کد خبر: ۱۲۹۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
یک روانشناس گفت: اعتیاد در زندگی نقش آسیب‌زننده بسیاری دارد و فرد مصرف‌کننده پیش از اینکه زندگی زناشویی خود را آغاز کند و مسئولیت تشکیل خانواده را بپذیرد، بهتر است برای درمان اقدام کند.
ناطقان: اصغر کیهان نیا گفت: اعتیاد، بیکاری، زن‌بارگی، خیانت و بی‌مسئولیتی از مهم‌ترین عللی است که در جامعه منجر به طلاق می‌شود. در خصوص علت طلاق بر اثر اعتیاد، معمولا به نوع اعتیاد و پیشرفت آن بستگی دارد مثلا اگر ماده مصرفی حشیش و گراس باشد تا حدودی قابل حل است اما اگر اعتیاد بر اثر ماده مصرفی هرویین، شیشه و تریاک باشد، امکان ترک کردن آن سخت‌تر است به شرطی که خود مرد داوطلب ترک باشد.


وی تصریح کرد: اعتیاد به عنوان یک بیماری، در درصد بالایی از طلاق‌ها موثر است و به‌عنوان عامل تاثیرگذار نقش بسیار مهمی در فروپاشی خانواده‌ها دارد.


این روانشناس بیان داشت: همسر یا مادر خانواده، پس از اینکه متوجه شد یکی از افراد، به این معضل دچار شده است باید سریعا با ایجاد انگیزه و اجتناب از پرخاشگری و سرزنش که می‌تواند حالت عصبی و پرخاشگری را در فرد معتاد تشدید کند برای روان‌درمانی و دارودرمانی و مراحل ترک اعتیاد وی اقدام کند؛ رفتار بد اطرفیان امکان بازگشت به سمت اعتیاد را در فرد معتاد افزایش می‌دهد.


کیهان‌نیا ادامه داد: اگر مرد سال‌های متمادی مصرف‌کننده مواد مخدر باشد، اثرات مخرب آن در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زندگی بارز است، اینگونه معتادان هیچ گونه مسولیتی در قبال خانواده ندارند و باعث متلاشی شدن کانون گرم خانواده خواهند شد.


وی افزود: نکته مهم اینکه در طلاق اینگونه افراد نباید شتاب کرد و ابتدا باید عوامل روی‌آوری فرد به اعتیاد همچون دوران کودکی، رفیق ناباب، سختی کار و اختلالات روانی توسط روانشناس بررسی شود، بروز عصبانیت، آبرو بردن، شکایت و دادگاه غلط است باید تمام این مراحل طی شود و اگر نتیجه‌ای حاصل نشد، اقدام به طلاق کرد.


این روانشناس گفت: در برخی موارد شاهد بوده‌ایم که مرد برای اینکه بتواند بدون دردسر، مواد مخدر مصرف کند و مواخذه نشود یا همسرش دیگر متارکه نکند، همسر خود را به مواد مخدر آلوده می‌کند و به اصطلاح برای خودش شریک جرم پیدا می‌کند و این زندگی پر از آلودگی می‌شود که عوارض و پیامدهای مخربی بر فرزندان و جامعه دارد.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، کیهان‌نیا گفت: زوج‌هایی که فرزند دارند باید تلاش و صبوری بیشتری انجام دهند تا مانع از طلاق شوند؛ زیرا طلاق با داشتن فرزند بسیار سخت و وحشتناک است اما اگر به مرحله‌ای رسیدند که چاره‌ای جز جدایی نبود باید تمام جوانب امر را در نظر بگیرند تا آسیبی به خود و فرزندان وارد نشود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: مواد مخدر ، طلاق ، زوجین
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین