کد خبر: ۱۲۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
حق شناس با بیان اینکه درجمع‌بندی، بودجه پیشنهادی بخش فرهنگی و اجتماعی معادل 1116 میلیارد تومان است گفت: دراین بودجه سرفصل جدیدی به عنوان نشاط اجتماعی را آورده ایم چراکه جامعه ما در حوزه غم و روزهای عزاداری پتانسیل بالایی دارد اما این در حالی است که به شدت به نشاط اجتماعی و شادی نیاز داریم و باید گام جدی در این حوزه برداریم.
ناطقان: امروز در جلسه شورای شهر تهران در بررسی ردیف و کدبرنامه‌های بودجه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به ارائه محورهای مورد تاکید این کمیسیون در بودجه سال آینده  معاونت فرهنگی پرداخت و گفت: عمل به مصوبه کمیسیون تلفیق و صحن شورا مبنی بر حفظ سقف حوزه ماموریتی، محور اول برنامه‌های این کمیسیون بود و جابه‌جایی ها صرفا بین ردیف‌ها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای یکی دیگر از محورهای مورد تاکید است، افزود: طی تصمیمی که کمیسیون اتخاذ کرده، بخشی از سهم اعتبارات هزینه‌ای به اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای منتقل شد؛ در حالی که در لایحه شهرداری سهم اعتبارات جاری و تملک دارایی سرمایه‌ای به صورت 50 به 50 برابر بود و در تغییراتی که در کمیسیون اعمال شد سهم اعتبارات دارایی سرمایه‌ای به 55 درصد افزایش و سهم اعتبارات هزینه‌ای هم به 45 درصد کاهش یافت.

حق شناس با بیان اینکه از مجموع ده عنوان کد برنامه به غیر از دو مورد مابقی ردیف‌ها در عنوان تغییر کردند، ادامه داد:‌ دراین بین برخی تغییرات اساسی بوده که نشان از تفاوت رویکرد شورای شهر پنجم در مدیریت حوزه مأموریتی فرهنگی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه تغییر عناوین فرعی در برنامه‌ها محور بعدی فعالیت بوده است، گفت: 43 عنوان فرعی در ذیل عناوین اصلی داریم که در واقع رویکردهای محتوایی ما را در حوزه فرهنگی و اجتماعی نشان می دهد و در این میان عناوینی که بعضا در حیطه وظایف مدیریتی شهری قرار نداشته‌اند یا با برنامه  5 ساله دوم شهرداری همسو نبوده اند، تغییر کردند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه به دلیل جلوگیری از بهم زدن ساختار، صرفا دوبرنامه افزایش نشاط اجتماعی و کمک به توسعه و رونق راسته‌های فرهنگی شهر به برنامه ‌ها اضافه شده است گفت: اولویت دادن ما به پروژه‌ها بر اساس پیشرفت فیزیکی بوده و پروژه‌هایی که درصد بیشتری داشتند تأمین اعتبار آنها در سال آینده مد نظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه توزیع متوازن بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی در دستور کارقرار گرفته است، ادامه داد: دقت داشته باشید بودجه فرهنگی شهر نسبت به سال قبل 24 درصد کاهش یافته است و بودجه موضوع آسیب‌های اجتماعی که یکی از سه مسئله اصلی واولویت‌دار شهر تهران است با کمال تأسف نسبت به سال قبل، 30 درصد کاهش یافته است و ما این بخش را نسبت به لایحه شهرداری 5 درصد افزایش دادیم و در خصوص موضوع جلب مشارکت‌های اجتماعی نیز 9 درصد این بخش را افزایش دادیم، همچنین از آنجایی که بحث ورزش همگانی یک مقوله مهم به خصوص در حوزه پیشگیری از آسیب های است باید بگویم که بودجه ورزش هم نسبت به لایحه شهرداری تغییر چندانی ندادیم.

وی با بیان اینکه بودجه کمک به توسعه، تعمیر و تجهیز مدارس را به حدود 30 میلیارد تومان رساندیم گفت:‌حوزه فرهنگی واجتماعی نیاز مبرمی به تملک اراضی مورد نیاز برای انجام پروژه‌های عمرانی دارد که ما بودجه 50 میلیارد تومانی مورد پیشنهاد شهرداری را به 75 میلیارد تومان افزایش دادیم.

حق شناس با بیان اینکه درجمع‌بندی، بودجه پیشنهادی بخش فرهنگی و اجتماعی معادل 1116 میلیارد تومان است گفت:  دراین بودجه سرفصل جدیدی به عنوان نشاط اجتماعی را آورده ایم چراکه جامعه ما در حوزه غم و روزهای عزاداری پتانسیل بالایی دارد اما این در حالی است که به شدت به نشاط اجتماعی و شادی نیاز داریم و باید گام جدی در این حوزه برداریم.

اعضای شورای شهر پس از استماع کلیات بودجه پیشنهادی برای معاونت فرهنگی واجتماعی شهرداری تهران به بیان نظرات خود پرداختند و در این میان مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه بودجه حمایت از موسسات فرهنگی از 13 میلیارد تومان به 25 میلیارد تومان افزایش یافته است گفت:‌ این در حالی است که ما اساسا با این نوع کمک و بذل وبخشش که حساب و کتابی هم ندارد مخالف هستیم چرا که این کمک‌ها همان حفره‌هایی هستند که بعدا مشکل ساز می شوند.

در ادامه صدر اعظم نوری  رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه کمک به خیریه ایتام و مستمندان بخشی از ماموریت‌های شهرداری از بعد اجتماعی است که به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می کند گفت: پیشنهادم این است که اعتبار این را از ردیف حمایت از موسسات فرهنگی افزایش دهیم چرا که این موسسات مراکزی هستند که کار می کنند و درآمد زا هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود باانتقاد از عملکرد سرای‌های محله گفت:‌سراهای محله قرار بود خود گردان باشند و هزینه‌هایشان را هم خودشان تامین کنند اما می‌بینیم که وابسته به شهرداری تهران هستند. ضمن اینکه مطالبات دیگری از جمله استخدام و بیمه شدن از شهرداری دارند که پیشنهاد می شود با هدف ساماندهی سراهای محله، حداقل ردیف‌های هزینه‌شان را کاهش دهیم.

نوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه فرهنگی واحدهای موازی زیادی وجود دارند که باید ادغام شوند به نحوه ادراه جلسه انتقاد کرد و خطاب به هاشمی گفت: ما هوش و سرعت شما را نداریم و سوپرمن هم نیستیم که هم زمان پیشنهادات رییس کمیسیون را بشنویم و هم فکر کنیم و لازم است فکری به حال این موضوع کرد که محسن هاشمی در پاسخ به نوری گفت همیشه همینطور بوده و باید پیشنهادات به صورت مکتوب ارائه شود.

 در ادامه ناهید خداکرمی پیشنهاد داد که ازردیف‌های کمک به ساخت و تجهیز مساجد و اماکن مذهبی حدود 50 درصد کاسته و این رقم به ردیف ترویج کارآفرینی و تقویت استارتاپ‌ها اضافه شود.

 رسولی در واکنش به این پیشنهاد گفت: من این رویکرد کلی را قبول دارم اما باید بگویم عمده مساجدی که دراین ردیف دیده شده‌اند در طرح‌های توسعه‌ای شهرداری تخریب شده و باید دوباره ساخته شوند.

حق شناس نیز افزود: در حوزه استارتاپ‌ها بودجه را  از 500 میلیون تومان به 3 میلیارد تومان رساندیم.

در پایان اعضای شورای شهر  کدبرنامه‌های بودجه معاونت فرهنگی واجتماعی را به تصویب رساندند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین