کد خبر: ۱۳۲۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱
با هدف مقابله با افراطی‌گری
دولت بلژیک روز جمعه به توافق صورت گرفته با عربستان برای اجاره ۹۹ ساله مسجد جامع بروکسل به مبلغان سعودی، پایان داد تا با «سلفی‌گری و افراط‌گرایی خشن» مقابله کند.
ناطقان: دولت بلژیک روز جمعه از بیم گسترش تفکرات افراطی، کنترل مسجد جامع بروکسل را که به عربستان اعطا شده بود، پس گرفت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت بلژیک اعلام کرد که دلیل این اقدام امکان ترویج عملیات‌های افراط‌گرایانه است. این نخستین تائیدیه رسمی بلژیک در مورد چنین اقداماتی محسوب می‌شود.

در بیانیه دولت بلژیک آمده است: «این امتیاز فورا لغو می‌شود... تا به مداخله خارجی در نحوه آموزش اسلام در بلژیک پایان داده شود.»

بلژیک در سال ۱۹۶۹ در ازای دریافت نفت ارزان‌تر، کنترل مسجد جامع بروکسل را در اختیار مبلغان سعودی قرار داد. این امر موجب شده تا جمعیت مسلمانان بلژیک که عمدتا از مهاجرین مراکشی و ترکیه‌ای هستند، در معرض تفکراتی قرار گیرند که از سوی این مبلغان ترویج می‌شود.

«ژان جامبون» وزیر کشور بلژیک در توییتی درباره تصمیم روز جمعه دولت این کشور، نوشت: «با این کار، ما داریم با سلفی‌گری و نفوذ افراط‌گرایی خشن، مقابله می‌کنیم.»

مسجد جامع بروکسل در نزدیکی مراکز مهم اروپایی قرار دارد و نگرانی از اقداماتی که در این مسجد صورت می‌گیرد پس از اینکه گروه‌های افراطی در بلژیک مرتکب اقدامات تروریستی شدند و شماری را کشتند، شدت گرفته است. در پی این تصمیم ، اجاره ۹۹ ساله رایگان عربستان سعودی بر این ساختمان پایان یافت. عربستان سعودی که مدعی است در حال مبارزه با تفکرات افراطی در داخل عربستان است، با این تصمیم بلژیک موافقت کرده است.

«کوئن گینز» وزیر دادگستری بلژیک اعلام کرد که از این پس این ساختمان برای مراسم عبادی بوده و کنترل آن در اختیار گروه موسوم به «اداره اجرایی مسلمانان بلژیک» قرار می‌گیرد. منابع امنیتی بلژیک اعلام کرده‌اند که این گروه ارتباط نزدیکی با دولت مغرب دارد و دولت مغرب هم رابطه اطلاعاتی و امنیتی خوبی با بلژیک دارد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین