کد خبر: ۱۳۲۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: خوراکی های تشکیل دهنده سفره هفت سین شامل سیر، سنجد، سماق، سرکه، سیب، سبزی و سمنو ، هر یک دارای خواص ارزشمند و ارزش غذایی بسیاری هستند.
ناطقان: به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دکتر علی یوسفی افزود: سیب نماد سعادت و سلامت و دارای طبع گرم و تر و دارای خواص تقویت کننده قلب، معده، سیستم ایمنی، ضد میکروب و  ملین  است  و جهت دفع سموم از بدن نیز مفید است، همچنین بوییدن و خوردن آن مفرح و نشاط آور و دور کننده افسردگی است. 

وی تصریح کرد : سیر  دارای طبع گرم و خشک و خواص رقیق کننده خون، خشک کننده رطوبت معده و مفاصل، مدر است و در طب ایرانی به منظور پاکسازی حلق و صورت، سرفه و تنگی نفس و در کاهش درد مفاصل مفید است . سیر ضد سرطان، کاهنده چربی خون ، ضد میکروب  بهبود دهنده متابولیسم قند بوده اما زیاده روی در مصرف خوراکی سیر برای چشم و ریه ، بواسیر و افراد مبتلا به زخم معده ، رفلاکس مری و افرادی که داروهای ضد انعقادی مصرف می کنند مضر است. 

وی افزود: میوه گیاه سماق طبع سرد و خشک است و دارای خواص ضد میکروب، تحریک اشتها، پیشگیری از مسمومیت غذایی، قولنج شکمی و کمک  کننده به درمان زخمهای دهانی( غرغره محلول آن) است . 

وی خاطرنشان کرد: سنجد نیزدارای طبع سرد و خشک است که  برای سرفه های گرم که این روزها بر اثر خوردن شیرینی ها، خانه تکانی، گردگیری و قرار گرفتن در معرض آلرژن ها زیاده دیده می شود مناسب است. 

این مسئول در ادامه با اشاره به خواص سرکه و سمنو بیان کرد: سرکه نه تنها طعم مطبوعی به غذاها می دهد بلکه هضم بسیاری از مواد از جمله گوشت را آسان می کند و بوی آن هوشیار کننده است و خواب آلودگی بهاری را کمتر می کند، سمنو نیز یک غذای مقوی و مظهر مقاومت و قدرت است و در  جلوگیری از پیری سلولها بسیار مفید می باشد و سلنیم و دیگر ترکیبات موجود در جوانه گندم در جلوگیری از انواع سرطان و به خصوص فیبر موجود در آن در پیشگیری از بروز سرطان کولون موثر است. 

به گفته وی دیدن سبزه و سنبل برای تقویت قوه باصره و درمان افسردگی مناسب است  وبوییدن گل سنبل که دارای طبع گرم و خشک است نیز سبب باز شدن گرفتگی‌های بینی، نیکویی رنگ رخسار و تقویت قوای بدن می‌شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین