کد خبر: ۱۳۱۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۳
کارشناس بهداشت و بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهارکرد: از ظرف های دهان گشاد برای نگهداری ماهی استفاده شود، ضمن اینکه فضای مورد نیاز برای هر ماهی 2 برابر حجم آب باید در نظر گرفته شود.
ناطقان: فرزین حسینی کارشناس بهداشت و بیماری های آبزیان اظهارکرد: ماهی قرمز باید از مراکزی که دارای پروانه بهداشتی و یا مکان های مسقف، لوازم شست وشو و ضدعفونی است تهیه شود تا ضمن حفظ بهداشت فردی شرایط تداوم عمر ماهیان فراهم شود.

وی ادامه داد: مردم از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی ها را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می کنند نیز خودداری کنند.

حسینی اضافه کرد: مردم ماهی های مریض، بی حال و دارای لکه های سفید روی پوست بدن و باله ها و ماهیانی که نمی توانند تعادل خود را در آب حفظ نمایند، نخرند.

وی گفت: در صورت خرید ماهی جدید، لازم است که حداقل به مدت 2 هفته جدا از سایر ماهیان نگهداری شده و بعد از حصول اطمینان از سلامت آن را وارد آکواریوم و یا تنگ سایر ماهی ها نماییم.

چگونه از ماهی قرمز نگهداری کنیم

کارشناس بهداشت و بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهارکرد: از ظرف های دهان گشاد برای نگهداری ماهی استفاده شود، ضمن اینکه فضای مورد نیاز برای هر ماهی 2 برابر حجم آب باید در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: آب ماهیان باید حداقل هفته ای 2 مرتبه بسته به وضعیت شفافیت آب تعویض شود و اگر از آب شرب شهری برای نگهداری استفاده می شود، برای کلرزدایی آب مورد استفاده را چند ساعت درهوای آزاد قرار دهید تا کلر موجود در آب از بین رود.

حسینی با ذکر اینکه در هر بارتعویض آب، تنها یک چهارم آن باید تعویض شود گفت: اگر ماهی قرمز به طور ناگهانی از تاریکی به نور و یا برعکس وارد شود دچار شوک خواهد شد، لذا روشنی و تاریکی باید تدریجی باشد.

وی اضافه کرد: بدن ماهی های قرمز به نور آفتاب حساس است، لذا با آفتابی که از پشت پنجره 

می تابد امکان دارد بدن ماهی آسیب دیده و بسوزد.

*چه ملزومات بهداشتی را باید رعایت کنیم

وی همچنین گفت: برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زای احتمالی به چشم و دهان کودکان، دست ها پس از دست زدن به ماهی شسته شوند و اگر سابقه ی بیماری پوستی و یا آلرژی دارید برای دست زدن به ماهی ها و ظروف نگهداری آنها از دست کش استفاده کنید.

حسینی افزود: برای جلوگیری از مخاطرات بهداشتی از رهاسازی ماهیان در منابع آبی طبیعی خودداری کنید.

وی بیان کرد: برای این کار به مکان های مشخص شده از سوی شهرداری مراجعه کنید و آب تعویضی ماهی ها را مستقیم در چاه یا فاضلاب تخلیه کنید و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری کنید.

 ماهی قرمز با نام علمی  از خانواده کپورماهیان دارای بیش از 200 نژاد است که با نام های گلدفیش، ماهی طلایی و ماهی شب عید در زمره ماهیان زینتی قرار دارد.

ماهی قرمز با طول 10 تا 15 سانتیمتر می تواند پنج تا 6 سال و حتی 30 سال عمر کند.
گفته می شود حدود 150 هزار قطعه ماهی قرمز دارای مجوز ایام نوروز در این استان توزیع می شود.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین