کد خبر: ۱۲۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰
یکی از حساس ترین دورانی که یک زن آن را تجربه می کند دوران باداریست. اینکه چه بخورد، چه ورزشهایی انجام دهد، نحوه خوابیدنش به چه صورت باشد که به جنین آسیب نرسد حائز اهمیت است.
ناطقان: یکی از حساس ترین دورانی که یک زن آن را تجربه می کند دوران باداریست. اینکه چه بخورد، چه ورزشهایی انجام دهد، نحوه خوابیدنش به چه صورت باشد که به جنین آسیب نرسد حائز اهمیت است. در این مقاله نحوه صحیح خوابیدن در دوران بارداری را توضیح می دهیم.

خواب راحت

 

موقعیت خوب و بالش خوب اغلب کلید خواب خوب شبانه در دوران بارداری هستند. بسیاری از زنان احساس میکنند که دراز کشیدن به پهلوی چپ یا راست در دوران بارداری راحت ترین حالت است. خوابیدن به پشت موقعیت خوابی است که در دوران بارداری توصیه نمیشود، چرا که این حالت می تواند ورید اجوف تحتانی شما (رگ خونی که خون را از پاها به قلب برمی گرداند) را تحت فشار قرار دهد. اگر این ورید را تحت فشار قرار دهید جریان خون را محدود کرده و ممکن است احساس ضعف و سبکی سر کنید.

 

 

اکثر پزشکان توصیه میکنند که زنان باردار به پهلوی چپ دراز بکشند. این موقعیت خواب جریان خون مطلوب به بدن و رحم شما را افزایش میدهد. با این حال اگر احساس میکنید به پهلوی راست راحت تر هستید، هیچ دلیلی وجود ندارد که به پهلوی راست نخوابید.

 

 

 

بسیاری از زنان نیز متوجه خواهند شد که هنگام تلاش برای پیدا موقعیت خواب راحت در دوران بارداری به تکیه گاه بیشتری نیاز دارند. این تکیه گاه به راحتی می تواند از طریق استفاده از بالش به دست آید. ممکن است احساس کنید گذاشتن بالش زیر شکم و بین زانو های خود میتواند کمک کند. همچنین می توانید از بالش کوچک تری برای تکیه گاه کمر خود استفاده کنید، بنابراین هنگام خواب به پشت نمی چرخید.

 

 

 

اگر متوجه شدید که هنگام خواب به پشت چرخیده اید، نگران نشوید. به راحتی به پهلو برگردید و بخوابید. بیشتر زنان هنگام خواب متوجه میشوند کدام موقعیت به اندازه کافی برای آنها راحت است. برخی از زنان احساس میکنند بهترین پوزیشن، این است که نیمه پشت بخوابند. برای مثال ممکن است احساس کنید که روی یک صندلی تاشو، راحت میخوابید و یا در موقعیت شبیه به آن با قرار دادن بالش در پشت خود ممکن است بهتر بخوابید. در این صورت همین کار را بکنید. آنچه اهمیت دارد راحتی شماست، نه موقعیت دقیقی که شما بخوابید.

خوابیدن روی شکم موقعیت خواب کاملا راحتی در دوران بارداری است، به جز در اواخر دوران بارداری که خوابیدن به شکم ناراحت کننده تر و یا دشوار تر میشود.

 

 

 

 بهترین پوزیشن های خواب برای مشکلات خاص

 

 

 

کمر درد: به پهلو بخوابید و یک بالش زیر شکم خود قرار دهید. این موقعیت خواب به حمایت از وزن شکم آویزان شما کمک خواهد کرد و فشار روی عضلات پشت را کاهش میدهد.

 

 

 

تنگی نفس به هنگام خواب: حتما به پهلو بخوابید، سمت چپ بهتر است، ولی به پشت نخوابید. موقعیت خواب به پهلو مانع بازگشت خون به قلب و احساس دریافت نکردن هوای کافی میشود.

 

 

 

سوزش سر دل و سوء هاضمه: برای جلوگیری از سوزش سر دل هنگام تلاش برای خوابیدن می توانید با بالش بالا تنه خود را بالاتر نگه دارید، و یا سر تخت را با قرار دادن بلوک هایی زیر پایه های آن بالا ببرید.

 

 

 

تورم: اگر احساس کردید در طول روز تورم (احتباس آب) ایجاد شده است حتما به پهلوی چپ بخوابید. این موقعیت اجازه خواهد داد که آب به بافت شما بازگردد و وارد گردش خون شما نشود و به وسیله کلیه ها از بدن تخلیه شود.

 

 

 

تونل کارپل: زمانی که در طول شب مشکلات بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دستان خود داشتید حتما طوری بخوابید که دستان شما به سمت بیرون از بدن باشند نه به سمت داخل بدن. دستبند های مخصوصی وجود دارند که می توانید برای نگه داشتن دست خود در موقعیت صحیح هنگام خواب از آنها استفاده کنید.

 

 

 

گرفتگی عضلات پا: اگر به خاطر گرفتگی عضلات پا در طول شب بیدار میشوید، بلافاصله پای خود را صاف کرده و انگشتان پای خود را بالا به سمت سر خود ببرید. این کار گرفتگی را تسکین میدهد و اجازه می دهد شما دوباره به خواب بروید.

 

 

 

 نکاتی برای به خواب رفتن

 

 

 

بسیاری از زنان متوجه میشوند رفتن در وان آب گرم و یا گرفتن یک دوش آب گرم قبل از خواب به آنها کمک می کند تا آنها آرامش کافی برای به خواب رفتن را بدست آورند. برخی دیگر احساس میکنند نوشیدن کمی چای بابونه و استنشاق مقدار کمی اسانس اسطوخودوس برای کمک برای به خواب رفتن مورد نیاز است.

 

 

 

آخرین اما قطعا مهمترین نکته این است که حتما از مصرف محصولات حاوی کافئین در ساعات پیش از خواب پرهیز کنید. حتی مقدار کمی کافئین (موجود در شکلات) ممکن است سیستم بدن یک زن باردار را مختل کند و او را بیدار نگه دارد. در عوض کمی شیر گرم با مقداری عسل را امتحان کنید، که کمک می کند تا حالت طبیعی آرام قبل از خواب ایجاد شود.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین