کد خبر: ۱۲۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷
ابراهیم رئیسی:
تولیت آستان قدس رضوی در جمع تعدادی از طلاب تاکید کرد: حوزه باید پای نظام باشد و برای این نظام کادرسازی کند و همواره حامی و همراه نظام اسلامی باشد چراکه یک سرنوشت برای حوزه و نظام درپیش است.
ناطقان: حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی امشب در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه با اشاره به اینکه انسان در عالم هستی در محضر خداوند است، اظهار کرد: این موضوع تفکر و اندیشه اصلی امام خمینی(ره) بود و ایشان با تکیه بر این اندیشه توانستند در امور مختلف زندگی خود به موفقیت برسند.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ دوره‌ای از دوران علمای دینی فقه حکومت نمی‌کرد، اضافه کرد: امروزه با وجود سوالات مختلف در حوزه‌های مختلف که باید به آن‌ها بپردازیم باید به این موضوع توجه داشته باشیم که فقه، حکومت جامعه را بر عهده گرفته به همین علت جامعه به واسطه فقه باید هدایت شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امروزه نگاه سکولاریسم اجتماعی حوزه‌های علمیه را تهدید می‌کند، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه بر محور توحید هستند و دعای امام حسین(ع) به‌عنوان سند عرفان جامع انسانی می‌تواند عرفان جامعه اسلامی را حفظ کند به همین علت سکولاریسم معنوی و عرفان‌های کاذب نمی‌تواند تهدیدی برای حوزه‌های علمیه باشد اما سکولاریسم اجتماعی حوزه را تهدید می‌کند.

وی به پرداخت تعاریفی از سکولاریسم اجتماعی پرداخت و خاطرنشان کرد: سکولاریسم اجتماعی جایگاه دین در متن زندگی انسان معاصر را مورد سؤال قرار می‌دهد.

رئیسی با اشاره به اینکه دین در اداره جامعه اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی و اجتماعی می‌تواند پاسخگوی نیازهای مختلف باشد، تصریح کرد: برخی از افراد این باور را از عمق جان ندارند به همین علت این نگاه آن‌ها، گاهی در موضع‌گیری‌ها و گاهی در قلم ایشان نمایان می‌شود.

وی از تلاش دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: دشمن نمی‌خواست که پیام ایران اسلامی در دنیا منتشر شود اما این هدف محقق شده و بیداری اسلامی در جهان رقم زده شد.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه نگاه سکولاریسم اجتماعی سبب بی‌تفاوتی نسبت به رخدادهای نظام اسلامی می‌شود، مطرح کرد: فردی که با این نگاه زندگی خود را دنبال می‌کند نسبت به بناهای مختلف مدنیت و فرهنگ بی‌توجه است و این فرد بی‌توجه معتقد است که حوزه و نظام باید جدای از یکدیگر باشند درحالی که ما اعتقاد داریم، نظام برخاسته از حوزه‌های علمیه است.

وی اضافه کرد: حوزه باید پای نظام باشد و برای این نظام کادرسازی کند و همواره حامی و همراه نظام اسلامی باشد چراکه یک سرنوشت برای حوزه و نظام درپیش است.

رئیسی با تاکید بر اینکه نظام اسلامی برخاسته از متن حوزه و دین است، مطرح کرد: این نظام با پرچمداری فقهی تربیت‌شده در حوزه‌های علمیه مدیریت می‌شود، باید نسبت به مباحث نظام اسلامی حساس باشیم چراکه اگر این حساسیت از حوزه گرفته شود و نظام اسلامی راه حل مشکلات را در حوزه‌های علمیه نبیند درگیر یک آسیب جدی می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: امروزه جامعه اسلامی با نگاه اشرافی‌گری روبه‌رو شده و با وجود این نگاه باید بگوییم که به عقب بازگشته و دچار خسران شده‌ایم.

وی رسیدن به رستگاری جامعه در آخرت را بدون سلامت نفس و زندگی در شهر سالم تحقق ناپذیر دانست و عنوان کرد:‌ اساس ارتباطات در شهر سالم، عدالت اجتماعی و زندگی بر اساس توحید است.

رئیسی بر لزوم تحقق جامعه توسعه یافته در پرتو آموزه‌های دینی از جمله عدالت اجتماعی تاکید کرد و ادامه داد: اگر امام مسلمین در جامعه اسلامی عادل باشد اما بدنه مسؤولان جامعه رویکرد دیگری را دنبال کنند رسیدن به نتیجه در این جامعه شدنی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه تحقق عدالت اجتماعی نیازمند اهتمام همگان است، مطرح کرد: گفتمان امامت در دوران‌های مختلف یکسان است چراکه هیچکدام از ائمه اطهار(ع) با ظلم کنار نیامده‌اند، هر چند روش‌ها تغییر داشته اما ارزش‌ها در دوران‌های مختلف یکسان بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه زاویه گرفتن با گفتمان رهبری در هر عرصه‌ای سبب تضعیف دستاوردهای نظام اسلامی شده است، عنوان کرد: تمدن نوینی که توسط انقلاب اسلامی در دنیا رقم زده شده واقعیتی است که باید آن را پذیرفت چراکه همگان به این نتیجه رسیده که مبارزه با ظلم و استبداد می‌تواند در متن جامعه قرار گیرد و جامعه اسلامی می‌تواند درس چگونگی زندگی کردن را به دنیا آموزش دهد.

وی بر لزوم بازنگری دستاوردها و نقاط ضعف نظام اسلامی تاکید کرد و گفت: برخی از زیاده‌خواهی‌ها، تبعیض‌ها و فسادها زیبنده نظام اسلامی نیست؛ این موضوع که جامعه اسلامی می‌تواند از فقر رهایی یابد یک شعار نیست.

رئیسی با بیان اینکه با وجود یک ساز و کار درست و قوی می‌توان با فساد مبارز کرد، خاطرنشان کرد: مردم با نداری می‌سازند اما با تبعیض به هیچ عنوان کنار نمی‌آیند؛ دفاع امام و رهبری دفاع از گفتمان دولت‌ها بوده و در مورد دولت‌ها شخص مطرح نیست.

وی با اشاره به اینکه تاکنون رهبری هیچ دستگاه و دولتی را به صورت مطلق مورد تایید قرار نداده‌اند، گفت: امام و رهبری عملکرد دولت‌ها را با گفتمان انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار داده‌اند به همین علت هر جایی که دولتی عملکرد درستی داشته مورد تقدیر قرار گرفته است؛ افرادی که از انقلاب دم می‌زدند مورد حمایت امام و رهبری بودند و در زمانی که از این رویکرد دور شدند مورد نقد قرار گرفتند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حمایت امام و رهبری از مسؤولان، حمایت از گفتمان بوده نه حمایت مطلق از شخصی خاص، مطرح کرد: گاهی حمایت‌ها و انتقادها در رسانه‌ها منعکس می‌شود و گاهی هم منعکس نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خط امام و رهبری برای همگان روشن است، اظهار کرد: استکبارستیزی، دشمن‌شناسی، توجه به ولایت فقیه متن خط امام خمینی(ره) است به همین علت فردی نمی‌تواند با بی‌توجهی نسبت به سخنان رهبری خود را پیرو خط امام بداند.

رئیسی ولایت‌مداری را شاخص اصلی شناخت نیروهای انقلابی دانست و مطرح کرد: جریان روشنفکری در کشور اسلامی ناسالم متولد شد و این روند همچنان ادامه دارد، اکنون افرادی که از تمدن اسلامی فاصله دارند را روشنفکر می‌خوانیم در حالی که در کشورهای همسایه ما جریان روشنفکری تمایل به آموزه‌های دینی است نه جریانی که در مقابل فرهنگ غربی از خود باخته است.

وی ادامه داد: طلبه و دانشجوی واقعی فردی است که شرایط جامعه را مورد بررسی قرار داده و متناسب با وضعیت کنونی جامعه نقش خود را دنبال کند، طلبه انقلابی نسبت به نظام احساس مسئولیت می‌کند و برای رفع نیازهای کشور برای خطر کردن آماده است.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه طلاب باید در مواجهه با مباحث مختلف سردی و تردید را در دل خود راه ندهند، اظهار کرد: گاهی جوانان با صحنه‌هایی مواجه می‌شوند که نتیجه آن گله‌مندی و گاهی تردید است درحالی که در حقیقت ما موظف به انجام وظیفه هستیم.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی با تکیه بر نیروهای توانمند خود به ویژه حوزه‌های علمیه می‌تواند به نتیجه برسد، خاطرنشان کرد: باید در برابر همه توطئه‌ها ایستادگی داشته باشیم و بدانیم که می‌توانیم به پیروزی برسیم اما همگان باید اعتقاد داشته باشند که پیروزی نیازمند ایستادگی و مقاومت است.

رئیسی با تاکید بر اینکه مشکلات کشور اسلامی با تکیه بر روحیه انقلابی رفع می‌شود، عنوان کرد: انقلاب اسلامی حرکت خود را با تکیه بر آرمان‌های امام خمینی(ره) دنبال می‌کند و در این مسیر هیچ لغزشی نخواهد داشت.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین