کد خبر: ۱۲۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
ظریف:
وزیرامورخارجه کشورمان گفت: یکی از اشتباهات عمده غرب این است که تصور می‌کند داعش تمام شد و یکی از دلایلی که لحن‌شان علیه ایران را تندتر کرده‌اند این است که داعش نابود شده و می گویند دیگر چرا با ایران مسامحه کنیم.
ناطقان: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست الگوهای نظم منطقه‌ای در جهان پساداعش که صبح امروز در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: در دوران گذار تحولات عظیمی صورت می گرفته و دوران گذار کنونی از آن مستثنی نیست.

وی گفت: شاید بحثی که در این محفل مطرح است نیازمند دو مقدمه است اول اینکه نظم در آسیای غربی حتما از نظم در جامعه بین المللی مستقل نیست شرایط بین المللی ویژه است که می توان از آن دوران گذار نام برد.  

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اشتباه محاسباتی که صدام، میلوسوویچ و قذافی در طول تاریخ انجام داده اند،  ادامه داد: در شرایط سیال محاسبه مهم است، اتفاق مهمی که در این دوران گذار رخ داده این است ما در یک جهان پساغربی زندگی می کنیم و این بدان معناست که برای اولین بار در چندین سده گذشته تحولات بین المللی نه در غرب و نه الزاما توسط غرب صورت می گیرد.  

ظریف ادامه داد: نکته دیگر بحث پساداعش است، امروز شکست سرزمینی داعش را می‌بینیم و نه شکست تفکر داعش را؛ منابع فکری و مالی و ظروف ایجاد کننده داعش که منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای هستند نابوده نشده و هنوز پابرجا هستند. یکی از اشتباهات عمده غرب این است که تصور می‌کند داعش تمام شد و یکی از دلایلی که لحن‌شان علیه ایران را تندتر کرده‌اند این است که داعش نابود شده و می گویند دیگر چرا با ایران مسامحه کنیم، بنابراین اشتباه آنها این است که همه تحولات را می خواهند در غرب ببینند.  

وی اظهار داشت: داعش زاییده حمله آمریکا به عراق است و پیش از آن ظلم اسرائیل به مردم فلسطین است، ناکارامدی حاکمان منطقه و درخواست مردمی برای احترام به نظرات آنهاست که در مورد فلسطین خواسته‌هایی دارند و این موضوع به‌دلیل نزدیکی حاکمان منطقه به اسرائیل در حال تشدید است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: برخی دولت های منطقه مثل عربستان تلاش کردند مشکلات داخلی را به خارج منحرف کنند، آنها برای منحرف کردن نگرانی های جهان عرب و سرخوردگی جهان عرب به سمت یک دشمن خارجی تلاش می کنند.  

ظریف با اشاره به خبر منتشر شده مبنی بر انتقال افراد داعشی از منطقه به بیرون منطقه از سوی آمریکایی ها گفت: این اتفاق را در میادین، دیرالزور و شاهد بودیم، میزانی از نیروهای داعشی در منطقه بودند نابود نشده اند و ایدئولوژی آنها از بین نرفته و پایه های فکری که از بین نرفته اند و شبکه های ارتباطی آنها باقی مانده است. پخش شدن نیروهای داعشی در سراسر منطقه و جهان هست.

وی ادامه داد:  آیا ما باید نظم جدیدی را در منطقه ایجاد کنیم؟  خیلی دوستان که با نگرش واقع گرایی می نگرند معتقدند نظم جدیدی که در منطقه شکل می گیرد باید براساس یک هژمون و قدرت جدید در منطقه شکل بگیرد.  نظم جدید نتیجه و برآیندی از اقداماتی است که ما انجام می دهیم، البته اگر بپذیریم که ما کنشگر هستیم نه موضوع کنش و اینکه ایران یک کنشگر فعال در منطقه است و می تواند تاثیرگذار باشد.  

وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح رویکرد آمریکایی‌ها اظهار داشت: بعد از جنگ سرد آمریکایی‌ها فکر کردند پیروز جنگند و می‌توانند نظم جدیدی جهانی را نهادینه کنند و برای این کار هم هزینه زیادی کردند و از زمان جرج بوش پدر آمریکا تلاش کرد جهان تک قطبی را ایجاد کند و برای این کار هم سالانه یک جنگ انجام شده است،  امروز استراتژی جدید آمریکا حرکت به سمت بازی قدرت‌های بزرگ در شرق آسیا و مقابله با چین و روسیه است.

ظریف گفت: گروهی در منطقه ما فکر می کنند پول می دهند و فردی را مسلح می کنند و آن می تواند برایشان امنیت ایجاد کند، حالا این می تواند صدام باشد یا البغدادی. اینها ناگزیر شده اند به این سمت حرکت کنند، آیا ما باید در دام بیفتیم و یا به طرح جدید فکر کنیم. نیاز است ما طراح باشیم برای امنیت.

وی با اشاره به هزینه های تسلیحاتی کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات افزود: اینکه ایران علیرغم اینکه کمترین هزینه تسلیحاتی را در منطقه داشته نشانگر این است که تصور امنیت باید تغییر کند. آن‌ها دنبال ائتلاف‌سازی علیه ایران بوده‌اند و سال گذشته ۱۱۶ میلیارد دلار سلاح خریده‌اند، چرا ما امن‌ترین کشور منطقه هستیم علیرغم اینکه کمترین هزینه تسلیحاتی را داشته‌ایم؟ بر همین اساس باید پیش فرض امنیتی را حذف کنیم و مبنا را تغییر دهیم.  

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: گفتمان تنها راه برون رفت از معمای امنیتی است که در چندین دهه گذشته گربیان منطقه را گرفته است، باید باور کنیم میتوانیم به عنوان قدرت در منطقه مبانی را ایجاد کنیم که برای فرزندانمان امنیت ایجاد کند، ضرورتی ندارد در منطقه ما جنگ نهادینه شود.   


منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین