کد خبر: ۱۲۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰
ماه اسفند که از راه می‌آید، بوی بهار از دور به مشام می‌رسد. حتی به نظر بسیاری از افراد، شلوغی‌های خانه‌تکانی و آماده‌سازی برای بهار از خود عید ذوق و شوق بیشتری به دل‌ها وارد می‌کند اما باید در نظر داشت، هیاهوی اسفند ماه همان‌قدر که مثال‌زدنی و جذاب است، می‌تواند باعث بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه هم باشد.
ناطقان: هر سال اواخر اسفند تعداد مراجعان به پلیس آگاهی زیادتر از دیگر ماه‌ها می‌شود. سودجویان با استفاده از همین شلوغی‌های سر مردم، در کمین می‌نشینند و از آب گل‌آلود ماهی‌های درشتی می‌گیرند.

خانه‌تکانی‌ و خرید‌های دم‌عید می‌تواند بازار گرمی برای سارقان باشد. بسیاری از سارقان از همین شلوغی‌ها و خالی بودن خانه استفاده کرده و به نان و نوایی می‌رسند.

البته همه سارقان مانند قدیم از دیوار خانه بالا نمی‌روند بلکه در سرقت خلاقیت به خرج می‌دهند. به‌گونه‌ای که شما با دست خود وسیله و کالای مورد نظر را به سارق می‌سپاری و دیگر پس نمی‌گیری، یعنی راهی برای پس گرفتن نمی‌ماند. به همین راحتی دیگر صاحب آن وسیله نخواهی بود.

قالی دزدان

اسفند ماه سال گذشته مراجعه زن میانسال به پلیس آگاهی پرونده سرقت‌های سریالی فرش را باز کرد. زن میانسال که بسیار ناراحت بود به ماموران گزارش سرقت فرش‌های دستبافش را داد و گفت: تصمیم گرفته بودم خانه تکانی کنم؛ به همین دلیل فرش‌هایم را به یک قالیشویی سپردم. چون بسیار دیر اقدام کردم هیچکدام از قالیشویی‌هایی که از قبل می‌شناختم و اعتماد داشتم، نپذیرفتند فرش‌ها را بشویند و گفتند دستشان پر است. من هم مجبور شدم به جایی ناآشنا زنگ بزنم.

مالباخته ادامه داد: شماره این قالیشویی روی برگه‌ای جلوی در خانه‌ام افتاده بود. با آنها تماس گرفتم. بسرعت به خانه آمدند، فرش‌ها را لوله کردند، بردند و دیگر پس نیاوردند. اول از خوش‌قولی‌شان و نحوه لوله کردن فرش بسیار راضی بودم. حتی به خواهر و چند نفر از فامیلم هم گفتنم که به آنها زنگ بزنند و فرششان را برای شست‌وشو به آنجا بسپارند. اما زمان تحویل هرچقدر با شماره نوشته شده روی کارت تماس گرفتم کسی پاسخگو نبود. حال نه من و نه اقوامم دستمان به جایی بند نیست.

فرش‌های خود را به قالیشویی معتبر بسپارید

سردار عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس استان البرز با هشدار به شهروندان برای استفاده از قالیشویی‌ها می‌گوید: در روزهای پایانی سال برخی شهروندان فرش‌های خود را برای شستن به قالیشویی‌ها می‌سپارند که این موضوع باعث شده برخی تبهکاران با توزیع انواع آگهی‌های تبلیغاتی در کمین شهروندان باشند. این تبلیغات به‌صورت پخش کردن برگه‌هایی است که یک شماره در آن ذکر شده است. این شرکت‌ها در تبلیغات خود هیچ اشاره‌ای به آدرس کارگاه قالیشویی خود نمی‌کنند. برخی شرکت‌ها با اجاره دفتر با ماهانه بالا و تهیه اسناد جعلی، در این ایام به فعالیت پرداخته و پس از جمع‌آوری فرش‌های شهروندان با تعطیل کردن دفتر فرار می‌کنند. اعلام قیمت‌های پایین از سوی این تبهکاران، ترفندی برای فریب مردم است.

استفاده از شرکت‌های معتبر یا افراد شناخته شده برای کمک در امر خانه تکانی

آخر سال موضوع مهمی است و اکثر مردم برای نظافت خانه‌های خود به تکاپو می‌افتند، برخی از هموطنان برای انجام کارهای خانه بدون هیچ دقت و گزینشی با تکیه بر بروشورها و تبلیغات کوچه و خیابان به افرادناشناس و برخی از شرکت‌های فاقد مجوز اعتماد کرده و با خیال راحت و بدون تحقیق درمورد شرکت مورد نظر، فردی را به خانه‌هایشان راه می‌دهند که ممکن است برایشان خطرآفرین باشد.

معاون اجتماعی پلیس تهران بزرگ هشدار داد: افراد باید برای انجام نظافت منزل خود نیروهای خدماتی شرکت‌های معتبر و قانونی را به‌کار گیرند یا حداقل قبل از آن‌که نظافتچی را به خانه راه دهند، در مورد او از چند معرف اطلاعات کسب کنند و بدانند چه کسی را به خانه و زندگی‌شان راه داده‌اند. در صورت سوءاستفاده یا سرقت از منزل، با داشتن آدرس شرکت‌های مزبور، راحت‌تر می‌توان با استناد به قرارداد و اجاره‌نامه از طریق قانونی اقدام کرد.

سرهنگ مرادی افزود: براساس پرونده‌های سرقت‌های سال گذشته در ایام پایانی سال، برخی از این افراد سودجو پس از جلب‌اعتماد و حس همدلی با صاحب منزل در زمان مناسب به تنهایی یا با همکاری همدستانش، وسایل با ارزش را به سرقت می‌برند. هنگام به‌کارگیری نیروهای خدماتی، باید صاحبخانه در خانه خود حضور داشته و نسبت به محافظت از اشیای قیمتی و اسناد و مدارک کوشا باشد. توصیه دیگر آن است که برای هر فردی از مسائل خصوصی حرف نزنیم. شهروندان باید بدانند با دادن اطلاعات خصوصی به فرد ناشناس، احتمال در خطر افتادن خود را دو چندان می‌کنند.

خرید‌های آخر سال

سرهنگ رضا موذن، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی تهران درباره خریدهای نوروزی به شهروندان توصیه کرد: هنگام حضور در بازار با دقت و هوشیاری، کالای خود را انتخاب و پول نقد، همراه نبرید بلکه از کارت بانکی استفاده کنید؛ همچنین برای جلوگیری از سوء استفاده سارقان، رمز ورودی کارت‌ها را در کنار آن قرار ندهید. اگر چند نفری همزمان برای خرید به بازار می‌روید کارت عابر بانک، اسناد یا وجه نقد را بین نفرات تقسیم کنید تا در صورت سرقت محتویات یک کیف، تمام اموال و دارایی به یغما نرود.

وی به شلوغی مراکز خرید در ایام نوروز اشاره کرد و ادامه داد: با ازدحام جمعیت در مراکز تجاری و شور و اشتیاق مردم در ایام پایانی سال برای خرید، عده‌ای از افراد فرصت‌طلب با سوءاستفاده از این شرایط اقدام به جیب‌بری و کیف‌قاپی می‌کنند.

شوینده‌های مرگبار

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، خانه تکانی و تمیز کردن خانه را پیش‌رو داریم که متاسفانه گاهی بدون خطر و ایجاد دردسر نیست. صدها ماده شوینده و پاک‌کننده در بازار وجود دارد. متاسفانه برخی از این محصولات در تماس با پوست و ریه موجب بروز واکنش‌هایی می‌شود. شاید به ظاهر بعضی از مواد شوینده قوی، برای سابیدن خانه عالی باشد، اما می‌تواند سلامت شما را نیز بسابد.

دکتر طلعت قانع با اشاره به آغاز نظافت و شست‌وشوی خانه‌ها پیش از شروع تعطیلات نوروز که براساس سنت رایج در ایران انجام می‌شود؛ علاوه بر مراقبت از دچار شدن به حوادثی مانند سقوط از ارتفاع، نسبت به استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک‌کننده شیمیایی هشدار داد.

این کارشناس ادامه داد:‌ بی‌توجهی به توصیه‌ها می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را در آستانه سال نو متوجه هموطنان کند. هنگام استفاده، برچسب روی بسته‌بندی در نور کافی مطالعه و سپس مصرف شود که استفاده از داروها و مواد شیمیایی در تاریکی می‌توانند خطرآفرین باشد. با توجه به این‌که بسیاری از ترکیبات مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده، بخارات سمی ایجاد می‌کند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زند باید هنگام استفاده، پنجره‌ها باز نگاه داشته شود تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و درصورت امکان، ماسک ضروری به نظر می‌رسد. در خودداری از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفیدکننده و لک بر الزام وجود دارد چرا که بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه‌کننده است. بسیاری از داروها و محصولات خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره‌کش و جونده‌کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت در صورت بلعیده شدن، تماس با پوست، چشم یا تنفس، می‌تواند بسیار سمی باشد. همیشه بهتر است محصولات نامبرده را در ظرف اصلی آن نگهداری کرد و هیچ‌گاه آنها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکرد زیرا این عمل موجب مصرف اشتباهی توسط کودکان و در نتیجه مسمومیت شدید آنها خواهد شد.

برای مراقبت از مسمومیت کودکان همواره پس از استفاده از مواد شیمیایی بسرعت در آن را باید بست، همواره این نکته را باید به یاد داشت که هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترسی کودکان کنجکاو در امان نیست.

بهتر است کیف دستی، ساک خرید و کیسه‌های نایلونی دور از دسترس کودکان نگاه داشته شود چرا که این احتمال وجود دارد که وسایل محتوی کیسه توسط کودک بلعیده یا ضمن بازی، روی صورت وی کشیده شده و موجب خفگی وی شود.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین