کد خبر: ۱۲۹۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
بستن کوله و بار سفر یکی از چالش‌های لحظه‌های آخر پیش از سفر است.
ناطقان: ساعتی به آغاز سفر نمانده است و همه وسائل مورد نیاز خود را برای چیدن در کوله آماده کرده اید. حالا اگر عازم یک سفر کوله گردی باشید یا قرار باشد مدت زیادی کوله روی دوش شما حمل شود، باید برای بستن کوله پشتی و حمل آن راهکارهایی را بلد باشید. راهکارهایی که به شما کمک می کنند هم وسائل خود را در کوله جای دهید و هم وزن را در آن توزیع کنید.


وسائل را چطور بچینینم

چیدن وسایل در کوله پشتی، روش و شیوه خاصی دارد که عدم رعایت آن موجب بدبار شدن کوله، فشار زیاد به بدن، جلوگیری از تحرک و راه رفتن صحیح و نیز گرفتن وقت زیادی جهت خارج کردن وسیله مورد نیاز از کوله است.اگر وسایل بدجوری در کوله پشتی گذاشته شوند، ممکن است که صدماتی به وسایل و خود کوله پشتی وارد نمایید.

در برنامه های کوهنوردی ،ابتدا باید مشخص کنید که برنامه شما یک روزه است یا چند روزه؟اگر برنامه یک روزه دارید، کوله شما باید متناسب با فعالیت یک روزه شما باشد، یعنی یک کوله متوسط .

قبل از اینکه وسایل خود را درون کوله پشتی جای دهید، ابتدا آنها را تهیه و در روی یک سطح قرار دهید.هیچ چیزی رادر داخل بطری های شیشه ای حمل نکنید. چیزهایی مثل مربا، عسل و خوردنیهای مشابه را در ظروف پلاستیکی حمل کنید.ظروف شیشه ای هم سنگین هستند و هم احتمال شکسته شدن آنها بر اثر ضربه خوردن درون کوله وجود دارد که در این صورت فاجعه خواهد بود!

چنانچه به یک برنامه زمستانی و یا بهاره می روید که احتمال خیس شدن وسایل وجود دارد، سعی کنید که کیسه های پلاستیکی برای آنها تهیه و اجناس خود را درون آنها قرار دهید. توجه داشته باشید که کت، شلوار یا کیسه خواب پَر در صورت خیس شدن سه روز طول میکشد که خشک شوند. داشتن کاور کوله در رنگهای مختلف در برنامه ها و فصول مختلف الزامی است.

جمع و جور کردن لباس ها یکی دیگر از چالش هاست. ترفندهای زیادی برای چینش لباس در کوله و چمدان اضافه لوله کردن لباس برای کم کردن حجم آن اصلی ترین راهکار است. با لوله کردن می توانید جای بیشتری در کوله داشته باشید.
چطور کوله بار سفر ببندیم/ ترفند‌هایی برای داشتن کوله بار سبک در سفر
نحوه صحیح قرار گرفتن کوله روی بدن

۱- ابتدا تمامی بند شانه و کمربند کوله را شکل کنید. کوله روی دوش بیاندازید، شانه‌ها را بالا بیاندازید تا کوله پشتی بالاتر قرار بگیرد، حال کمربند کوله پشتی را روی استخوان لگن خود تنظیم کنید مطابق شکل. کمر بند کوله سفت ببندید.
۲- بند شانه را با کشیدن رو به پایین مطابق شکل سفت ببندید تا کوله به شما نزدیک شود.
۳- در پشت کوله پشتی به جایی که بند‌های شانه به کوله پشتی متصل می‌شوند توجه کنید. این قسمت باید در قسمت صاف بین دو کتف کمر شما قرار بگیرد مطابق شکل. چنانچه محل آن درست نیست و این قسمت برای کوله پشتی شما قابل تنظیم است باید کوله پشتی را در آورید و مطابق شکل محل آنرا در کوله پشتی خود تغییر دهید. این قسمت تنها برای کوله پشتی‌هایی عموما با حجم ۵۰ لیتر به بالا قابل تنظیم است و برای کوله‌های سبک‌تر نیازی به این تنظیم ندارند و معمولا قابل تنظیم نیز نیستند.
۴- در کوله‌های بزرگ، بندی به نام بند کوله کشی وجود دارد. این بند از بالای کوله با یک زاویه ۴۵ درجه روی شانه کوهنورد آمده. در زمان کوله کشی و سنگین بودن کوله می‌توان با کشیدن این دو بند، کوله پشتی را به بدن نزدیک‌تر نگاه داشت و به بدن در تحمل وزن کوله کمک کرد. این بند در کوله‌های کوچک وجود ندارد، چون نیازی هم ندارند. در کوله‌های کوچک‌تر بندی که در ابتدای بند شانه‌ها و کمی عقب‌تر از شانه کوهنورد قرار دارد را با بند کوله کشی اشتباه نگیرید و در حین حرکت آنرا نکشید بلکه این بند را تا انتها سفت کنید تا کوله کمترین فاصله را تا بدن شما داشته باشد.
 
چطور کوله بار سفر ببندیم/ ترفند‌هایی برای داشتن کوله بار سبک در سفر


۵- آخرین قسمت بستن بند سینه کوله پشتی است. توجه کنید این بند باید مقداری محکم باشد، اما نباید موجب سختی تنفس و اختلال در آن باشد. به میزان مناسب آنرا سفت کنید تا شانه‌های شما بر اثر وزن کوله به عقب متمایل نشوند و در وضعیت طبیعی در طول بارکشی بمانند.
منبع: میزان
برچسب ها: ترفند ، کوله بار ، سفر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین