کد خبر: ۱۳۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
رئیس جمهور گفت: ملت ایران بداند که جوانان غیور این کشور، برای دستاوردهای علمی و فناوری، یک لحظه هم درنگ نمی کنند و ما برای تحقیق از کسی اجازه نمی گیریم، ما برای فناوری از کسی اجازه نمی گیریم. البته که آماده همکاری هستیم و مبنای ماهم از ابتدا تعامل سازنده با دنیا بوده است.
ناطقان: حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم «دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای» که صبح امروز در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، با تبریک روز ملی فناوری هسته ای و تقدیر از همه کسانی که در سالیان گذشته و دولت های مختلف در این فناوری قدم برداشتند، اظهار داشت: رونمایی دستاوردهایی که در این مراسم انجام شد، پیام های زیادی دارد برای کسانی که فکر می کنند حرکت هسته ای ما در دولت یازدهم و دوازدهم متوقف و یا کند شده است. به ملت بزرگ ایران با صراحت و شفافیت می گویم که صنعت هسته ای ما با توان، دقت و محاسبه دقیق تر امروز نسبت به دیروز سرعت بیشتری دارد.

وی افزود: سال گذشته ۴۲ پروژه را رونمایی کردیم؛ در حالی که امسال ۸۳ پروژه رونمایی شد که نشانگر آن است در مسیر فناوری علمی راه خود را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از وظایف مهم دولت و مسئولین این است که فضا را برای دانشمندان در رشته های مختلف علمی فراهم کند، اظهار داشت: اقتصاد و زندگی ما امروز دانش بنیان است و کسب و کار نیز به زودی دانش بنیان خواهد شد. ۳ هزار شرکت دانش بنیان در چند سال اخیر مشغول فعالیت شدند و دارای درآمد فراوانی هستند. همه باید توجه کنیم که یکی از اهداف مهم ما اقتدار ملی است و نیاز به قدرت و توان داریم.

وی افزود: از تعبیر قدرت بهتر، «اقتدار» است که به معنای قدرت مشروع و مفید برای کشور و جامعه است. قدرتی که مبنای آن تهدید و زورگویی و تجاوز نیست و قدرتی است برای منافع ملی و ثبات و امنیت منطقه و صلح جهانی است.

روحانی با بیان اینکه در این اقتدار ملی نیازمند قدرت نرم و سخت هستیم که ترکیب صحیح این دو قدرت، قدرت هوشمند را به ارمغان می آورد، تاکید کرد: دیپلماسی و فعالیت دانشمندان هسته ای ما دو روی یک سکه است، در یک سمت تلاش می کنیم تا در یک فناوری روز که برای انرژی کشور، بهداشت و سلامت، معادن و صنعت ما ضرورت دارد. تلاش های خودمان را به صورت مستمر ادامه دهیم.

وی افزود: روی دیگر این سکه قدرت دیپلماسی است. دیپلماسی نشان می دهد که ملت ایران تنها ملتی نیست که در دفاع مقدس پیشتاز باشد، بلکه منطق حرف زدن پای میز مذاکره را دارد و می تواند با بزرگترین قدرت های دنیا حرف بزند و حق ملت ایران را تثبیت کند و به توافقی برسد که بار را بر دوش مردم ما کم کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: دیپلماسی به راه ما سرعت می دهد و هزینه ما را کم می کند. بدون دیپلماسی هم می توان کار کرد، اما با هزینه بیشتر. دیپلماسی موانع را بر می دارد و هزینه های ما را برای دستیابی به منافع ملی می کاهد.

روحانی با اشاره به اینکه به همه قدرت های دفاعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیاز داریم، تصریح کرد: برخی به یک روی سکه فقط نگاه می کنند، عده ای می خواهند ما تسلیم باشیم و می خواهند از منافع خود چشم پوشی کنیم. هیچگاه در پی خشنودی دشمنان و بدخواهان نیستیم بلکه به دنبال رضای خدا و خشنودی ملت خودمان و ملت های دیگر هستیم، کما اینکه در سالهای گذشته دنیا شاهد بود که در برابر تروریست ها در منطقه و کسانی که آنها را پرورش داده بودند، ایستادگی کردیم.

وی ادامه داد: دشمنان اگر در کشور ما مشکلی وجود داشته باشد، می خواهند آن را چند برابر نشان دهند و فکر می کنند برای مشکلات راه حل نداریم. تمام مشکلات دیروز، امروز و حتی فردایمان هر چه بزرگ باشد، ملت ما از آن مشکل بزرگ تر است. اتکای ما به خدای بزرگ و ملت متحدمان است.

روحانی گفت: آنها فکر می کردند می توانند با ادامه تحریم ها، ملت بزرگ ایران را بشکنند. دانشمندان بزرگ ما، جوانان ایثارگر و فداکار ما در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دستاوردهای بزرگی را به دست آوردند.

رئیس جمهور تأکید کرد: بیش از ۱۲۰ دستاورد مهم در طول دو سال گذشته پس از برجام در صنعت هسته ای داشتیم پس برجام حرکت ما را کند نخواهد کرد و اتفاقاً پس از برجام توانستیم از همکاری کشورهای دیگر هم به خوبی استفاده کنیم.

وی یادآور شد: ما در حال حاضر با برخی کشورهای اروپایی همکاری داریم، با روسیه و چین هم همکاری های مختلفی را در حوزه هسته ای داریم. مسیر تحقیق و توسعه و حوزه تحقیقات ما در بخش هسته ای با سرعت و دقت بیشتر ادامه پیدا می کند.

روحانی اظهار داشت: ما برای اولین بار پس از برجام، وارد تجارت هسته ای شدیم. مواد هسته ای را خریدیم، فروختیم و حدود ۴۰۰ تن کیک زرد را از خارج خریداری و وارد کشور کردیم و مقداری مواد غنی شده را توانستیم بفروشیم. بنابراین ما در تجارت هسته ای ورود پیدا کرده ایم و در همکاری هسته ای با دنیا، مسیر جدیدی را آغاز کردیم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما قدم های اولیه ساخت رآکتورهای بوشهر را برداشتیم و همه اینها نشان می دهد که ما در مسیر فناوری هسته ای، کوتاه نیامده و نخواهیم آمد. ملت ایران بداند که جوانان غیور این کشور، برای دستاوردهای علمی و فناوری، یک لحظه هم درنگ نمی کنند و ما برای تحقیق از کسی اجازه نمی گیریم، ما برای فناوری از کسی اجازه نمی گیریم. البته که آماده همکاری هستیم و مبنای ماهم از ابتدا تعامل سازنده با دنیا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در اینجا می خواهم سپاسگزاری کنم از تمام کسانی که در طول سالیان دراز و در سالهای اخیر زحمت کشیدند و ما دستاوردهای آنها را امروز مشاهده کردیم. ما نیاز به فناوری هسته ای برای علوم و رشته های مختلف علمی داریم و علوم هسته ای جزء علوم پیشتاز ما به حساب می آید و در عین حال، ما تعامل سازنده خود را با جهان ادامه خواهیم داد.

روحانی تصریح کرد: ما یک دستاورد جدیدی را در صنعت هسته ای به دست آوردیم و آن اینکه ثابت کردیم که به عهد خود وفادار هستیم. ما ملتی هستیم که فرهنگ و دینمان به ما یاد داد که اگر پیمانی یا قراردادی را بستیم، ما آغازگر نقض آن نخواهیم بود. خیلی تحریکات پس از برجام در دو سال اخیر انجام گرفت که در راستای تخریب برجام بود و آنها می خواستند که شرایط را به نحوی کنند که ما برجام را به دست خودمان تخریب کنیم و این از سادگی آنها بود، چرا که نمی دانستند ملت ایران، هوشیار تر از این حرفها است.

رئیس جمهور افزود: اگر شما می خواهید نقض عهدی کنید، تقاص آن را خودتان باید پرداخت کنید، ۱۵ ماه است آقای جدیدی که در آمریکا بر سر کار آمده و ادعاهای بسیار زیادی هم دارد و فراز و نشیب فراوانی در کلام و سخن و عمل وی شاهد هستیم، تلاش می کند که برجام را بشکند و ظاهراً می گویند که ما تازه متوجه شدیم که در برجام کلاه بر سر ما رفته است.

وی اظهار داشت: اگر این مسئله را کسی ادعا کند، ادعای درستی نیست چرا که ما از ابتدا گفتیم که کاری که انجام دادیم، برد – برد بوده است و به نفع تمام جهان و دو طرف است و هیچ کس ضرر نمی کند اما اینکه آنها چنین احساس می کنند که ضرر کرده و سرشان کلاه رفته است، حرف دیگری است.

روحانی با بیان اینکه ساختمان برجام آنقدر محکم بوده که در این ۱۵ ماه انواع فشارها با ریشترهای مختلف را تحمل کرده، تأکید کرد: ساختمان برجام همچنان پابرجاست و این یکی از نکات مهمی است که ملت ما و نمایندگان ملت ما در مذاکرات خود با قدرت های بزرگ جهان همواره مدنظر داشته اند.

رئیس جمهور افزود: این ساختمانی نبود که پس از یک یا چند روز با قدرت و فریاد یک کشور فرو بریزد. شما دیدید که میلیارد ها دلار پول خرج کردند تا این ساختمان را بلرزانند. چقدر توئیت کردند، فکر می کردند با توئیت می توانند این ساختمان را بلرزانند اما تا به امروز نتوانستند این کار را انجام دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر روزی به برجام از طرف دیگران لطمه ای وارد شود، ما در افکار جهان پیروز هستیم، تاکید کرد: عقب نشینی طرف مقابل از برجام به بی آبرویی و بی حیثیتی آنها دامن خواهد زد. ما برای تمام حالت هایی که ممکن است برای برجام به وجود آید تمرین کرده ایم و مشکلی نه برای فناوری و نه برای زندگی ملت ما به وجود خواهد آمد. مردم ما صبورتر و ایستادگی بالاتر از آنچه که آنها فکر می کنند، دارند.

روحانی ادامه داد: ملت ما از مسیر انقلاب و مسیر راه حق دست بر نخواهد داشت. ما آغازگر نقض تعهد نخواهیم بود اما طرف مقابل بداند که اگر نقض کنند، حتما پشیمان خواهند شد و در مدتی کمتر از یک هفته آثار آن را خواهند دید. آنها دیدند، که سال گذشته دستور تحقیق در خصوص پیشران هسته ای صادر شد و امسال شاهد نخستین دستاورد در این حوزه بودیم.

وی با بیان اینکه راه ما مشخص است و به فکر تهدید کسی نیستیم، تصریح کرد: روابطمان با همسایگان دوستانه خواهد بود. آنهایی که سخنان نادرست می زنند خواهند فهمید که این حرف ها به نفع آنها نخواهد بود.سلاح و موشک ما دفاعی است، برای دفاع از کشور هر نوع سلاحی که لازم باشد را می سازیم تا بتوانیم در این منطقه و جهان نا امن امنیت مان را حفظ کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات رئیس جمهور فعلی آمریکا، گفت: در این ۴۰ سال از این چنین افراد در آمریکا زیاد دیده ایم و مشکلی برای ما نخواهد بود و پشتوانه ای نیز برای آنهایی که به او تکیه کرده اند نخواهد بود.

روحانی در پایان با تاکید بر اینکه روز ملی فناوری هسته ای روز تلاش مستمر دانشمندان ما برای منافع ملی است، تاکید کرد: دستاوردهای ما در صنعت هسته ای بیشتر خواهد شد و ملت ما در مسیر پیشرفت گام های بلندتری بر خواهد داشت.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین