کد خبر: ۱۳۳۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۴
تجربه پاهای سرد از زمانی به زمان دیگر معمول و طبیعی است. تغییرات دما و همچنین تغییر در سلامتی و انتخاب شیوه زندگی، بعضی از شایع ترین علت های پای سرد است و تنظیم این عوامل معمولا به کاهش علائم کمک می کند.
ناطقان: تجربه پا‌های سرد از زمانی به زمان دیگر معمول و طبیعی است. تغییرات دما و همچنین تغییر در سلامتی و انتخاب شیوه زندگی، بعضی از شایع‌ترین علت‌های پای سرد است و تنظیم این عوامل معمولا به کاهش علائم کمک می‌کند.

 
علل ایجاد پای سرد:

دلایل مختلفی برای پا‌های سرد وجود دارد، از دمای زمستان تا گردش خون و اختلالات عصبی. دلایل پا‌های سرد عبارتند از:


دما‌های سرد:
سرد شدن پا‌ها در دما‌های سرد معمول است. با این حال، تجربه داشتن پا‌های سرد در درجه حرارت طبیعی یا گرم ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی پایه باشد.

استرس یا اضطراب بالا:

قرار گرفتن در حالت استرس یا اضطراب زیاد نیز می‌تواند به پا‌های سرد منجر شود. یکی از پاسخ‌های طبیعی بدن به استرس یا شرایط عصبی، پمپاژ آدرنالین به جریان خون است. آدرنالین می‌تواند رگ‌های خونی را منقبض کند و همین امر جریان خون به نواحی دور بدن را کاهش می‌دهد. دنیای مدرن پر از موارد استرس زاست، اما بیشتر آن‌ها بدن را در خطر فوری قرار نمی‌دهد؛ بنابراین پاسخ محافظتی ممکن است مضرتر باشد و دستان و پا‌های شما را به طور مکرر سرد سازد. کاهش استرس و فشار می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

مشکلات جریان خون:

پا و دست‌ها احساس سردی می‌کنند، زیرا جریان خون در دما‌های سرد محدود می‌شود.

مسائل مربوط به گردش خون یک علت بسیار رایج در پا‌های سرد است. فردی که دارای گردش خون ضعیف است، اغلب در رساندن خون کافی به قسمت‌های پایین بدن دچار چالش می‌شود.

کم خونی:

کم خونی زمانی رخ می‌دهد که فرد گلبول‌های قرمز طبیعی اندکی در بدن خود داشته باشد. این موضوع می‌تواند به علت بسیاری از عوامل، از جمله کمبود آهن، ویتامین B۱۲، یا فولات، یا بیماری مزمن کلیه باشد.

موارد کم خونی متوسط تا شدید ممکن است باعث ایجاد پا‌های سرد شود. کم خونی معمولا به تغییرات در رژیم غذایی و مکمل‌ها پاسخ می‌دهد.

دیابت:

افرادی که مبتلا به دیابت هستند بیشتر از سایرین در معرض مشکلات گردش خون همچون پا‌ها و دست‌های سرد قرار دارند. وجود سطح بالای قند می‌تواند به تنگ‌تر شدن شریان‌ها و کاهش منبع خونی به بافت‌ها منجر گردد. در برخی از افراد دیابت می‌تواند به نروپاتی محیطی دیابت منجر شود که شکلی از آسیب عصبی است. آسیب عصبی دیابتی معمولا در افرادی رخ می‌دهد که برای بازه زمانی طولانی مدت سطح قند خون خود را کنترل نکرده اند. سایر نشانه‌های اسیب عصبی دیابتی در برگیرنده حس سوزن سوزن شدن، بی حسی، درد سوزناک در پاهاست.

اختلالات عصبی:

سایر اختلالات عصبی نیز ممکن است باعث سرد شدن پا‌ها شود. آسیب عصبی ممکن است به علت آسیب مانند یخ زدگی شدید باشد، یا ممکن است به علت یک وضعیت پزشکی اصلی ایجاد گردد.

نوروپاتی محیطی ممکن است به علت بیماری کبد یا کلیه، عفونت یا ژنتیک باشد. معمولا علائم دیگر مانند بیخوابی و سوزن شدن را ایجاد می‌کند. درمان علائم مانند سرد شدن پا‌ها می‌تواند به فرد کمک کند تا ناراحتی موجود را کاهش دهد.

کم کاری تیروئید:

کم کاری تیروئید ناشی از غده تیروئید ضعیف است که سطح هورمون تیروئید کمتری تولید می‌کند که تاثیر منفی بر متابولیسم بدن دارد.

درمان‌های خانگی پا‌های سرد:
کار کردن به طور مستقیم با یک پزشک برای تشخیص هر علت زمینه‌ای از پا‌های سرد، بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد علائم است.

با این حال، بسیاری از درمان‌های خانگی می‌توانند به گرم کردن پا و حفظ راحتی فرد کمک کنند.

حرکت:
حرکات منظم، ممکن است برای درمان پا‌های سرد مفید باشد. این موضوع اگرچه به نظر ساده می‌رسد، اما بالا بردن و حرکت دادن یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای گرم کردن بدن و کمک به جریان خون در پاهاست.

افرادی که ساعت‌های طولانی پشت میز می‌نشینند باید این حرکات را انجام دهد.

جوراب:
استفاده از جوراب مناسب و گرم برای افرادی که پا‌های سر دارند بسیار مهم است. زمانیکه داخل منزل هستید می‌توانید از این جوراب‌ها استفاده کنید.

حمام پا:
یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای بهبود پا‌های سرد قرار دادن آن‌ها در آب گرم است. وان را با آب گرم پر کنید و پا‌های خود را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آن شناور سازید. این موضوع قبل از خواب بسیار مفید خواهد بود. افرادی که آسیب عصبی دیابتی دارند باید از آب داغ در پا‌های خود خودداری نمایند.

استفاده از پد گرم یا بطری آب داغ:
افرادی که به خاطر پای سرد نمی‌توانند به خواب بروند، می‌توانند از پد گرما یا بطری آب گرم زیر پای خود استفاده کنند.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین