کد خبر: ۱۳۵۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
مطالعه محققان آمریکایی نشان می دهد که 'متفورمین' دارویی که برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود می تواند علائم ترک نیکوتین به ویژه میل به سیگار کشیدن را از بین ببرد.
ناطقان: سیگار کشیدن عامل عمده مرگ و میرهای قابل پیشگیری است و مطالعات قبلی نشان می دهد که در مغز افرادی که تصمیم به ترک این عادت دارند تغییراتی ایجاد می شودکه می تواند عامل روی آوردن بسیاری از آنها به سیگار کشیدن دوباره شود.

محققان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا در مطالعه موش ها متوجه شدند که می توان داروی ارزان قیمت متفورمین را به عنوان یک عامل کمک کننده به ترک سیگار به افرادی تجویز کرد که برای ترک این عادت تلاش می کنند.

محققان موش ها را به 2 گروه تقسیم کردند و برای مدت دو هفته به یک گروه نیکوتین و به گروه دیگر محلول آب نمک دادند. آنها قبل از توقف مصرف نیکوتین به موش ها متفورمین دادند؛ محققان هیچ نوع اضطراب و یا سایر اثرات منفی ترک سیگار در این موش ها مشاهده نکردند. آنها متوجه شدند، متفورمین از بروز رفتارهای اضطراب ناشی از ترک نیکوتین بطور کامل پیشگیری می کند.

محققان معتقدند که متفورمین می تواند علائم ترک نیکوتین را بدون برجای گذاشتن عوارض جانبی ناشی از بهم خوردن توازن گلوکز خون درمان کند.
آنها در این مطالعه جدید درصدد فعال کردن آنزیمی معروف به پروتیین کیناز فعال شده با AMP یا AMPK برآمدند که به دنبال استعمال مزمن نیکوتین فعال می شود اما در جریان ترک نیکوتین از فعالیت می افتد.
مطالعات قبلی نشان داده اند که متفورمین که تقریبا 120 میلیون نفر در سراسر جهان آن را مصرف می کنند موجب فعال سازی این آنزیم ها می شود.
برچسب ها: سیگار ، دارو ، درمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین