کد خبر: ۱۲۹۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
یک مقام مسئول گفت: با توجه به نوسان نرخ ارز در روزهای اخیر و تامین نهاده‌ها از طریق واردات، قیمت نهاده‌های دامی دستخوش تحولاتی در بازار قرار گرفت.
ناطقان: مجید موافق قدیری رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان با اشاره به آخرین وضعیت بازار نهاده های دامی اظهار کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز در روزهای اخیر و تامین بیش از 80 درصد نهاده ها از طریق واردات، قیمت نهاده های دامی دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار گرفت.

وی از افزایش 15 درصدی نرخ کنجاله سویا در یک ماه اخیر در بازار خبر داد و گفت: البته نرخ جو وارداتی با روند با ثباتی همراه بوده است و واردات آن با ارز آزاد مهم ترین مشکل واردکنندگان به شمار می رود که واردکنندگان به سبب نوسان نرخ دلار و افزایش قیمت تمام شده، انگیزه‌ای برای  واردات این محصول ندارند.

موافق قدیری با اظهار خرسندی از وضعیت نرخ ذرت در بازار بیان کرد: با توجه به وضعیت مناسب محصول در بنادر و روند کاهشی قیمت، مشکلی در واردات ذرت نداریم.

این مقام مسئول کاهش شدید نقدینگی در واحد های پرورش دام و طیور ناشی از شیوع آنفلوانزا طیور، فروش قیمت مرغ طبق نرخ تمام شده تولید و تاخیر در پرداخت پول مرغداران گوشتی توسط کشتارگاه ها را عاملی مهم در کاهش سرمایه گذاری در بخش و تعطیلی تعدادی از مراکز پرورش دانست.

وی نرخ هر کیلو کنجاله سویا داخلی و خارجی را 1080 تومان اعلام کرد و گفت: متوسط نرخ هر کیلو ذرت 880 تومان و جو دامی 1050 تومان است که قیمت ذرت نسبت به یک ماه اخیر 8 تا 9 درصد کاهش و جو دامی 10 درصد افزایش داشته است.
 مخالفت وزارت جهاد با افزایش تعرفه واردات کنجاله سویا

موافق قدیری از مخالفت وزارت جهاد کشاورزی با افزایش تعرفه واردات کنجاله خبر داد و افزود: بنابر دستور صریح رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، مصوبه ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی تعرفه واردات کنجاله سویا، نباید افزایش یابد چراکه این امر در افزایش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی و کالاهای اساسی، تاثیر بسزایی دارد.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور آبزیان ادامه داد: بنابر قانون تمرکز، وزارت جهاد کشاورزی متولی عرصه تجارت، واردات و تولید است که با وجود پیشنهاد یکی از معاونت های صنعت و معدن به کمیسیون ماده یک، مبنی بر افزایش تعرفه واردات کنجاله سویا بدون هماهنگی با این وزارتخانه، وزارت جهاد با همکاری تشکل های تولیدی و اتاق بازرگانی به شدت با این موضوع مخالفت کرد که در نهایت این موضوع از دستور کار خارج شد.

وی بازار نهاده های دامی در روزهای آتی را پیش بینی کرد و افزود:  با توجه به آنکه روند قیمت دو کالای اصلی از جمله کنجاله سویا و جو در بازارهای جهانی افزایشی است، طبیعتا این موضوع در افزایش نرخ کنجاله سویا در روزهای آتی در بازار داخل افزایش خواهد داشت .

این مقام مسئول ادامه داد: کشورهای اصلی تولیدکننده این کالای مهم و استراتژیک از جمله آرژانتین، آمریکا و برزیل در داخل کشور وضعیت متفاوتی دارند، به گونه‌ای که آرژانتین با کاهش انبار و شرایط نامساعد آب و هوایی روبرو است که در نهایت این امر، افزایش قیمت کنجاله سویا در بازار را به همراه داشته است.

موافق قدیری با اشاره به دلایل افزایش قیمت کنجاله سویا در دیگر کشورهای مهم تولیدکننده، تصریح کرد: چین خریدار اصلی کنجاله سویا از آمریکا و برزیل است و از آنجا که چین حجم بالایی کنجاله سویا از برزیل خریداری کرده و از طرفی برزیل به سبب مشکلات حمل و نقل نتوانسته به تمامی تعهدات خود عمل کند؛ بنابراین با کاهش عرضه در برابر افزایش تقاضا نوسان قیمت دور از انتظار نیست.
کنجاله سویای داخلی، جوابگوی نیاز کارخانه‌های روغن کشی نیست

وی با بیان اینکه کنجاله سویا داخلی، جوابگوی نیاز کارخانه های روغن کشی کشور نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه تولید داخل، جوابگوی نیاز کارخانه ها نیست؛ بنابراین با توجه به روند افزایشی قیمت جهانی کنجاله سویا نشان از استمرار روند صعودی این محصول در داخل است.

این مقام مسئول وضعیت موجودی  و قیمت ذرت دامی را مناسب دانست و افزود:  در این فصل ذرت مورد نیاز به سبب شرایط آب و هوایی  تنها از اوکراین تامین می شود و از آنجا که این کشور محصول خود را به یورو  به فروش می رساند، نوسان نرخ جهانی و داخلی یورو در قیمت این محصول در بازار تاثیرگذار بوده است که به سبب موجودی بیش از یک میلیون تن ذرت در بنادر کشور،  مشکل چندانی در این بخش نداریم.

این مقام مسئول از افزایش نرخ جو در روزهای آتی خبر داد و گفت: این هفته عربستان صعودی مناقصه بین المللی خرید جو را برگزار خواهد کرد که این موضوع منجر به افزایش نرخ جو به قیمت حداقل 260 دلار در بنادر شمالی خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه گندم دامی، جایگزین محصول جو است، از این رو برگزاری این مناقصه در نوسان قیمت گندم داخلی تاثیرگذار خواهد بود؛ به طوریکه نرخ این محصول به بیش از 243 دلار خواهد رسید.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور و آبزیان در خاتمه گفت:  ذخایر جو قزاقستان در انبارها به سبب نزدیک شدن به پایان فصل، کاهش یافته است و از آنجا که این امر در افزایش قیمت این محصول تاثیرگذار است؛ پیشنهادی مبنی بر تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات این محصول به ستاد تنظیم بازار داده شده است تا قیمت این محصول در بازار داخل دستخوش تغییر و تحولاتی قرار نگیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین