کد خبر: ۱۳۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
شهردار منطقه ۲۲با اشاره به اعتبارات مالی و بودجه فضای سبز در بودجه فعلی شهرداری گفت: در حال حاضر کمتر از ۷ درصد بودجه شهرداری به فضای سبز اختصاص می یابد، در حالیکه اهمیت فضای سبز ایجاب می‌کند تا منابع بیشتری را برای گسترش فضای سبز شهرها بکار ببریم.
ناطقان: علی نوذرپور در مراسم جشن درختکاری که با حضور صدرالدین علیپور رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران که در بوستان جنگلی چیتگر برگزار شد؛ با تاکید بر ضرورت حفظ و احیای فضاهای سبز در شهرها و بویژه کلانشهرها خاطرنشان کرد: مقایسه فضای سبز کشورها با توجه به اینکه اقلیم ها و جغرافیای مکانی آنها با یکدیگر متفاوت است؛ کار چندان درستی نیست، اما به استناد مرکز محیط زیست سازمان ملل متحد سرانه فضای سبز برای کشورهایی با شرایط اقلیمی شبیه کشور ما، چیزی بین ۲۰ تا ۲۵ مترمربع نیاز است که البته تا استاندارد جهانی فاصله زیادی وجود دارد. همچنین متاسفانه در شهرهای ایران به ازای هر نفر به طور میانگین ۱۲ مترمربع فضای سبز وجود دارد که این مقدار در تهران در شرایط بهتری قرار دارد.

نوذرپور بحث آلودگی هوا را یکی از مهمترین مسائل و مشکلات شهر تهران عنوان کرد و گفت: گسترش فضای سبز به جهت اینکه ریه شهر و مبدا تولید اکسیژن تلقی می‌شوند، می‌تواند نقش مهمی در تلطیف هوا داشته باشد. همچنین در بحث کارکردهای اجتماعی ، اگر فضای سبز به محلی برای اجتماع مردم تبدیل شود، می تواند موجب افزایش تعاملات اجتماعی، تعلق خاطر مردم به محل سکونت خود و ارتقاء اعتماد اجتماعی در جامعه شود و به دنبال آن سرانه اجتماعی مورد نیاز برای مدیریت شهری را نیز فراهم می کند.

شهردار منطقه ۲۲ در ادامه سخنان خود با اشاره به کارکردهای مهم اجتماعی و کالبدی فضای سبز اظهار کرد: بحث کارکردهای کالبدی فضای سبز به عنوان جدا کننده فضای شهری یکی از نقش های مهم فضای سبز به عنوان مانعی جدی برای جلوگیری از گسترش بی رویه شهر ها به شمار می رود.در حقیقت کمربند سبز و فضای سبز الزاماتی دارد که تامین آب آن یکی از مباحث مهم در این زمینه است و با توجه به اینکه کشور ما کشور کم آبی است، برای تامین آب فضای سبز با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

به گفته نوذرپور، با توجه به اعلام وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه در خصوص اختصاص آب به فضای سبز شهرها، به این نتیجه خواهیم رسید که با توجه به شرایط کمبود آب، چیزی بیشتر از ۴.۵ تا ۶ مترمربع فضای سبز نمی توانیم در شهرها داشته باشیم و این مطلب یک بحث جدی و یک خطر در کلانشهرهای ما به شمارمی رود. همچنین در حال حاضر در شهرهای ایران قریب به ۵۲ درصد شبکه‌های آبیاری جداسازی شده و در بقیه موارد از آب شرب استفاده می‌شود که این کار، امری غیرقابل قبول است.

وی با تاکید بر ضرورت جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از آب شرب کشور اظهار کرد: با توجه به کمبودهایی که در بحث تامین عرصه مورد نیاز فضای سبز وجود دارد و فضای سبز عمودی را نیز با توجه به تکنولوژی و فناوری های مورد نیاز آن نمی توان مورد استفاده قرار داد، استفاده بهینه از فضای سبز خصوصی به شدت احساس می شود.

شهردار منطقه ۲۲ در ادامه توسعه و گسترش فضای سبز شهری را در گرو تامین منابع مالی موردن نیاز عنوان کرد و گفت:با توجه به کمبودهایی که زمینه تامین منابع مالی برای بسط و گسترش فضای سبز وجود دارد، باید دولت در این زمینه کمک حال شهرداری باشد همانگونه که به کرات دولت در برنامه‌های مختلف متعهد شده تا در ایجاد کمربند سبز شهرها با اعتبار دولتی این مهم را محقق سازد.

وی تاکید کرد: ایجاد پارک و بوستان های محلی و حفظ آن بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست و این مشارکت در قالب سازمان‌های مردم نهاد و تشکل های خودجوش امکان پذیر خواهد بود.

نوذرپور در پایان سخنان خود گفت: فضای سبز شهرهای ما غیر متوازن توزیع شده است. در شهرهای ما سلسله مراتب شکل گیری فضای سبز درست نیست باید پارکهای محلی،ناحیه‌ای، منطقه‌ای و بعد از آن شهری شکل گیرد. در غیر این صورت است که فضای سبز به صورت نامتوازن شکل می گیرد و باید تلاش کنیم رونق پارکهای محله ای و توسعه فضای سبز اجتماعی در محلات ما به شدت مورد توجه قرار گیرد.

براساس گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲ در این مراسم همچنین، صدرالدین علیپور، رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران طی سخنانی با قدردانی از شهردار منطقه ۲۲ به دلیل اولویت دادن به موضوع محیط زیست به مشارکت چشم گیر شهروندان منطقه ۲۲ در کاشت درخت اشاره کرد و گفت: درختکاری صرفا حرکتی برای کاشت یک درخت نیست، بلکه تلنگری است برای یادآوری ارزش و جایگاه درخت در زندگی و بهبود وضعیت محیط زیست. همچنین در مراسم جشن بزرگ درختکاری در منطقه ۲۲، که در بوستان جنگلی چیتگر برگزار شد؛ شهروندان، مناطق مختلف تهران بویژه زنان و جوانان در کاشت نهال مشارکت جدی داشتند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین