کد خبر: ۱۳۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۸
جنوب کشور با تنوع غذایی بسیار بالا می تواند نماینده گردشگری غذایی در کشور باشد با ما همراه باشید تا با غذاهای تعدادی ازجنوبی بیشتر آشنا شوید.
ناطقان: جنوب کشور به واسطه ورود ادویه های بسیار متنوع برای طبخ غذا با شناسایی ذائقه مردمان این آب و خاک، غذاهای زیادی را به کشور معرفی کرده و البته مکان هایی مخصوص عرضه چنین مواد غذایی را هم در خود جای داده است.

فلافل آبادانی


فلافل نوعی غذای خشک است که مربوط به کشور لبنان بوده اما در ایران به نام آبادان شناخته شده است. عمده ماده اولیه این خوراک از نخود خیس خورده یا نیم پخته چرخ کرده است که خمیر باگت، پیاز و ادویه جات مخلوط سرخ کردنی تهیه شده و در بازار به صورت ساندویچ عرضه می شود.
 
سمبوسه


این غذای خوشمزه در اصل یک از غذای هندی است که در ایران باز هم از طریق مردم آبادان به شهرت رسیده است. مواد اولیه سمبوسه شامل سیب زمینی، جعفری و تره است که این سه ماده را به همراه ادویه های مخصوص با هم مخلوط می کنند و در غلافی از نان می پیچانند و سرخ می کنند. سمبوسه از دیگر غذاهای ساده و خوشمزه این خطه است که ترکیباتی از نان، سیب زمینی، سبزی و ادویه جات است.

مواد لازم برای قلیه قاشقی
 قلیه قاشقیلوبیا قرمز (پخته) 1 پیمانه
گوشت چرخ کرده 1 کیلو
پیاز (بزرگ) 1 عدد
اسفناج (خرد شده) 1 کیلو
رباناربه میزان لازم
نمک و زردچوبه به میزان لازم
روغن مایع مقداری
شکر به میزان لازم
 
 
طرز تهیه قلیه قاشقی
 
اول از همه گوشت چرخکرده رو با دست ورز بدید تا کاملا منسجم بشه.به گوشت چرخ کرده نمک و مقداری زردچوبه بزنید خوب ورز بدید و تیکه هایی اندازه گردو ازون بردارید و قلقلی کنید.
حالا تو ی تابه گود و دردار پیاز و خلالی کنید و با اضافه کردن کمی روغن اونو تفت بدید و بعدش گوشتهای قلقلی رو به تابه اضافه کنید و تفت بدید. 
اسفناج رو بشورید و کاملا خشک کنید و بعد ریزش کنید.و به مواد اضافه کنید و تفت بدید و با اضافه کردن 1/5پیمانه اب و یکم نمک به اونا در تابه ببندید و اجازه بدید بپزن!
لوبیا قرمز رو جداگانه با مقداری نمک بپزید و آبکش کنید و در نیم ساعت پایانی به همراه رب انار و شکر به موادمون اضافه میکنیم و میزاریم جا بفته .


نکات
 
1. این خورش رو با گوشت تکه ای هم میشه تهیه کرد.
2. اگر دوست دارید لوبیا قرمز رو حذف کنید یا به جاش از لپه یا لوبیا چیتی استفاده کنید.
3. بهتره از رب انار ترش برای تهیه غذا استفاده بشه.
4. میتونید 3قاشق غذاخوری آبلیمو رو با شکر مخلوط کنید و بعد به غذا اضافه کنید.
5. میتونید 2عدد لیمو عمانی هم به خورش اضافه کنید تا عطر بهتری بگیره.
6. میزان ترش و شیرینی غذارو با توجه به ذایقه خودتون تنظیم کنین.
7. آب این غدا باید کم باشه و اینکه با پلو سرو میشه.
8. بهتره اسفناج رو جداگانه خوب سرخ کنید و بعد به غذا اضافه کنید.
قلیه ماهی
قلیه ماهی معروف ترین و خوشمزه ترین غذای جنوبی است که در اهواز، خوزستان و سایر مناطق جنوبی کشور بسیارمحبوب است.خوردن این غذای جنوبی در زمستان احتمالا خیلی می چسبد!



ابتدا روغن را در قابلمه ریخته و پیازها را که از قبل خلال کرده‌اید تفت دهید.، تا طلایی رنگ شود.بعد سبزی‌ها را که قبلاً شسته و خرد کرده‌اید را به آن اضافه کنید و تفت دهید سبزی قلیه ماهی نباید مثل سبزی قورمه سبزی خیلی سرخ شود.بعد از آنکه سبزی‌ها سرخ شدند- سیر رنده شده یا کوبیده شده را به آن اضافه کرده و به هم بزنید.زردچوبه و فلفل هم اضافه کرده و تفت دهید.

سپس ماهی‌ها را که از قبل شسته و نمک زده‌اید به آن اضافه کرده و مقداری تفت دهید تا رنگ ماهی تغییر کند و از حالت خام بودن در بیاید.سپس تمر را که از قبل در آب گرم خیس کرده‌اید، بفشارید تا شیره تمر گرفته شود و یک قاشقآرد به آب تمر اضافه کرده و در آن حل کنید.

سپس آب تمر را از صافی یا پارچه تمیزی عبور دهید تا هسته و ریشه‌های تمر گرفته شود و آب تمر صاف شده را به قلیه اضافه کنید باید این نکته را فراموش نکنید که در دیگ قلیه را نباید گذاشت و باید روباز گذاشت تا به مدت ۱۰ دقیقه جوش بخورد بعد از گذشت ۱۰ دقیقه شعله زیر قابلمه را کم کنید تا قلیه جا بیفتد؛ یعنی روی قلیه یه لعاب سبز رنگی به همراه چربی بگیرد.غذایتان که آماده شد آن را در ظرف خورشتی ریخته و سرو نمایید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین