کد خبر: ۱۲۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷
اگر وقت را از دست ندهیم سکته مغزی قابل درمان است. زمان طلایی درمان داخل سیاهرگی حدود ۳ ساعت نخست بروز سکته است. در واقع اگر این عارضه به موقع تشخیص داده و بیمار در سه ساعت ابتدایی به مرکز درمانی مجهز منتقل شود می‌توان از او در مقابل عوارض جبران‌ناپذیر این بیماری محافظت کرد. در حالی که در هر دقیقه تأخیر حدود ۲میلیون سلول عصبی از دست می‌رود می‌توان با درمان وریدی یعنی تزریق آمپول« RTPA»که یک داروی ضد لخته است یا خارج کردن لخته با دستگاه در زمان طلایی، مانع ایجاد معلولیت بیمار و از بین رفتن کیفیت زندگی وی شد.
ناطقان: روزنامه ایران نوشت: «چندی پیش خبر درمان بیماری که با استفاده از روش RPTA توانسته بود از عوارض ناتوان‌کننده سکته مغزی رهایی یابد در فضای مجازی به‌ عنوان یک موفقیت بزرگ دست به دست می‌شد. بیشتر رسانه‌های رسمی نیز به این خبر پرداخته بودند. آن چه در این میان بیشتر جلب توجه می‌کرد عده‌ای از کاربران بودند که هیچ اطلاعی از این شیوه درمانی نداشتند و آن را پدیده‌ای نوظهور می‌دانستند که به تازگی وارد سیستم درمانی کشور شده است. این در حالی است که در سال‌های اخیر با هشدارهای مکرر متخصصان مبنی‌ بر مراجعه به موقع و استفاده از شیوه RPTA برای نجات از عوارض سکته مغزی روبه‌رو بوده‌ایم. از سوی دیگر در حالی که بسیاری از ما هنوز علائم بروز سکته مغزی را به خوبی نمی‌شناسیم یا گمان می‌کنیم این عارضه هرگز به سراغ ما نخواهد آمد، چگونه ممکن است درمان‌های رایج آن را بشناسیم.

دکتر بابک زمانی دراین باره توضیح می‌دهد: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر انسان‌های عصر تکنولوژی به شمار می‌آید که علاوه بر ناتوانی بیمار، هزینه‌های هنگفتی به جامعه تحمیل می‌کند.

رئیس انجمن سکته مغزی می‌افزاید: اگر به هر دلیلی عروق خون‌رسان مغز دچار انسداد یا پارگی شود، خون‌رسانی به نسوج مغزی دچار وقفه شده و در عملکرد آن قسمت از مغز اختلال پیش خواهد آمد. در چنین شرایطی سکته مغزی عارض خواهد شد. سکته مغزی به دلایل مختلفی پیش می‌آید که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به برخی بیماری‌های ژنتیک، بیماری‌های قلبی - عروقی، برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون، دیابت و همچنین کم‌تحرکی، وزن بالا و چربی خون اشاره کرد. البته نباید از نقش تأثیرگذار استعمال دخانیات، مصرف الکل و برخی داروها در بروز سکته مغزی غافل شد.

نشانه‌های سکته مغزی

بسیاری از بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند همواره بر این موضوع تأکید می‌کنند که قبل از بروز سکته نشانه‌ای را احساس نکرده‌اند اما ناگهان دچار عوارض و نشانه‌هایی مانند کجی صورت می‌شوند.

این متخصص مغز و اعصاب در این خصوص می‌گوید: متأسفانه قبل از بروز سکته مغزی علائم هشدار دهنده خاصی وجود ندارد یا این که این علائم آن قدر جزئی است که معمولاً بیماران متوجه آن نمی‌شوند. علائم بروز سکته مغزی بسته به محل بروز سکته در مغز و وسعت درگیری بافت‌های مغزی متفاوت است اما می‌توان گفت افراد با مشاهده نشانه‌هایی مانند بی‌حسی یا ضعف صورت، کج شدن یک طرفه صورت، ضعف یا سنگینی یک دست یا پا، ایجاد اختلال ناگهانی در صحبت کردن یا درک گفتار، اختلال در بینایی، سردرد یا سرگیجه شدید و ناگهانی بدون علت، از دست دادن تعادل و ناتوانی در راه‌ رفتن باید به سرعت خود را به مراکز درمانی برسانند.

زمان طلایی درمان را از دست ندهید

رئیس دهمین کنگره بین‌المللی استروک ایران تأکید می‌کند: اگر وقت را از دست ندهیم سکته مغزی قابل درمان است. زمان طلایی درمان داخل سیاهرگی حدود ۳ ساعت نخست بروز سکته است. در واقع اگر این عارضه به موقع تشخیص داده و بیمار در سه ساعت ابتدایی به مرکز درمانی مجهز منتقل شود می‌توان از او در مقابل عوارض جبران‌ناپذیر این بیماری محافظت کرد. در حالی که در هر دقیقه تأخیر حدود ۲میلیون سلول عصبی از دست می‌رود می‌توان با درمان وریدی یعنی تزریق آمپول« RTPA»که یک داروی ضد لخته است یا خارج کردن لخته با دستگاه در زمان طلایی، مانع ایجاد معلولیت بیمار و از بین رفتن کیفیت زندگی وی شد.

سکته مغزی جوانان را نشانه گرفته

آمارها نشان می‌دهد سکته مغزی در میان جوانان ایرانی بسیار بیشتر از جوانان سایر جوامع است. با شنیدن این آمار نگران‌کننده نخستین موضوعی که به ذهن می‌رسد این است که آیا استرس که این روزها به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده باعث افزایش این آمار است؟

دکتر زمانی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: متأسفانه احتمال بروز سکته مغزی در جوانان ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر شده است اما نمی‌توان این موضوع را کاملاً به استرس ربط داد. حقیقت این است که همان طور که استرس عامل تشدید عوامل خطر بروز بسیاری از بیماری هاست، در سکته مغزی نیز عاملی تأثیرگذار بر فاکتورهای خطر محسوب می‌شود اما هنوز هیچ شواهدی به دست نیامده که استرس را به‌ عنوان عامل اصلی بروز سکته معرفی کند. از این‌ رو توصیه می‌کنم جوانان با اصلاح سبک زندگی یعنی بازنگری در رژیم غذایی، انجام فعالیت‌های فیزیکی و مدیریت استرس احتمال بروز سکته مغزی را کاهش دهند.»

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین