کد خبر: ۱۳۰۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
روحانی:
رئیس‌جمهور گفت:وقتی حساب می‌کنم، می‌بینم کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، بیشتر بر مبنای کمبود عقل است. مبارزه با دولت معنی ندارد، مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی و منافع یک ملت، ضربه زدن به امید یک ملت به اعتماد مردم است.
ناطقان: حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی تصریح کرد: اگر اعتماد بین مردم و دولت مستحکم باقی بماند، می‌توانیم امیدوار باشیم همه امور در مسائل درست قرار بگیرد. ما کشوری دارای سرمایه‌های فراوان هستیم  و می‌توانیم از مسائل بزرگ عبور کنیم. اگر در سال 92 می‌گفتیم در سال 95 تورم تک رقمی می‌شود پذیرش آن شاید برای برخی سخت بود.

وی با بیان اینکه ما امروز به تورم تک رقمی رسیدیم و این دستاورد بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم، گفت: بی‌خبر نیستم از افرادی که تلاش می‌کنند، این دستاورد صدمه ببیند. البته این از روی کم‌عقلی است. وقتی حساب می‌کنم، می‌بینم کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، بیشتر بر مبنای کمبود عقل است. مبارزه با دولت معنی ندارد، مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی و منافع یک ملت، ضربه زدن به امید یک ملت به اعتماد مردم است.

 

وی بیان داشت: ما برای سال 97 طرح‌های بسیار خوبی برای اشتغال داریم که دیروز در شورای عالی اشتغال آنها را مصوب کردیم. پیش‌بینی ما این است که در بخش ساختمان و با طرح جدید 280 هزار اشتغال در صورت اجرای کامل این طرح ایجاد می‌شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: سال آینده 200 هزار واحد مسکونی ساختش آغاز شود. در این زمینه بانک‌ها باید ورود کنند، زیرا دولت قرار نیست مسکن بسازد، بلکه تنها تسهیلات را در اختیار می‌گذارد. در قدم اول برای توسعه‌گر زمین مجانی را می‌گذاریم و شما (بانک مرکزی) بانک مورد نظر را به توسعه‌گر می‌دهید و بخش‌های دیگر نیز از بودجه خودشان برای گاز، آب، برق، فاضلاب، پارک اختصاص می‌دهند. مردم آن محله به خانه‌های جدید می‌روند و خدای ناکرده اگر زلزله‌ای بیاید اعتماد بیشتری در این ساختمان جدید پیدا می‌کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با این طرح ارزش پولی و مالی مردم افزایش پیدا می‌کند. خانه قدیمی فرسوده‌شان تخریب می‌شود و در عوض این آپارتمان جدید در اختیار آنها قرار داده می‌شود و توسعه‌گر نیز 50 درصد آپارتمان را می‌فروشد و ما تسهیلات ویژه به خانه‌اولی‌هایی که می‌خواهند این واحدها را بخرند می‌دهیم که سود آن را 6 درصد اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سود تسهیلات 6 درصدی مشوق بزرگی است و رفاه بزرگی برای خانه‌اولی‌ها است، ضمن آنکه دولت همه تسهیلات را فراهم می‌کند، خودش وارد ساخت و ساز نمی‌شود. مردم محله و توسعه‌گر مشارکت می‌کنند و بانک‌ها هم در این زمینه نقش خواهند داشت. نمی‌شود در کشور ما راجع‌به تولید، اشتغال و رشد اقتصادی صحبت کنیم و یک پایه اصلی و اساسی آن بانک‌ها نباشند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ناسپاسی نسبت به مدیران بانک‌ها در یکی، دو سال قبل زیاد انجام شده است، بسیاری از آنها نادرست هم بوده است. خدمات بانک‌ها فراموش شد. من نمی‌خواهم بگویم بانک‌ها نقصی نداشتند اما کار بزرگی انجام داده‌اند. اگر کار بزرگ بانک‌ها نبود، رشد اقتصادی چطور حاصل شد. اگر کار بزرگ بانک‌ها نبود، اشتغال چطور حاصل شد. این کار عظیم و بزرگی است.

روحانی اظهار داشت: بعضی‌ها می‌گویند رابطه ما با دنیا هنوز ضعیف است، خیلی خب، قبول آیا رابطه‌مان بهتر شده است یا نه؟ بانک مرکزی و بانک‌ها در تلاش‌شان برای رابطه با بانک‌های خارجی و عامل و LCها شرایط بهتر شده است یا بدتر شده است؟ حتماً شرایط ما بهتر شده است.

وی افزود: منتها شرایط  هنوز مطلوب نیست. دولت مصمم است برای اینکه این مسیر ادامه پیدا کند. دنیا باید اعتمادش نسبت به بانک‌های ما، اعتماد بیشتری باشد. سرمایه بانک‌ها، کفایت سرمایه، انضباط در بانک‌ها و ترازنامه شفاف از جمله این مسائل است.

رئیس‌جمهور گفت: ما الان سه لایحه به مجلس شورای اسلامی برای مبارزه با پولشویی، مبارزه با مسائل مالی تروریسم و اصلاحاتی که در یکی از قوانین قبلی داشتیم، داده‌ایم. تصویب این لوایح کمک می‌کند به دیدگاه جهانی نسبت به بانک‌های داخلی و روند مالی و پولی ما در داخل کشور.

روحانی گفت: من از بانک مرکزی می‌خواهم مسئله نظارتش را بر تمام بانک‌ها و مؤسسات افزایش دهد و بانک‌ها و مؤسسات همه با شفافیت کار کنند. اگر با شفافیت کار کنیم به نفع ما است. اگر کسی فکر کند بدون شفافیت به نفعش است، حتماً آن نفع کوتاه‌مدت است. نفع بلندمدت در شفافیت است. نفع بلندمدت همه ما در منافع ملی و ملت ما است و این در صورتی است که همه شفاف عمل کنیم.

وی اضافه کرد: پولی که در اختیار شماست، امانت مردم است. باید بهترین بهره‌برداری را از این پول انجام دهید. بانک‌های ما باید مدرن و اسلامی باشند، والا بانک رفاقتی، بانک خوبی نخواهد بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: یک مشکل ما با دنیا این است که بانکداری ما در این چند سال یک مقداری عقب افتاده و باید خودشان را مدرن کنند و با همه آیین‌نامه‌ها و مقرراتی که امروز در بانک‌های دنیا است سازگار کنند. اگر این کارها را انجام دهیم و آن لوایح را تصویب کنیم، یک قدم از لیست سیاه فاصله گرفته‌ایم.

روحانی گفت: در زمینه ریسک وضع ما بهتر شده است. دو درجه پیشرفت کرده‌ایم و از 7 به 5 آمده‌ایم. شما هر معیاری را در نظر بگیرید، وضع بانک‌های ما امروز از دیروز بهتر است.

وی تأکید کرد: به همین نسبت اعتماد مردم به بانک‌ها باید بیشتر باشد و روابط بانک‌های ما با دنیا بیشتر و سهل‌تر باشد. نمی‌شود در دنیای امروز بدون ارتباط با جهان کار مالی و بانکی انجام داد. گرانقیمت می‌شود انجام داد، اما اگر می‌خواهید منابع مالی ارزان‌قیمت داشته باشید و می‌خواهید از امکانات و منابع مالی دنیا به خوبی استفاده کنید که بزرگ‌ترین منبع اعتماد بانک‌های دنیا به ما و اعتماد مردم به بانک‌های ما است، همه اینها دست به دست هم می‌دهد برای یک حرکت درست به سمت آینده.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما امروز در شرایطی هستیم که بانک مرکزی و دولت و قوای دیگر توانستند از یک مشکل بزرگ علی‌الاصول عبور کنند و آن مؤسسات غیرمجاز بود. مؤسسات غیرمجازی که مردم را به دام می‌انداختند و تشویق به سود و بهره بیشتر می‌کردند و از آن طرف وقتی کم می‌آوردند، مجدداً ناچار می‌شدند سود بیشتری را اعلام کنند تا پول بیشتری را جذب کنند و بدهکاری‌اش به مردم بیشتر می‌شد.

روحانی اظهار داشت: چقدر این وضع مردم و دولت را گرفتار کردند و چقدر وقت قوا را گرفتند. این کار تا به اینجا که انجام گرفته، سه قوه دست به دست هم دادند، نمایندگان سه قوه در کنار هم نشستند و تصمیمات عاجل گرفتند.

وی با اشاره به گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد حساب‌های مالی سال 95، گفت: در این گزارش دیدیم که بانک مرکزی در کل از سال 95 تا اینجا یک رقمی حدود 20 هزار میلیارد تومان برای نجات وضع مؤسسات مالی در نظر گرفته است. برای مردم و آنهایی که بیگناه و گرفتار شدند، توضیح دهید.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: بانک مرکزی با نظارت دقیقش نباید بگذارد هیچ وقت این حادثه در کشور تکرار شود، البته این موضوع مؤسسات غیرمجاز مربوط به دهه 80 است و مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم نیست، اما بارش بر روی دولت یازدهم و دوازدهم افتاد. چرا این اتفاق افتاد؟ به دلیل عدم شفافیت، نظارت و اینکه بانک‌ها هزینه‌شان زیاد است.

روحانی اضافه کرد: بانک مرکزی اگر اختیاراتی می‌خواهد از دولت و مجلس بگیرد، چرا یک بانک در یک خیابان این همه شعبه دارد؟ مبنای این مسئله چیست؟ این همه ساختمان گرانقیمت، چرا پول مردم را حبس کرده است؟ چقدر شعبه ما نیاز داریم؟

وی بیان داشت:‌ در خارج اگر بخواهیم شعبه دومی از بانکی را پیدا کنیم، حتماً باید با مترو  یا اتوبوس برویم و پیاده به شعبه دوم آن بانک نمی‌توان رسید. اینجا قدم به قدم و تفریحانه چندین شعبه بانک را مشاهده می‌کنید. چرا این پول گردش نمی‌کند؟ چرا اینقدر بنگاه‌داری در بانک‌های ما رواج پیدا کرده است؟ مگر بانک باید بنگاه‌دار باشد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: من در دولت دوازدهم مدام به وزیر اقتصاد تأکید می‌کنم که اموالی را که نیاز ندارند بفروشند و بانک‌های خصوصی هم باید این کار را کنند. پول بانک خصوصی برای مردم است و این عدالتی که رهبری معظم انقلاب بر روی آن تأکید کردند، آیا پولی که به مردم می‌دهید باید عادلانه تسهیلات به آنها دهید؟ نه اینکه هرچه پول می‌گیرند به مؤسسه خودشان می‌دهند. کی می‌رسد به بنگاه‌های دیگر و مردم پول بدهند. اگر این‌چنین شد ما مشکل پیدا می‌کنیم.

روحانی اضافه کرد: اموال را آزاد کنیم و برای رشد اقتصادی بیاوریم. آرزوی همه ما باید رشد اقتصادی، رونق اقتصادی و اشتغال در جامعه باشد و این کار امکان‌پذیر است اگر همه دست به دست هم بدهیم. ما برای تورم تک‌رقمی باید تلاش کنیم. باید همه تلاش کنیم رشد اقتصادی ما رشد مناسبی باشد. رشد اقتصادی 6 ماهه را که مرکز آمار اعلام کرده است 6 درصد است که بدون نفت است. امیدواریم تا پایان سال هم همین رقم‌ها را داشته باشیم و رشدمان بالای 5 درصد باشد. رشد 6 درصد در شرایط امروز دنیا که رشد متوسط آن خیلی کمتر از این است، مناسب است و باید تلاش کنیم بیشتر شود.

وی ادامه داد: باید شفافیت همه بانک‌ها در ترازنامه‌هایش را بیشتر کنیم. خواهش می‌کنم فشار به بانک مرکزی را کم کنید. این پایه پولی را که به همه ما فشار می‌آورد، بخش بزرگی از آن مربوط به بانک‌ها است. بانک‌ها هستند که از بانک مرکزی برداشت بیشتر می‌کنند و این برداشت بیشتر باعث رشد پایه پولی می‌شود. رشد پایه پولی هزاران عوارض دارد.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: بانک مرکزی باید کاری کند برمبنای انضباط آنها بتوانند از این خط اعتباری استفاده کنند و آنهایی که انضباط بیشتری دارند، باید بتوانند بیشتر از این خط اعتباری استفاده کنند و آنها که انضباط کمتری دارند، کمتر باید بتوانند استفاده کنند تا به آن نقطه‌ای برسیم که نقطه مطلوب ما در بانکداری است.

روحانی گفت: اساس این مسئله این است که بانک‌های ما از بنگاه‌داری خارج شوند و سرمایه‌های منجمد خودشان را بتوانند در مسیر تولید به‌کار اندازند و در اختیار بخش‌های اقتصادی کشور قرار دهند و خودشان را از بنگاه‌داری رها کنند.

وی افزود: همکاری بین بانک مرکزی و بانک‌ها ادامه پیدا کند و ما بتوانیم ارتباطات‌مان را با بانک‌های جهانی بیشتر کنیم. سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس از گذشته بهتر شده است و بانک مرکزی باید تلاش کند از این فاینانس استفاده بشود. احتیاط بیش از حد هم می‌تواند مضر باشد. احتیاط برای بازپرداخت‌ها خوب است اما بگذارید از این فضا استفاده شود. ما باید ظرف 6 ما تا یکسال از همه این فاینانس‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم شرایط بهتری را برای اقتصاد پیش‌بینی کنیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: من مطمئن هستم که مردم می‌توانند هم به آینده اقتصادی کشور امیدوارتر باشند و هم می‌توانند به آینده اقتصاد اعتماد بیشتری داشته باشند. بانک مرکزی یکی از وظایفش این است که آینده را برای مردم روشن کند. بانک مرکزی هم تا پایان سال باید بسته 19تایی را کامل انجام دهد، مردم کاملاً باید به سال آینده‌شان اطمینان داشته باشند.

روحانی اضافه کرد: بانک مرکزی برای سال آینده باید در زمینه تورم و ارز به مردم قول دهد. همان که خودش مرتب می‌گوید ارز 5 درصد بیشتر بالا نمی‌رود، بر همان مبنا به مردم قول دهد. اعتماد به آینده می‌تواند اضطراب و ناآرامی در بازار را از بین ببرد و ثبات به ما دهد و ثبات بهترین سرمایه ما در بخش اقتصاد است. هرچقدر این ثبات بیشتر باشد، می‌توانیم برای آینده تلاش‌های بیشتری داشته باشیم.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین