کد خبر: ۱۲۸۶۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
رییس کمیته‌ بودجه شورای شهر تهران با تشریح کلیات بودجه مصوب سال 97 شهرداری تهران، گفت: تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا دیون پیمانکاران را پرداخت کنیم.
ناطقان: مجید فراهانی ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد بودجه‌ شهرداری تهران انجام شد، گفت‌: در جلسه روز گذشته پرونده رسیدگی به بودجه شهرداری در سال 97 در شورای شهر تهران بسته شد.

وی گفت: به دلیل این که ما میراث دار مشکلات و ساختار معیوب مدیریت شهری هستیم، این بودجه مورد مطلوب ما نبود، اما تلاش خواهیم کرد تا نسبت به عدالت محور کردن هر چه‌ بیشتر این بودجه و کاهش قیمت خدمات و عملکردی کردن بودجه اقدام کنیم.

رییس کمیته‌ بودجه شورای شهر تهران در ادامه‌ با اشاره به این که از این پس بر انطباق بودجه با عملکرد مرتبط نظارت خواهیم کرد، افزود: بودجه به صورت شفاف و زیر ذره بین مردم بررسی شد، چرا که بعد از این که لایحه بودجه در اختیار شورای شهر تهران قرار گرفت هم بر روی سایت شورا و هم بر روی سایت شهرداری قرار گرفت تا صاحب‌نظران ، مردم و ... تحلیل‌ها ، دیدگاه‌ها و ... را در بررسی بودجه بیان‌ کنند.

وی با اشاره به این که در بررسی بودجه چیزی مخفی نبود گفت: بر خلاف ادوار گذشته که همه مسائل بودجه با محوریت کمیسیون برنامه و بودجه بسته می‌شد، امسال این روال این گونه نبود و کمیسیون‌های تخصصی توانستند نظرات کارشناسی خود را زیر ذره بین مردم بیان‌ کنند که این مساله سابقه نداشته است.

فراهانی با بیان این که هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد بودجه از سوی شهرداری در اختیار شورا قرار خواهد گرفت، بیان‌ کرد: سامانه پیگیری احکام بودجه راه‌اندازی خواهد شد تا مردم در جریان میزان تحقق پذیری بودجه باشند.

وی با بیان این که بررسی و بستن بودجه تنها 25 درصد کار است  و کار اصلی نظارت بر حسن اجرا خواهد بود، بیان‌ کرد: بعد از این رسیدگی تخصصی به تفریغ بودجه در دستور کار قرار خواهد گرفت و تلاش می‌کنیم با نظارت بیشتر ضریب تخصیص بودجه را افزایش دهیم.

رییس کمیته‌ بودجه شورای شهر تهران با بیان این که از نقاط قوت بودجه سال 97 این است که ایجاد خزانه داری واحد در شهرداری به تصویب رسید، خاطر نشان کرد: بودجه مصوبه شورای شهر تهران برای شهرداری در سال 97، 17 هزار و 400 میلیارد تومان است ، اما این‌ در حالی است که درآمدهای سازمان‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری گاها بیش از بودجه مصوب می‌شود که در گذشته این درآمدها در اختیار شهرداری کل قرار نمی گرفت، اما از این پس تمامی سازمان‌ها و شرکت ها مکلف هستند که همه درآمدهای حاصله خود را در خزانه ریخته و این یک تحول بزرگ است.

وی با اشاره به این که بودجه شهرداری برای اولین بار با انقباض حدود 20 درصد بسته شده است، گفت‌: با توجه به تورم 10 درصدی، بودجه سال 97 می بایست به 20 هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما شاهد آن بودیم که بودجه شهرداری 16 هزار و 100 میلیارد تومان بسته شده است که با الحاق 1300 میلیارد تومان  برای پرداخت دیون، بودجه به 17 هزار و 400 میلیارد تومان رسید و 20 درصد انقباض در بودجه را شاهد هستیم، اما با این حال سعی کرده‌ایم اولویت‌ها را مد نظر قرار دهیم.

فراهانی با بیان این که مهم‌ترین درخواست شهروندان، توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک است، ادامه‌ داد: این مهم را جزو رسالت های خود قرار داده‌ایم ، به گونه‌ای که علاوه بر بودجه حمل و نقل عمومی در لایحه شهرداری تهران، 180 میلیارد تومان و همچنین اجازه انتشار 4000 میلیارد تومان اوراق مشارکت را به بخش حمل و نقل عمومی داده‌ایم. همچنین مقرر شد از صندوق محل وجوه در اختیار به بخش خصوصی برای توسعه اتوبوس، دوچرخه‌ و ... هم وام بدهیم و این‌ در حالی است که اگر درآمدها در هر حوزه ای افزایش یابد این افزایش صرف حمل و نقل عمومی خواهد شد.

وی با اشاره به این که شورای شهر تهران و مدیریت شهری در قبال پرداخت دیون خود را متعهد می داند، خاطر نشان کرد: شهرداری تهران 50 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها، پیمانکاران و ... بدهکار است و روز به روز به این رقم ‌اضافه می‌شود و جالب است که بدانید سالانه شش هزار میلیارد تومان به رقم بدهی ‌اضافه می‌شود و بر این اساس ما برای پرداخت دیون ردیف جداگانه ای در بودجه شهرداری قرار داده‌ایم و بر این اساس در سال 97 شهرداری تهران ردیف 1300 میلیارد تومانی برای پرداخت دیون دارد.

رییس کمیته‌ بودجه  شورای شهر تهران در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی بر کاهش بودجه فرهنگی شهرداری تهران، گفت‌: اگر می بینید که بودجه فرهنگی – اجتماعی شهرداری تهران کاهش یافته است، به دلیل حذف ماموریت های غیرذاتی شهرداری تهران بوده است، اما به ازای آن به اقشار خاص، کودکان،  معلولان و سالمندان و .... توجه ویژه‌ ای شده است و برای تحقق شهر در دسترس پذیر و دوستدار کودک بودجه گذاشته شده است.

وی با بیان این که توجه به عدالت و توزیع منطقه‌ای در بودجه به وضوح دیده می‌شود، گفت‌: دیگر شکاف سه برابری بودجه بین مناطق را نخواهیم داشت و سعی کرده‌ایم در بودجه سال 97 به توزیع عادلانه بودجه در مناطق توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

فراهانی با اشاره به این که در بودجه سال 97، هفت هزار و 800 میلیارد تومان منابع پایدار  و مابقی آن ناپایدار است، بیان‌ کرد: این افزایش بودجه درآمد پایدار در حالی است که در سال 96 تنها 24 درصد از منابع پایدار بود.

وی همچنین در ادامه‌ در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی بر کاهش بودجه مذهبی شهر، اظهار کرد: از پنج هزار و 368 میلیارد ریال بودجه پیشنهادی شهرداری این رقم به چهار هزار و 296 میلیارد ریال کاهش یافته است و این‌ در حالی است که ما کمک های خارج از تعهد شهرداری تهران را حذف کردیم و  اما در بخش کارآفرینی و استارت آپ ها با این که شهرداری هیچ بودجه ای را در نظر نگرفته بود، اما ما در شورای شهر تهران بودجه خوبی برای آن نیز در نظر گرفتیم.

رییس کمیته‌ بودجه شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بودجه معاونت حمل و نقل عمومی، گفت‌: شهرداری بودجه پنج هزار و 615 میلیارد تومانی را پیشنهاد داده بود، اما آن چه که در شورای شهر تهران تصویب شد ، پنج هزار و 648 میلیارد تومان بود که علاوه بر این 180 میلیارد تومان نیز از محل هوشمند سازی کسر و به حوزه حمل و نقل عمومی ‌اضافه شد.

وی در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی بر این که چرا اعضای شورای شهر تهران در حین بررسی بودجه پیشنهادات متناقضی داشتند و شاهد پیشنهادات یکسانی نبوده ایم، خاطر نشان کرد: با این که اعضای شورای شهر تهران همگی از یک لیست هستند، اما هیچ کس در عرصه ارائه نظرات کارشناسی خود را سانسور نمی‌کند و ما از تعدد نظرات در بررسی بودجه دفاع می‌کنیم.

فراهانی در خصوص میزان بدهی دولت به شهرداری، گفت‌: دیدگاه‌های متنوعی در خصوص میزان بدهی دولت به شهرداری وجود دارد و هنوز به رقم مشخصی برای بدهی دولت به شهرداری تهران توافقی صورت نگرفته است و این رقم از 1000 میلیارد تومان تا بیش از 20 هزار میلیارد تومان متغیر است؛ چرا که در برخی از موارد دولت مجاز به کمک بوده و در برخی دیگر از موارد دولت مکلف به کمک به شهرداری تهران بوده است که عنوان شده در مواردی که دولت مجاز به کمک بوده باید ردیف کمک‌ها در همان سال جذب می‌شده و با گذشت زمان این کمک‌ها دیگر جزو مطالبات محسوب نمی‌شود.  

وی با اشاره به این که خوشبختانه دولت توانسته در بخش‌های مختلف از جمله بازآفرینی شهر تهران و بافت فرسوده به شهرداری تهران در این زمینه  کمک کند، افزود: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی مبلغ پنج هزار و 500 میلیارد تومان انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل شهری به ویژه‌ مترو و حل آلودگی هوا تصویب کرده که تضامین این اوراق به صورت 50 – 50 بین دولت و شهرداری تهران خواهد بود. همچنین دو میلیارد یورو برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است که امیدواریم بتوانیم نسبت به جذب آن اقدام کنیم.

رییس کمیته‌ بودجه  شورای شهر تهران در ادامه‌ صحبت‌های خود همچنین در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی بر این که بررسی ردیف‌ها و تبصره‌های مهم بودجه به صورت محرمانه انجام شده است، خاطر نشان کرد: به جدیت می‌توانم بگویم که هیچ کدام از بخش‌های بودجه به صورت محرمانه و در جلسات محرمانه تصویب و بررسی نشده است. هر چند که جلسات زیادی برای بودجه داشته‌ایم،  ولی هیچ کدام از اقلام نهایی و مصوب بودجه در پشت درهای بسته نبوده است.

کشف بدهی‌های جدید

وی در ادامه‌ در خصوص وضعیت دیون شهرداری تهران نیز، بیان‌ کرد: مطالبات و دیون پیمانکاران جزو مسائل آزار دهنده در شهرداری تهران است و در ابتدای حضورمان عنوان کردند که شهرداری تهران 20 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها دارد و 10 هزار میلیارد تومان نیز هم به پیمانکاران بدهکار است، اما روز به روز این عدد بیشتر شد و بدهی‌های جدیدی نیز کشف شد. به گونه‌ای که در حال شاخ در آوردن بودیم و بدهی‌هایی کشف شد که  اصلا اسمی از آنها به میان نبود و اگر معاون مالی امروز می‌گوید که بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی داریم، نادرست نیست، چرا که بدهی‌هایی به سیستم وارد می‌شود که مربوط به سال 88 است، یعنی پیمانکاران از سال 88 پولی دریافت نکرده اند و در حال‌ حاضر رقمی جمع شده است که بیش از سه برابر بودجه شهرداری است و بعضا پیمانکاران راهی جز تجمع ندارند.

فراهانی با اشاره به این که علی‌رغم انقباضی بودن بودجه، 1300 میلیارد تومان بودجه برای پرداخت دیون تخصیص دادیم، اظهار کرد: امیدوارم تصمیم مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش سه برابری سهم شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده تصویب شود، چرا که هزار میلیارد تومان به درآمدهای شهرداری ‌اضافه می‌کند و قطعا پرداخت دیون پیمانکاران در اولویت قرار دارد و تمام تلاش خودمان را انجام می‌دهیم که در بازه چهار ساله این دیون را پرداخت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می خواهید دیون پیمانکاران را پرداخت کنید، گفت‌: به شهرداری این اجازه داده شده است که با اخذ تسهیلات بانکی دیون را پرداخت کند.

رییس کمیته‌ بودجه شورای شهر تهران همچنین در ادامه‌ و در پاسخ به برخی از انتقاداتی مبنی بر این که چرا باید شهرداری تهران از بانک‌ها وام بگیرد تا این دیون را پرداخت کند، خاطر نشان کرد: در بودجه سال 96 به شهرداری اجازه داده شده بود که پنج هزار میلیارد تومان وام بگیرد، در حالی که در بودجه سال 97 به شهرداری در خصوص اخذ هزار میلیارد تومان وام اجازه داده شده است و باید بگویم که در این شرایط سخت، شهرداری و شورای شهر تهران مصمم هستند که برای پرداخت بدهی پیمانکاران آستین‌هایشان را بالا بزنند تا بدهی‌های پیمانکاران را پرداخت کنند.

وی در پایان با بیان این که کار اصلی ما پس از تصویب بودجه، نظارت بر شهرداری در اجرای بودجه، بهینه کردن ساختارها و نظارت بر عملکرد مجریان شهرداری است، گفت‌: باید به دنبال منابع پایدار و افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باشیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین