کد خبر: ۱۳۵۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰
خیلی اوقات خیال پردازی‌های ما درباره سبک زندگی ایده آل به نتیجه نمی‌رسند که در این مطلب راهکار‌هایی برای این مشکل ارائه شده است.
ناطقان: فرشاد رضایی، روان شناس درباره چگونگی تبدیل رویاها به واقعیت می‌گوید: در ابتدای امر نباید دنبال تغییرات رادیکال باشیم چون در حکم یک شوخی است، باید باور کنیم که معجزه‌ای اتفاق نخواهد افتاد پس دنبال تغییرات کلی در خود نباشیم چون ممکن است با شکست خوردن کار از قبل هم بدتر شود.

استانداردهای تغییر در زندگی شخصی
اگر تغییرات کلی یا به قول روان‌شناسان تغییرات رادیکال ممکن و منطقی نیست پس استاندارد تغییر چیست؟
رضایی در ادامه توضیح می‌دهد: باید یاد بگیریم که هدف با آرزو متفاوت است. مثلاً وقتی می‌گوییم که خدایا می‌خواهم در سال جدید پولدار شوم، این جمله یک آرزو است و با هدف فرق دارد، در قدم اول بیایید هدف گذاری‌ها را منطقی کنیم.برای دستیابی به این هدف بهتر است با مدل «smart» آشنا شویم، نام این مدل از حروف اول کلمات کلیدی گرفته شده، «specific» به معنای مشخص و شفاف است. یعنی باید هدف مشخص و شفافی داشته باشیم، «mesurable» به معنای اندازه‌گیری است، مثلاً اگر می‌خواهیم درآمد بالاتری داشته باشیم میزان آن را هم باید مشخص کنیم یا اگر می‌خواهیم رابطه جدیدی برقرار کنیم باید بدانیم که این رابطه با چه فرد یا افرادی قرار است ایجاد شود، «achievable» یعنی قابل حصول و به این معنا است که واقعاً بتوانیم به هدف برسیم. مثلاً وقتی ماشین پراید دارم نمی‌توانم به پورشه فکر کنم، «realistic» هم به این معنا است که هدف‌گذاری نباید خیلی تخیلی و غیرمنطقی باشد یعنی باید در دنیای واقعی قابل دسترس باشد، «time limited» به این معنا است که باید برای هدفی که در نظر داریم محدودیت زمانی تعیین کنیم، به‌عنوان مثال می‌خواهم تا انتهای سال درآمدم را از «x» به «y» برسانم.

تغییر سبک زندگی چاره کار است
برخی افراد برای آگاهی از اتفاقی که در آینده پیش می‌آید دست به دامن فالگیر و رمال می‌شوند اما رضایی معتقد است: هیچ فالگیر و رمالی نمی‌تواند آینده خوبی رقم بزند، این ما هستیم که با عقل و منطق می‌توانیم حال خود را بهتر کنیم و باور کنیم که هرگونه تغییری نیازمند تلاش است، در اصل تغییر سبک زندگی راهکار اصلی است، یکی از عادت‌های غلط برخی افراد زمان‌بندی نامناسب خواب است، کسی که ساعت خواب کافی ندارد نمی‌تواند حال خوبی داشته باشد، استاندارد زندگی شهروندان در کشورهای جهان اول 8 ساعت خواب، 8 ساعت کار و 8 ساعت تفریح در طول روز است، البته همه می‌دانیم که بخش آخر یعنی 8 ساعت تفریح در کشور ما و کشورهای مشابه امکان پذیر نیست با وجود این خودمان می‌توانیم به خودمان کمک کنیم.

این روان شناس درباره کمک کردن به خود پیشنهادهایی دارد: تفریحات متعددی در جامعه ما وجود دارد، ورزش، پیاده روی، دویدن و حرکات ریتمیک از جمله کارهایی هستند که به خوب شدن حال روحی کمک شایانی می‌کنند، البته به خاطر داشته باشیم که تلویزیون نگاه کردن یا فیلم دیدن‌های پی در پی که با سکون متوالی همراه است کمکی به بهتر شدن حال روانی افراد نمی‌کند، تفریحاتی از قبیل استفاده از مواد مخدر هم ممکن است بتواند حال و روحیه را خوب کند اما جنبه‌های تخریبی بی‌شمار بر جسم و طبعاً روح مصرف‌کننده عوامل بازدارنده‌ای هستند که هر عقل سلیمی را از مصرف آنها قطعاً بازمی دارد. برخی گمان می‌کنند با هر وسیله‌ای باید حال روحی را خوب کرد در حالی که ممکن است با مصرف مواد یا قرص‌ها فقط به صورت مقطعی و موقت شادی نصیبمان شود که به پشیزی نمی‌ارزد.

رضایی با بیان اینکه برخی اوقات وجود حال بد در هر انسانی طبیعی است اضافه می‌کند: اگر مشکلات روحی در کارهای روزانه اخلال ایجاد کنند و حالات افسردگی بیشتر از دو هفته طول بکشند، تا آنجایی که در روابط خانوادگی یا احساسی و در تحصیل با مشکلات عدیده مواجه شوید باید مراقب باشید و با بهره‌گیری از مداخلات روان شناسی تغییراتی در رابطه با بهبود حالات روحی ایجاد کنید.
از آنجایی که حال خوب یا حال بد در تعیین هدف و رسیدن به آن مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند باید یاد بگیریم چطور می‌توانیم حال روحی خوبی داشته باشیم. همین نکته سبب می‌شود در رسیدن به اهداف و برآورده شده رؤیاها هر روز نزدیک و نزدیک‌تر شویم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین