"، "کتوکونازول" و "وریکونازل"، خودداری شود.

حمیری بیان کرد: این میوه با برخی ضد آریتمی های قلبی مانند "آمیودارون"، برخی از آنتی هیستامین ها مانند "دیفن هیدرامین"، برخی ضدسرفه ها مانند "دکسترومتورفان" و برخی از دارو های اعصاب مانند "بوپروپیون"، تداخل دارد و باید با احتیاط همراه این داروها مصرف شود.

او افزود: افرادی که بیماری های مزمن دارند و ناچار به مصرف برخی از داروها به صورت مداوم هستند در خوردن این میوه باید احتیاط کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین