کد خبر: ۱۲۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
حریرچی:
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه100هزار سيگارى نوجوان بين13 تا 15سال داريم، ادامه داد: 20درصد مردان و 4درصد زنان روزانه سيگار مصرف مى كنند؛متاسفانه شیوع مصرف دخانیات حدود3.2است که از این میزان4.8پسران و2.1از دختران سیگار مصرف میکنند.
ناطقان:  ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر 10 درصد از افراد بالای 18 سال دخانیات مصرف می کنند، یعنی به ازای هر پنج مرد یک نفر دخانیات استعمال می کند؛ همچنین حدود 14درصد از جمعیت کشور سیگار و قلیون استعمال می کنند.

وی با بیان اینکه 100 هزار سيگارى نوجوان بين 13 تا 15 سال داريم، ادامه داد: 20 درصد مردان و 4 درصد زنان روزانه سيگار مصرف مى كنند؛ 25 درصد آقایان به صورت دائمی و یا تفریحی سیگار مصرف می کنند و متاسفانه شیوع مصرف دخانیات حدود 3.2 است که از این میزان 4.8 پسران و2.1 از دختران سیگار مصرف می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هفت میلیون نفر مردم بالای 15 سال سیگار مصرف می کنند، افزود: حدود 100هزار نفر از افراد بین بالای 15 سال دخانیات مصرف می کنند که متاسفانه بیش از هفت هزار ماده شیمیایی در دود سیگار شناسایی شده است که این مواد سمی 70 نوع سرطان را در افراد مصرف کننده ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه هفت میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می کنند که از این تعداد 900 هزار نفر به دلیل مجاورت با دود سیگار است، تاکید کرد: در کشور سالیانه حدود 55 هزار نفر به دلیل مصرف سیگار فوت می کنند و 90 درصد از سرطان های ریه متاسفانه ناشی از مصرف دخانیات بوده که دود سیگار باعث ایجاد 14 نوع سرطان می شود.

حریرچی اظهار کرد: سالیانه 10 هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار در کشور می شود که هزینه های درمانی مستقیم ناشی از مصرف سیگار بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان و همچنین هزینه های غیر مستقیم آن که شامل از دست رفتن سال های عمر، کاهش کیفیت زندگی و خروج از کار و خانه نشینی است مبلغی حدود 40 هزار میلیارد تومان است.

80 درصد از مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیر واگیر
حریرچی با بیان اینکه سالیانه 80 هزار میلیارد تومان به دلیل مصرف سیگار هزینه می شود، اما طرح تحول نظام سلامت حدود چهار هزار و 800 میلیاردتومان است، ادامه داد: متاسفانه از بودجه طرح تحول مبلغی حدود 10 هزار میلیارد تومان دود می شود و 30هزار میلیارد تومان صرف هزینه های درمانی و 40 هزار  میلیارد تومان درمان های غیر مستقیم می شود که ما با آموزش مناسب و پیشگیری می توانیم جلوی بسیاری از هزینه های تحمیلی به حوزه سلامت را بگیریم.

وی ادامه داد: حوزه بهداشت و درمان متأثر از شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه است، به طوریکه در برهه ای از زمان در این  روستاها آب بهداشتی و سیستم فاضلاب بهداشتی  نبوده و مردم آن زمان دچار اختلالات تغذیه ای بودند که در آن برهه تصمیمات استراتژیک متفاوت با امروز بود.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: 80 درصد از مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیر واگیر در آن زمان بوده و همچنین 70 درصد از بیماری ها و مرگ و میرهای ناشی از آن بر اثر شیوع عارضه های عفونی در کشور بوده است.

حریرچی ادامه داد: در برهه ای از  زمان با پنج دلار می توانستیم واکسیناسیون بیماری هایی مثل سیاه سرفه، کزاز و دیفتری را ریشه کن کنیم، اما امروزه با همان پنج دلار باید  داروهای بیماران دیابتی را تهیه کنیم.

حریرچی تاکید کرد: در یک برهه ای از زمان سالیانه 25 هزار نفر بر اثر تصادفات فوت می کردند که خوشبختانه این رقم امروزه به 15 هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه قسمتی از تخت های بیمارستانی به وسیله بیماران تصادفی اشغال شده است، ادامه داد: وقتی در جامعه ای طلاق ایجاد می شود، شرایط روانی برهم خورده و وزارت بهداشت مجبور است استراتژیک های درمانی را تغییر و بر اساس شرایط تنظیم کند.

وی اظهار کرد: در کشورهای ثروتمند اروپایی برای نگهداری افراد سالمند به دلیل نداشتن خانواده و یا فرزندی حقوق این افراد را قطع می کنند، زیرا نداشتن فرزند و خانواده باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل نگهداری افراد سالمند در همه جای دنیا و از جمله کشورهای ثروتمند می شود.

مهم‌ترين راهكار براى كاهش مصرف سيگار
وى با بيان اينكه مهم‌ترين راهكار براى كاهش مصرف سيگار افزايش قيمت آن است، گفت: با افزايش قيمت قدرت خريد كاهش و مصرف آن كاهش پيدا مى كند، مطابق تحقيقات رسمى و اعلام سازمان بهداشت جهانى بهترين روش افزايش ماليات بر سيگار است كه اين ماليات بايد ٧٥ درصد قيمت خرده فروشى باشد.

حريرچى تصريح كرد: در ايران پس از ١١ سال كه قانون كنترل مصرف دخانيات به تصويب و ماليات بر خرده فروشى سيگار به ١٠ درصد رسيده است در حالى كه سطح مطلوب آن ٧٥ است .

سخنگوى وزارت بهداشت با بيان اينكه ار ١٠ هزار ميليارد تومان سيگار، ٥٠ درصد سود به جيب افراد سودجو و سرمايه داران مى رود، گفت: در كارخانه هاى سيگار حدود ٣ هزار نفر مشغول به كار هستند اما آيا اين عاقلانه است كه به دلیل اشتغال ٣ هزار نفر اين ميزان ضرر به كشور تحميل شود؟.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری و پایش سلامت یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت محسوب می شود، ادامه داد: احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی و سرطان و حتی بستری شدن در بیمارستان ها در  افراد سالمند وجود دارد که به همین دلیل سیستم بهداشت و درمان پویا و مترقی بوده و بر اساس نیازهای کشور پذیرش رشته های مختلف را تعیین می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم نامه ای که بین وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه تنظیم شده است و این سازمان قول مساعد جهت اجرای تعهدات خود داده است، تاکید کرد: در منابع بیمه ای با مشکل روبرو نیستیم، اما مسئله مهم دیرکرد پرداخت ها و مطالبات است؛ به طور کلی ردیف های بهداشتی، درمانی، آموزشی به صورت ستادی و غیرستادی متفاوت بوده اما به طور کلی در هر یک از ردیف ها بودجه ای در نظر گرفته شده است و سازمان برنامه و بودجه قول مساعدی  جهت کمک به وزارت بهداشت با استفاده از منابع آزاد داده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اسناد بالادستی ما مکلف به اجرای پزشک خانواده، نظام ارجاع و سطح بندی هستیم، ادامه داد: در راستای اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع برنامه ریزی های خوبی انجام شده و در این زمینه اقدامات موثری انجام شده است.

هرشخصی ادعای طبابت دارد، باید تاییدیه وزارت بهداشت را بگیرد
حریرچی در خصوص مصرف مواد مخدر در بین نوجوان و جوانان گفت: باید اقدامات لازم در محل تجمع جوانان و نوجوانان انجام شود تا افراد به سمت تفریحات سالم و فعالیت های ورزشی بروند و وزارت بهداشت اقدامات غربالگری را در این زمینه انجام می دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه باید به طور کامل به قانون پایبند باشیم، ادامه داد: هرشخصی ادعای طبابت دارد بر اساس قانون باید تاییدیه وزارت بهداشت را بگیرد و امروزه استقبال از طرف مردم از طب مکمل در همه جای دنیا انجام می شود و ما با طب اصیل سنتی که بر مبنای پیشگیری، سبک زندگی و اصول پزشکی است، مشکلی نداشته و آن را در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور توسعه می دهیم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با استفاده های غیرقانونی که ناشی از جهل و ندانستن افراد است برخورد کرده و با این مسئله مشکل دارد که سودجویی برخی افراد از مردم در این رشته غیرقانونی است.

 سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برخی از انواع بیماری ها، درمان موثر و موفق ندارند و در این بین مدعین طب از بیماران به اسم طب گیاهی سودجویی می کنند، عنوان کرد: دارو، آفت و هر ماده طبیعی دیگر اگر بیش از میزان معقول مصرف شود، مسمویت به همراه دارد؛ به طوریکه گل‌گاو زبان با غلظت زیاد عارضه  کبدی و قلبی را بین افراد در صورت مصرف زیاد ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه در استرالیا 600 بیمارستان کوچک وجود دارد که در حال حاضر همگی آنها تبدیل به مراکز نگه داری افراد سالمند شده است، ادامه داد: برای مراقبت از افراد سالمند در کشور استرالیا بخشی از هزینه ها به وسیله بیمه و قسمتی دیگر از حقوق بازنشستگی افراد استفاده می کنند.

حریرچی ادامه داد: مصرف سیگار، دخانیات و قلیان باید به طور قابل توجهی در کشور کاهش پیدا کند و اگر ما به مستندات قانونی قبل وفادار بمانیم تعداد مصرف کنندگان دخانیات در کشور کم می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه عمده مشکل مصرف دخانیات و عرضه قلیان ها به صورت غیرقانونی است، گفت: خیلی از قهوه خانه ها مجوز فعالیت نداشته و یا به صورت غیرقانونی قلیان ارائه می دهند که ما برای کاهش خسارت ها باید شغل های جایگزین جدیدی را پیدا کنیم.

رشد جمعیت ایران از سال 55 تا 95
حریرچی در ادامه به رشد جمعیت ایران از سال 55 تا 95 اشاره کرد و گفت: سال 55 جمعیت ایران 33 میلیون نفر بود که 15 میلیون در مناطق شهری و 17 میلیون در مناطق روستایی زندگی می کردند، سال 95 جمعیت ایران به 79 میلیون رسید و شاهد رشد جمعیت شهری در کشور طی این سال ها بودیم، به طوریکه سال گذشته 59 میلیون نفر در مناطق شهری و 20 میلیون در مناطق روستایی زندگی می کردند.

وی ادامه داد: جمعیت شهری در معرض آلودگی غذا، ترافیک و سبک زندگی نادرست هستند؛ همچنین استرس بالا و رژیم غذایی ناسالم از طبعات زندگی شهری محدود می شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون در شهر تهران و البرز بیش از 13 میلیون جمعیت زندگی می کنند، گفت: جمعیت در مناطق شمالی کشور و کلان شهرهایی چون تبریز،اصفهان، مشهد و شیراز بسیار بالاست.

حریرچی مهم‌ترین عامل توسعه را سواد افراد جامعه دانست و گفت: در این بین سواد زنان و سلامت و اشتغال بسیار تاثیرگذار است.

وی در ادامه به راه اندازی داروخانه های الکترونیک در آینده خبر داد و گفت: در راستای زندگی دیجیتالی در آینده داروخانه های الکترونیک راه اندازی می شوند و نسخ بیماران در منزل تحویل گرفته می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: سال 55 تا 70 شاهد افزایش مبالیغ در کشور بودیم وقتی که کشورها از نظر شرایط اقتصادی و اجتماعی ارتقا پیدا می کنند اما از نظر سواد و بسیاری شاخص ها به استاندارد نرسیده ایم، شاهد تغییر هرم سنی کشور پایین بود.

وی ادامه داد: برخی تبلیغات و آموزش را در فرزند آوری موثر می دانند، اما این در حالیست که افزایش سواد و اشتغال زنان یکی از مهمترین عوامل در کاهش جمعیت محسوب می شوند، افزون بر این بسیاری فکر می کنند فقر و عوامل اقتصادی عامل کنترل جمعیت است، اما شاهد آن هستیم که کشورهای فقیر دنیا بیشترین جمعیت را دارند.

دریافت وجه خارج از صندوق بیمارستان ممنوع است/ کلاهبرداری از مردم با تماس تلفنی از بیمارستان و درخواست واریز وجه
 حریرچی با اشاره به برخی کلاهبرداری ها از مردم به بهانه مصدومیت یکی از اعضای خانواده اشاره کرد و افزود: اخیرا شاهد آن هستیم که افرادی به قصد کلاهبرداری با مردم تماس می گیرند و عنوان می کنند که یکی از اعضای خانواده آنها تصادف کرده و نیاز به پول برای درمان دارند و از مردم درخواست می کنند که پول به حسابی بریزند، ما بررسی های زیادی انجام دادیم و دیدیم که حتی یک مورد نیز وجود ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم از واریز وجه خارج از صندوق بیمارستان خودداری کنند و برای هیچ نوع خدمتی شامل ویزیت پزشک، دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی، هیچگونه پرداختی خارج از صندوق بیمارستان نباید انجام شود و به طور کلی هرگونه دریافت وجه نقدی خارج از صندوق ممنوع است، مردم در صورت مشاهده تخلف مانند دریافتی خارج از صندوق یا ارجاع به خارج بیمارستان با سامانه 190 تماس بگیرند و تخلف صورت گرفته را اعلام کنند.

67 درصد مطالبات بیمارستان ها در سال 95 پرداخت نشد
 وی با بیان اینکه بیمارستان های دولتی با کمترین قیمت و تعرفه مصوب فعالیت می کنند، اما مطالبات آنها با تاخیر زیادی پرداخت می شود، گفت: در سال 93، 65 درصد، سال 94 حدود 55 درصد و سال 95 حدود 47 درصد مطالبات بیمارستان ها پرداخت شده است، البته بیمه ها را نیز محاسبه کنیم در سال 95 ، 65 الی 67درصد مطالبات بیمارستان ها پرداخت نشده است و ما همچنان با معضل تأخیر در پرداخت مطالبات مواجه هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به صحبت های رئیس جمهور در مراسم راهپیمایی 22 بهمن اشاره کرد و گفت: همانطور که رئیس جمهور عنوان کردند در حوزه سلامت هزینه های پرداختی مردم از 37 به پنج درصد در روستاها و 10 درصد در شهرها کاهش پیدا کرد، به عنوان مثال هزینه برخی خدمات مانند بستری در ICU گاهی روزی به 2 میلیون تومان می رسد که مردم فقط چند درصد آن را پرداخت می کنند.

حریرچی ادامه داد: متاسفانه برخی مردم حتی برای پرداخت 100 هزار تومان هزینه درمان با مشکل مواجه هستند این افراد می توانند در بیمارستان به مدد کاری یا خیریه های مستقر مراجعه کنند.

وی در ادامه به هزینه درمان اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: برخی مواقع شاهد آن هستیم که زنان اتباع خارجی با نوزادان کم وزن به بیمارستان های ما مراجعه می کنند و نوزاد به مدت یک ماه در بیمارستان بستری می شود که این مدت بستری هزینه ای حدود 50 میلیون تومان به نظام سلامت تحمیل می کند، ما نمی توانیم برای این اتباع خارجی همانند ایرانی ها هزینه کنیم و برای پرداخت هزینه ها از خیریه ها کمک می گیریم.

تکذیب گروگان گیری بیمار در بیمارستان
سخنگوی وزارت بهداشت به برخی اخبار مبنی بر گروگان گیری بیمار در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: در مواردی فردی بدون شناسنامه و هویت در بیمارستان بستری می شود یا نوزاد معتادی که شناسنامه ای ندارد در مراکز درمانی بستری شده است که به دنبال بستری این افراد در بیمارستان ها اخباری مبنی بر گروگان گیری بیمار در بیمارستان ها منتشر می شود.

بیشترین جمعیت ایرانی ها بین سن 25 تا 40 سال
وی با بیان اینکه بیشترین جمعیت ایران در رده سنی 25 تا 40 هستند، گفت: به زودی این جمعیت پیر می شوند و شاهد عوارض سالمندی در کشور هستیم که به دنبال آن باید سیاست گذاری ها در این راستا شکل بگیرد، البته در چند سال اخیر به دنبال تبلیغات آموزش ها جمعیت 3 تا 4 سال از جمعیت 5 تا 9 سال و 10 تا 14 سال بیشتر شده است و شاهد افزایش موالید بوده ایم.

رایزنی وزارت بهداشت برای حل معضل قلیان در قهوه خانه ها

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص آزادشدن مصرف قلیان در قهوه خانه ها عنوان کرد: ما در این زمینه در حال رایزنی با مجلس هستیم و به طور کلی سیاست ها در کشور باید به سمت کاهش مصرف دخانیات و قلیان باشد ، البته عمده مشکلات ما موارد غیرقانونی است بسیاری از قهوه خانه ها در کشور مجوز ندارند همچنین شمار زیادی از رستوران ها به طور غیر قانونی قلیان عرضه می کنند، البته پیشنهاد ما جایگزینی شغل برای این افراد است.

تجهیز سه بیمارستان در کشور با کمک کشورهای خارجی
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری ایران با کشورهای خارجی برای ساخت بیمارستان ها گفت: وزارت بهداشت برای ساخت 11 هزار تخت بیمارستانی قرارداد مشترک با کشورهای خارجی منعقد کرده است که بر اساس این تفاهم نامه ها سرمایه گذاری و تأمین تکنولوژی به عهده این کشورهاست.

وی ادامه داد: ساخت بیمارستان ها به دست کارگران و مهندسان ایرانی خواهد بود همچنین ما از تجهیزات ایرانی برای تجهیز بیمارستان ها استفاده می کنیم اما برخی تجهیزات مثل سی تی اسکن، ام ار آی و سونوگرافی از خارج ایران تأمین خواهد شد.

حریرچی در ادامه از تجهیز سه بیمارستان به کمک سایر کشورها خبر داد و گفت: وزارت بهداشت اخیرا تفاهم نامه ای را برای ساخت سه بیمارستان در شیراز، تهران و تبریز منعقد کرده است، اما باید توجه داشت که سرمایه گذاری برای تجهیز بیمارستان ها کار پیچیده ای است همچنین حوزه سلامت به گونه ای نیست که سرمایه آن به زودی بازگردد از همین رو پیدا کردن سرمایه گذار و اجرای پروژه کار دشواری است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در کشور با مشکل شدید کمبود تخت بیمارستانی مواجه هستیم گفت: سرمایه کشور برای تأمین تعداد تخت مورد نیاز تکاپو ندارد در همین راستا ما به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین