کد خبر: ۱۲۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
معاون سازمان فضایی کشور گفت: برای یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از کشورهای اروپایی و چین درخواست کرده‌ایم که اگر ماهواره‌هایشان تصویری را رصد کردند سریعا به ما اطلاع دهند.
ناطقان: عملیات شناسایی و جستجوی لاشه هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج، در دومین روز از سر گرفته شد.

صبح روز گذشته هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج با بیش از ۶۰ سرنشین در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد و به دلیل شرایط جوی منطقه، بارش شدید باران و برودت هوا، عملیات تجسس با مشکلاتی روبرو شد و تلاش‌ها برای یافتن لاشه این هواپیما طی شبانه روز گذشته نتیجه‌ای نداشت.

امروز و در دومین روز این حادثه، تلاش نیروهای امدادی اورژانس و هلال احمر جهت جستجوی لاشه یا ردی از هواپیمای حادثه دیده ATR از ساعاتی پیش آغاز شد.

امکان یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از طریق ماهواره وجود دارد

معاون سازمان فضایی کشور گفت: برای یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از کشورهای اروپایی و چین درخواست کرده‌ایم که اگر ماهواره‌هایشان تصویری را رصد کردند سریعا به ما اطلاع دهند.

مجتبی سرادقی اظهار کرد: تصاویر و ساعت دقیق سقوط هواپیما را نداشتیم، اما به ماهواره‌های برخی کشورها سفارش داده‌ایم که اگر از منطقه سقوط رد شدند به ما اطلاع دهند تا بتوانیم اطلاع رسانی صحیح را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که پس این امکان وجود دارد که محل دقیق سقوط هواپیما از طریق تصاویر هوایی مشخص شود، گفت: این امکان وجود دارد به شرطی که ماهواره‌ای از آن منطقه عبور کند به همین دلیل از کشورهای اروپایی و چین درخواست کردیم که اگر ماهواره‌هایشان چنین تصویری را رصد کردند سریعاً به ما اطلاع دهند.

معاون سازمان فضایی کشور گفت: این سازمان سامانه‌ای دارد که با کشورها ارتباط برقرار می‌کند به این معنا که در مواقع بحران کشورها از تصاویر یکدیگر استفاده می‌کنند.

سرادقی در پاسخ به این سؤال که آیا ستاد بحران استان‌های کهکیلویه و بویر احمد و اصفهان با شما در ارتباط هستند یا خیر؟ گفت: این ستادها در جریان فعالیت ما هستند و می‌دانند که اگر تصویری دریافت کنیم در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

اعزام 150 کوهنورد و پرواز بالگردها برای جستجوی هواپیمای سانحه دیده

صبح نخستین روز پس از حادثه سانحه هوایی 150 کوهنورد حرفه‌ای عازم ارتفاعات دنا شدند تا به جستجو برای یافتن محل هواپیمای سانحه دیده بپردازند.

نصرتی، فرماندار سمیرم در این زمینه توضیح داد: بلافاصله بعد از وقوع حادثه جلسات مختلفی تشکیل و تصمیمات گرفته شد و نیروهای امدادی از جمله هلال احمر و کوهنوردان به مناطق مختلفی که احتمال میرفت هواپیما در آنجا سقوط کرده باشد، اعزام شدند اما به دلیل شرایط بد آب و هوا و بارش باران وبرف و مه غلیظ و وزش شدید باد در ارتفاعات امکان جستجو به طور کامل وجود نداشت.

وی تصریح کرد: تیم‌های امدادی در محل‌هایی که احتمال میرفت هواپیما در آن فرود آمده باشد، جستجو کردند، اما اثری یافت نشد. امروز نیز 105 نفر در قالب 26 تیم شامل تیم‌های هلال احمر و امداد و نجات از سه استان اصفهان، چهارمحال بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد که در منطقه مستقر هستند به مناطق مختلف برای جستجو اعزام شده‌اند.

نصرتی ادامه داد: تعدادی بالگرد نیز امروز با کمک هوانیروز و شرکت نفت در منطقه حضور یافته‌اند تا به جستجو بپردازند. علاوه بر آن تعدادی تریلی‌های یخچال‌دار برای انتقال پیکرهای احتمالی پیش بینی شده است.

ساعت 3:30 بامداد امروز محل احتمالی سقوط هواپیما مشخص شد و گروه‌های امدادی راهی منطقه شدند. همچنین ساعت 5 بامداد گروه‌های تخصصی امدادی به محل احتمالی حادثه اعزام شدند تا در نوار 100 کیلومتری ارتفاعات دنا به جستجو برای یافتن لاشه هواپیمای سانحه دیده، بپردازند.

همچنین نیروهای امداد هوایی برای جستجو به پرواز درآمدند. علاوه بر آن خودروهای بخش‌های مختلف از جمله نیروهای امدادی، نظامی، انتظامی و سپاه برای کمک‌رسانی عازم شدند. شرایط ابرناکی در ارتفاعات دنا وجود دارد اما پیش بینی شده است از مشکلات جوی در ساعات آینده کاسته شود.

ممنوعیت تردد در محور گرنه بیژن برای تسهیل در کار امدادی

فرمانده پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تردد در محور گرنه بیژن برای تسهیل در کار امدادی به منظور یافتن محل وقوع برخورد هواپیمای سانحه دیده در مسیر پروازی تهران - یاسوج برای کلیه وسایل نقلیه شخصی و عمومی به جز نیروهای امدادی ممنوع است.

سرهنگ بهنام ویسی پور اظهار کرد: این تدابیر برای تسریع در امداد رسانی و عملیات جستجو اندیشیده شده است.

وی افزود: محل حادثه از وضعیت جاده‌ای مناسبی همراه نیست و انتظار داریم مردم نیز همکاری لازم را با ما داشته باشند. محدودیت‌های ترافیکی تا زمان اعلام پایان جستجو ادامه دارد و عملیات خدمات‌دهی به صورت ۲۴ ساعته خواهد بود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان اورژانس کشور، نیروهای اورژانس در قالب تیم‌های چند نفره از حدود ساعت 5 صبح به محل احتمالی سقوط هواپیما اعزام شدند.

بالگردهای اورژانس نیز از صبح امروز بر فراز رشته‌های کوه‌های دنا به پرواز درآمده‌اند، اما توده‌های سنگین و پرفشار در ارتفاعات باعث کاهش دید عمودی و افقی شده و عملیات جستجو همچنان با مشکل روبروست.

اورژانس کشور همچنین اعلام کرد که لحظه به لحظه بر توده‌های پرفشار ارتفاعات دنا افزوده می‌شود و شرایط برای ادامه فعالیت بالگردهای اورژانس دشوار است.

منبع: انتخاب
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین