کد خبر: ۱۳۲۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
نوبخت:
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه همه مقامات دولتى زير ١٠ ميليون تومان حقوق دريافت می‌كنند، بیان کرد: اگر دستگاهی حقوق نگرفته حتما به سازمان برنامه و بودجه اطلاع دهد.
ناطقان: محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه اظهار کرد:کسری بودجه نداریم اما چون دخل‌مان با خرج یکی نیست، آرام‌تر هزینه می‌کنیم.

سخنگوی دولت افزود: تا ٢١ اسفندماه امسال ١٧ هزار و ٤٧٤ هزار ميليارد تومان تسهيلات به ٢٦ هزار ٦٧٨ بنگاه‌ها پرداخت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: دولت همچنين ٣٣ هزار و ٤٥٤ ميليارد تومان اعتبار به طرح‌هاى عمرانى پرداخت کرد كه اين رقم نسبت به سال گذشته ١٧٩ درصد رشد داشته است.

نوبخت تصریح کرد: در تدوين بودجه رقمى پیش‌بینی می‌شود که گاهی منابع آن کامل تحقق پیدا نمی‌کند لذا این موضوع به عدم تحقق منابع مربوط می ‌شود نه کسری بودجه.

سخنگوی دولت اضافه کرد: گاهی اوقات مجلس تصميم می‌گيرد بودجه پيشنهادى دولت را افزايش دهد. سال گذشته سیصد و ۱۹ هزار میلیارد تومان به مجلس تقدیم کردیم که مجلس آن را به سیصد و ۴۶ هزار افزایش داد.

 نوبخت با اشاره به اینکه حقوق اسفند همه دستگاه‌های دولتی و نیروهای مسلح پرداخت شد، اظهار کرد: رشد اقتصادى امسال با نفت ٤/٤ درصد و بدون نفت ٤/٧ درصد گزارش شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رشد بخش كشاورزى ١ درصد، صنعت٣/١درصد، خدمات ٧ درصد ، مصرف نهايى خصوصى ٧/٥ و مصرف نهايى دولتى ٧/٦ درصد است، بیان کرد: همچنين امسال رشد سرمايه گذارى مثبت گزارش شده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی جوان مبنی بر اینکه بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن با انتشار توئیتی اعلام کرده حسین مرعشی قزوینی از اصحاب جریان شیرازی با وارد آوردن اتهاماتی او را به قتل تهدید کرده است، برای تامین امنیت دیپلماتها با توجه به اتفاقاتی که در لندن و وین افتاد، چه برنامه‌ای دارید، اظهار کرد:بر اساس عرف دیپلماتیک از کشورهایی دیگری که دیپلمات های ما حضور دارند انتظار داریم هم از فضای فیزیکی و هم از شخصیت‌ها صیانت کافی به عمل آید.

سخنگوی دولت گفت: من توييت بعيدى نژاد را نديده‌ام اما اگر موضوعى باشد، با وزارت خارجه آن را بررسی و نتيجه را اعلام می‌كنيم.

نوبخت در واكنش به اظهارات احمد توكلى در خصوص اموال نامشروع مسئولان و ضرورت شفاف سازى این اموال اظهار کرد: اجازه دهيد سكوت كنم، البته توكلى فرد فهيمى است اما بايد بدانيم كه طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان ، پيشنهاد دولت بود و روحانى در پيوست حكم وزرا تاكيد كرد كه اموالشان بايد شفاف باشد.

وی با اشاره به اینکه همه مقامات دولتى زير ١٠ ميليون تومان حقوق دريافت می‌كنند، بیان کرد: اگر دستگاهی حقوق نگرفته حتما به سازمان برنامه و بودجه اطلاع دهد.

سخنگوی دولت همچنین در ادامه در خصوص خروج اشیای تاریخی از کشور در دولت گذشته بیان کرد: قرار شد هر موضوعی که از دولت گذشته مطرح می‌شود آن را به قوه قضائیه ارجاع دهیم تا آنها در مواردی که پیش می‌آید تصمیم‌گیری کنند.

نوبخت تصریح کرد: وقتی قوه قضائیه می‌گوید دستم از مدارس و مستندات دولت گذشته پر است، حتما در چنین مواردی هم مدارکی دارد، البته ما به دنبال نفع سیاسی نیستیم و می‌خواهیم کاری اثباتی برای مردم انجام دهیم. امیدوارم قوه قضائیه به دقت امور را رسیدگی کند و موضع طلبکارانه‌ای که از سوی برخی هم اتخاذ می‌شود به قوه قضائیه می‌سپاریم چرا که این قوه مورد اعتماد ماست و در چارچوب قانون عمل می‌کند. من از خارج شدن اشیاء تاریخی از کشور اطلاعی نداشتم و اکنون این خبر را از شما شنیده‌ام.

سخنگوی دولت در واكنش به استيضاح وزرا اظهار کرد: موضع دولت درباره استيضاح وزرا به درستى بيان شد. استيضاح حق قانونى نمايندگان است و ما هم همواره آن را تكرار كرديم.

وی با بیان اینکه استيضاح وزرا در چارچوب قانون است و نمايندگان از ظرفيت قانونى در اين زمينه استفاده می‌كنند، بیان کرد: نمايندگان از هر جناحى در مجلس خواهان منافع ملى هستند و در چارچوب مصالح ملى عمل می‌كنند.

 نوبخت ادامه داد: دولت معتقد است اين اقدام قانونى نمايندگان باتوجه به شرايط فعلى به نفع كشور نيست. اين اقدام بسيار بی سابقه اى است، زيرا هيچ گاه رخ نداده كه ٦ ماه پيش به همين وزرا راى داده شود و الان بخواهيم آنها را استيضاح كنيم چه ارزيابی‌اى از عملكرد انها وجود داشته است؟

سخنگوی دولت گفت: اکنون خواهان آن هستيم كه مجلس به سه وزير دولت راى دهد، زيرا در اين شرايط نبايد سه وزارتخانه ما تا مدتها وزير نداشته باشد يا با سرپرست اداره شود.، كوچكترين نكته‌اى در كشور عده‌ای را به طمع می‌اندازد كه كارشان را شروع كنند. موضوع دی ماه هم كه اتفاق افتاد برخى اميدوار شدند اما بايد تلاش زيادى كرد تا اين اميد آنها از بين برود.

وی در واكنش به دعوتنامه‌اى كه به نمايندگان مجلس براى لابى و استيضاح وزرا ارسال شد، گفت: مسئول كانون نمايندگان حزب اعتدال و توسعه از دفترم وقت خواسته بود تا درباره استيضاح وزرا با من صحبت كند. من از اين موضوع استقبال می‌كنم. آنها هم آمدند و صحبت كردند و نظراتشان را دادند. من بتوانم لابى هم می‌كنم مگر تعارف دارم! الان هم از انها دفاع می‌كنم و از نمايندگان می‌خواهم به وزرا راى دهند.

نوبخت ادامه داد: منظور از لابی اين است كه به‌صورت قانونى و منطقى نمايندگان را قانع كنيم كه به وزرا راى اعتماد بدهند.

سخنگوی دولت درباره دليل غيبت روحانى در جلسات مجمع و اينكه گفته می‌شود به دليل حضور احمدى نژاد است، گفت؛  به نظر من تنها كسی كه می‌تواند اين ابهام را رفع كند روحانى است. در اولين جلسه از او سوال كنيد.

نوبخت درباره وضعیت بازار ارز متذکر شد: روال عادی و طبیعی در این باره وجود دارد و میزان عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ارز است. ما در خصوص عرضه و تقاضای ارز مشکلی در بازار کشور نداریم. البته اینطور نیست که عرضه ارز پایین باشد و تقاضا بالا و این موضوع باعث افزایش قیمت ارز شود.

وی تصریح کرد: صادرات نفتی و غیرنفتی ما جمعا بیشتر از واردات است و در سال‌های گذشته هم ثبات نسبی در این زمینه ایجاد شد که معمولا این بازار در ایام نزدیک به پایان سال میلادی تقاضایی وارد می‌شد که قیمت ارز بالا می‌رفت و بعد از مدتی به حالت عادی باز می‌گشت، امسال تقاضای بیشتری بنابر هر دلیلی به بازار ارز وارد شده، البته این تقاضا عده‌ای را ترغیب کرد تا ریال‌های خود را تبدیل کند.

سخنگوی دولت گفت: این تقاضای مضاعف که به بازار ارز تحمیل شد تقاضای واقعی و موثر نیست، با این حال چنین مسئله‌ای وجود دارد و بانک مرکزی به کسانی که برای واردات دلار نمی‌خرند و می‌خواهند سرمایه‌شان افزایش داشته باشد و مصونیت پیدا کند، نسبت به پولشان 20 درصد سود ارائه می‌دهد و گواهی سپرده توزیع می‌کند.

نوبخت خاطرنشان کرد: برای کسانی که نیازمند ارز برای سفر هستند تدابیری اندیشیده‌ایم و قرار است برخی از بانک‌ها کارت‌هایی در اختیار مسافران قرار دهند تا آنها از این کارت‌ها برای استفاده از پول کشور مقصد استفاده کنند.

وی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس مجلس خبرگان مبنی بر اینکه افرادی در وزارتخانه‌ها فعالیت دارند که از انقلاب دور هستند، گفت: لازم است بدانید کدام وزارتخانه دارای چنین خصیصه‌ای است، اما همه از پیشینه وزرا اطلاع دارید، آنها در دوران جنگ کنار ملت بودند و سوابق قابل اعتمادی دارند. معاونان وزرا هم در همین راستا تعیین می‌شوند و تصور می‌کنم به جای کلی‌گویی ارائه مصداق راه‌حل خوبی است.

نوبخت گفت: تقویت مسائل نظامی مولفه‌ای برای اقتدار ماست، در عین حال مباحث اقتصادی و انسجام ملی هم در این زمینه حائز اهمیت است، زیرا عده‌ای از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا کشور را متشنج کنند.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود وزرا باید عذرخواهی کنند تعبیر درستی نیست. آیا وزرا باید برای ارتفاع هواپیما و کمبود آب عذرخواهی کنند؟ من نمایندگان مجلس را افرادی فهیم می‌دانم اما ممکن است اینها مسائلی مثل موارد مذکور را بیان کنند.

سخنگوی دولت در واکنش به اینکه گفته می‌شود دولت موافق استیضاح وزرا به دلیل اختلافی که وجود دارد است، بیان کرد: چنین موضوعی کاملا اشتباه است، زیرا دولت با کسی تعارفی ندارد و اگر بخواهد کسی را تغییر دهد این کار را انجام می‌دهد.

نوبخت درباره بیان مواضع آیت الله جنتی از تریبون‌های عمومی خاطرنشان کرد: ایشان هر نکته‌ای دارد می‌تواند بگوید ما گوش می‌دهیم، راه ارتباطی باز است و ایشان هم می‌تواند حرف‌هاییش را به ما منتقل کند و یا اینکه پسرش نظراتش را با ما در میان بگذارد.

وی با اشاره به ایجاد سامانه ثبت، حقوق و مزایای مسئولان اضافه کرد: سازمان اداری_ استخدامی وظیفه دارد این سامانه را راه‌اندازی کند. خوشبختانه این امر در مراحل پایانی قرار دارد و از آنجایی که دولت هم به دنبال شفاف‌سازی است، از این طرح استقبال می‌کند و دستگاه‌های نظارتی هم از دریافتی مسئولان اطلاع دارند.

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به اینکه گفته می‌شود یارانه احزاب بنابر سفارش واعظی پرداخت نشده است، اظهار کرد: من و رئیس دفتر رئیس جمهور صحبتی در این باره نداشته‌ایم و کسی که چنین صحبتی را مطرح کرده، باید مدرکی ارائه دهد. با این حال باید بگویم دولت تلاش می‌کند تا پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیر را صورت دهد و اینطور نیست که به دنبال پرداخت یارانه احزاب نباشیم.

نوبخت درباره احقاق حقوق افرادی که در بازداشتگاه‌ها خودکشی کرده‌اند، تصریح کرد: کسانی که با اتهام بازداشت می‌شوند و یا اینکه اتهامشان بعد از بازداشت اثبات می‌شود امانتی در دست ما هستند، در عین حال باید در چارچوب قانون مجازات شوند، اما انتظار داریم در جهت صیانت و مراقبت از آبرو و حیثیت زندانیان هم اقدام شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت برای ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری چیست، یادآور شد: با توجه به اینکه یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی تفکیک شده است، این فرصت‌های شغلی را در بخش‌های مختلفی مثل مسکن و کشاورزی تعریف کردیم، همچنین سازمان برنامه و بودجه کارشناسانی دارد که این پیش‌بینی‌ها را مورد بررسی قرار دهند تا همه شغل‌های پیش‌بینی شده برای سال آینده محقق شود. من هم به پیش‌بینی همکارانم اعتماد دارم و انشاءالله بتوانیم این تعداد فرصت شغلی ایجاد شده را پیش‌بینی کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین