کد خبر: ۱۲۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
سردار سید کمال هادیان فر درباره فیلتر شدن کانال تلگرام موسوم به آمدنیوز نیز گفت: این کانال از طریق ایمیلی که وزیر ارتباطات به مدیر تلگرام ارسال کرد مسدود شد.
ناطقان: سردار سید کمال هادیان فر در حاشیه نشست روسای پلیس فتای ناجا که صبح امروز در مقر مرکزی این پلیس برگزار شد اظهار کرد: امروز هفت مرکز ادله دیجیتال در هفت استان کشور از طریق ویدئو کنفرانس و از سوی فرمانده ناجا افتتاح شد.

وی با بیان اینکه تا پیش از افتتاح این مراکز برخی از استان‌های ما برای کشف ادله دیجیتال و ادله گیری از مجرمان می‌بایست به استان‌های معین مراجعه می‌کردند، گفت: از این لحظه به بعد این مراکز در تمامی استان‌ها فعال خواهند بود.

هادیان فر با بیان اینکه در سال‌های اخیر بیش از 152 هزار ادله دیجیتال از سوی پلیس فتا بررسی شده است، گفت: از این تعداد 60 درصد معادل چیزی حدود 102 هزار مورد مربوط به پلیس فتا بوده و مابقی مربوط به پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس آگاهی و مجموعه‌های قضایی بوده که از سوی پلیس فتا مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در مورد کاربرد ادله دیجیتال نیز گفت: با ادله دیجیتال دیگر نیازی به اعترافات متهم وجود ندارد و این ادله برای مقام قضایی قابل استناد است.

هادیان فر در پاسخ به سوالی درباره اینکه سهم شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف در وقوع جرایم اینترنتی در کشور چقدر است،‌ گفت: 46 درصد از جرایم فضای مجازی در تلگرام و 20 درصد نیز در اینستاگرام و مابقی جرائم نیز در بیش از 930 هزار سایت و شبکه اجتماعی دیگر که در کشور فعال هستند، رخ می‌دهد.

وی درباره اینکه متوسط زمان کشف جرایم فضای مجازی چقدر است نیز خاطرنشان کرد: این زمان بر حسب نوع پرونده متفاوت است؛ اما به طور میانگین زمان کشف جرایم فضای مجازی حدود هشت روز است.

رئیس پلیس فتای ناجا درباره اعتراضات درباره عدم رسیدگی به پرونده‌ها از سوی پلیس فتا نیز گفت: بنده و معاونانم حداقل هر ماه یکبار در مراکز 197 حضور داریم و اتفاقا سهم پلیس فتا در مقایسه با دیگر پلیس‌ها در اعتراضات مردم درباره عدم رسیدگی به پرونده‌ها بسیار کمتر است اما ممکن است برخی از اعتراضات مربوط به اطاله دادرسی یا روند رسیدگی باشد که البته در بسیاری از پرونده‌ها نیز این موضوع با توجه به فرآیندی که دارد زمان‌بر است.

هادیان فر ادامه داد: به عنوان مثال در محرم امسال حدود 2000 نفر که توسط اسکینرها مورد سرقت قرار گرفته بودند طی 72 ساعت شناسایی شدند اما زمان دادرسی برای این پرونده‌ها طولانی می‌شود و از سوی دیگر روند بازگشت پول به مال باختگان نیز زمان بر است؛ چرا که ابتدا باید پرونده‌ها بررسی شده، حکم صادر و مهلت اعتراض به حکم نیز بگذرد. پس از آن با توجه به مبلغی که مجرم در اختیار دارد پول مال باختگان به آنان باز پس داده شود که این موضوع نیز دیگر دست پلیس فتا نیست.

وی درباره اینکه روزانه چه تعداد کانال تلگرام در فضای مجازی مسدود می‌شود گفت:‌ بر اساس مدلی که تلگرام تحلیل کرده است موارد مربوط به موضوعات تروریستی و پورن از سوی این شبکه مسدود می‌شود. پلیس فتا روزانه بین 100 تا 200 کانال با موضوعات اخلاقی و تروریستی را به تلگرام گزارش می‌دهد که برخی از آنها مسدود شده و برخی از آنها مسدود نمی‌شود.

کانال تلگرام موسوم به آمدنیوز با ارسال ایمیلی از سوی وزیر ارتباطات مسدود شد

وی درباره فیلتر شدن کانال تلگرام موسوم به آمدنیوز نیز گفت: این کانال از طریق ایمیلی که وزیر ارتباطات به مدیر تلگرام ارسال کرد مسدود شد.

در مورد فیلتر تلگرام مطابق سیاست‌های کلی کشور رفتار خواهد شد

هادیان فر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا شنیده‌ها از فیلتر تلگرام در سال آینده صحیح است یا خیر؟ اظهار کرد: در این زمینه مطابق سیاست‌های کلی کشور رفتار خواهد شد.

فعالیت اقتصادی در تلگرام بدون هیچ کنترلی انجام می‌شود

هادیان فر درباره سودجویی و کلاهبرداری در فضای مجازی و تلگرام به ویژه در روزهای پایانی سال با وعده تورهای ارزان قیمت و بلیط‌های ارزان نیز گفت: فعالیت اقتصادی در تلگرام بدون هیچ کنترلی انجام می‌شود. توصیه ما این است شهروندان با توجه به اینکه امکان وقوع کلاهبرداری در این فضا وجود دارد به سایت‌های دارای نماد اعتماد مراجعه کند. تا کنون بیش از 13 هزار سایت این نماد را دریافت کرده و معنای این نماد این است که سایت‌های مذکور تحت نظارت اصناف خود و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت کرده و مطمئن هستند.

رئیس پلیس فتای ناجا درباره هک شدن 120 سایت ایرانی نیز خاطرنشان کرد: نمی‌توان نام هک را بر روی این سایت‌ها گذاشت، عمده این سایت‌ها سایت‌هایی بودند که شرکت‌های ایجاد کننده آن را رها کرده و مشکل CMS دارند. اقدام انجام شده نیز در صفحه نخست این سایت‌ها بوده است اما لازم است که شرکت‌های این سایت‌ها در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

هادیان فر افزود: از سال 95 و پس از اتفاقی که برای سایت مرکز آمار ایران رخ داد و ما گزارشی را در خصوص CMS تمام شرکت‌ها و سازمان تهیه کرده و آخرین گزارش نیز اخیرا در این زمینه ارائه شد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین