کد خبر: ۱۲۹۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
محقق ایرانی دانشگاه فلوریدا لباسی با نام "لباس شاد" برای فضانوردان طراحی کرده‌ تا زندگی در فضا برای فضانوردان ساده‌تر و کم دغدغه‌تر باشد.
ناطقان: به نقل از تک‌تایمز، افسردگی مشکل بزرگی در فضا است و لباس شاد به دنبال تقویت روحیه فضانوردان است.

فضانوردان برای مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا تحت آموزش‌های زیادی قرار می‌گیرند، اما حفظ نگرش مثبت در فضا بسیار سخت است و دلیل این مورد عواملی مانند فقدان خواب، قرار گرفتن در معرض نور بیش از حد، جاذبه کم، ورزش ناکافی، دوری از عزیزان و شرایط کار با فشار بالا در یک اتاق بسیار کوچک است.

به همین منظور استادان دانشگاه پلی تکنیک فلوریدا، دکتر آرمان سرگلزایی و دکتر ملبا هورتون به همراه دانشجوی علوم رایانه جیمز هلند بر روی محصولی با نام S3 فعالیت دارند. این نام از "پوست حسگردار هوشمند"(Smart Sensory Skin) گرفته شده است.

این فناوری قابلیت شناسایی هرگونه کمبود فیزیکی و عاطفی در فضانوردان را از طریق یک حسگر بی‌سیم دارد. پس از تشخیص هرگونه نقص، لباس شاد نیازهای کاربر را برآورده خواهد کرد. از مواردی که این لباس قادر به بهبود آن بوده درجه حرارت، سطح اکسیژن، رنگ نور و قرار گرفتن در معرض نور است. طرح نهایی این لباس پزشکان را در زمین قادر می‌سازد تا بر فشار خون، ضربان قلب و سایر نشانه‌های حیاتی فضانوردان نظارت داشته باشند.

پوست سنسوردار هوشمند بسیار ارگونومی و سبک وزن است، با لباس فضانوردان ادغام می‌شود و قابلیت تغییرات فوری بر حسب نیاز کاربر را دارد.

S3 با همکاری ناسا در حال توسعه است و این پروژه از سوی برنامه تحقیقاتی فضایی فلوریدا حمایت می‌شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین