کد خبر: ۱۲۷۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طی دو هفته اخیر در تالاب بوجاق ۲۱۰۰ قطعه پرنده مهاجر جمع‌آوری و امحا شده است. آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب بوجاق گیلان به علت شیوع نوعی از ویروس است که برای اولین بار در کشور ما گزارش شده اما نوع ویروس مشاهده شده در پرندگان تلف شده در کنار دریاچه چیتگر تهران همان ویروس سال قبل است.
ناطقان: به دنبال پیدا شدن لاشه سه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اطراف دریاچه چیتگر سیامک مسعودی- رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نمونه پرنده تلف شده در دریاچه چیتگر در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گرفت و بر اساس آزمایشات اعلام شد که دلیل تلف شدن پرندگان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، البته نوع آنفلوآنزای اعلام شده برای انسان خطرناک نیست.

وی با بیان اینکه منتظر جواب آزمایش‌های تکمیلی سازمان دامپزشکی هستیم، گفت: دریاچه چیتگر مورد پایش و رصد مستمر ماموران سازمان محیط زیست قرار دارد تا در صورت مشاهده مورد دیگر از پرندگان تلف شده، نمونه را جمع‌آوری و اقدامات لازم مثل ضدعفونی منطقه انجام شود.

رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: نوع آنفلوانزایی که در تهران مشاهده شده موجب تلف شدن طیور اهلی می‌شود. به مردم توصیه می‌شود به هیچوجه به پرندگان وحشی نزدیک نشوند و از تماس با آنها خودداری کنند همچنین نباید پرندگان وحشی را در کنار پرندگان اهلی نگهداری کنند.

مسعودی تاکید کرد: شهروندان باید در صورت مشاهده لاشه پرنده یا پرنده بیمار حتما به سرعت با ادارات کل محیط زیست استان‌ها یا سازمان دامپزشکی تماس بگیرند و موضوع را گزارش کنند.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش‌ها، طی دو هفته اخیر در تالاب بوجاق ۲۱۰۰ قطعه پرنده مهاجر جمع‌آوری و امحا شده است. آنفلوانزای پرندگان در تالاب بوجاق گیلان نوعی از ویروس آنفلوانزاست که برای اولین بار در کشور ما گزارش شده است که نام آن ویروس H۵N۶ است اما نوع ویروسی که در دریاچه چیتگر تهران مشاهده شده همان ویروسی است که سال قبل هم در کشور با نام H۵N۸ مشاهده شده بود. افزون بر این امسال درتالاب میقان استان مرکزی در نمونه‌برداری از پرندگان وحشی نتیجه یک نمونه مثبت بود.

مسعودی با اشاره به اقدامات کمیته پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در این کمیته به‌طور مرتب موضوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مورد رصد قرار گرفته و با سازمان دامپزشکی در این زمینه ارتباط داریم و تصمیمات لازم مثل اعمال قرنطینه از سوی این کمیته اتخاذ می‌شود؛ همان طور که تالاب بوجاق قرنطینه شده است.

به گزارش ایسنا، روز گذشته محمدمهدی گویا -رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت- در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان «H۵N۶» به انسان بسیار ناچیز است، اما همچنان لازم است که مردم از تماس و شکار پرندگان وحشی خودداری کنند و این موضوع را جدی بگیرند. مردم باید از تماس با پرندگان وحشی و شکار آنها خودداری کنند و این موضوع را جدی بگیرند چون می‌تواند باعث انتقال بیماری شود. علاوه بر آن اگر مواردی از تلفات پرندگان را مشاهده کردند به سازمان دامپزشکی گزارش کنند. تلاش می‌کنیم که بیماری به شهرهای دیگر منتقل نشود اما به هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین