کد خبر: ۱۳۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
سفیر نروژ در جمهوری اسلامی ایران با استاندار خراسان رضوی دیدار کرد.
ناطقان: به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان در این دیدار اظهار کرد: در  استان ما ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و انرژی به ویژه خورشیدی و بادی است.

وی با بیان این که حجم مبادلات استان با نروژ در حدود یکصد هزار دلار است و این میزان باید افزایش یابد، افزود: در کنار ظرفیت‌های ارزشمند بادی و خورشیدی استان با ذخایر گازی مناسبی که در اختیار دارد تولید کننده گاز است و این بخش‌ها می‌تواند برای سرمایه‌گذاری جاذب باشد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و صنعتی استان عنوان کرد: خراسان رضوی با وجود بارگاه منور رضوی سالانه بالغ بر 30 میلیون زائر و گردشگر را در خود پذیر است که فقط در سال گذشته 14 میلیون نفر آنان به صورت ریلی، 10 میلیون با ناوگان هوایی و بقیه به صورت جاده‌ای به استان سفر می‌کنند.

رشیدیان ادامه داد: علاوه بر این موارد قرارگیری استان در شاهراه شمال – جنوب و شرق به غرب خود ظرفیتی مهم بوده که موجب شده مرزهای استان از جمله دوغارون، سرخس، لطف آباد شاهد بیشترین حجم ترانزیت عبوری کشور باشد.

وی یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید در استان را توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای ترانزیتی برای تقویت نقش اقتصادی خراسان رضوی دانست، و تاکید کرد: هم‌اکنون برقی کردن مسیر ریلی مشهد - تهران در دست احداث بوده و راه‌آهن مشهد – چابهار و مشهد – گرگان هم در حال اجرایی شدن است ضمن آنکه از طریق مسیر ریلی سرخس به کشورهای آسیای میانه متصل هستیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: اتصال به افغانستان هم از طریق مسیر خواف تا منطقه غوریان این کشور محقق شده و تلاش بر آن بوده این مسیر تا هرات ادامه یابد.

رشیدیان خاطرنشان کرد: خراسان رضوی از منظر زیارتی، گردشگری با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی، دارای قابلیت‌های زیادی بوده اما در حوزه گردشگری سلامت هم با توجه امکانات و شرایط موجود مورد توجه است.

وی با اشاره به وجود 44 ماده معدنی از جمله سنگ‌آهن و منطقه سنگان خواف که امروز تبدیل به یکی از قطب‌های فولادی کشور شده، گفت: علاوه بر آن امروز بیش از 6 هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان وجود دارد که در حوزه صنایع غذایی و قطعات خودرو مانند آن از استان‌های پیشروی کشور  است.

 استاندار خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان، اضافه کرد: خراسان رضوی در برخی محصولات چون زعفران رکوردار تولید دنیا و در برخی دیگر اعم از دامی و زراعی و باغی رتبه اول تا سوم کشور را دارا است.

 رشیدیان تاکید کرد: ظرفیت‌سازی از طریق سفیر نروژ در جمهوری اسلامی برای توسعه روابط به ویژه از طریق تعامل بخش خصوصی انجام شود و در حوزه روان سازی تعاملات در بخش‌های کشاورزی ، صنعتی و ....اقدامات دو جانبه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی دارای ظرفیت بالایی در حوزه سرمایه‌گذاری است، عنوان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها به ویژه در حوزه مناطق آزاد تجاری و مرزی می‌تواند به صورت مشترک با نگاه به بازارهای کشورهای هدف منطقه انجام شود.

 استاندار خراسان رضوی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های اقتصادی و فرهنگی و ... گردشگری دو جانبه از دیگر زمینه‌ها در توسعه مناسبات و معرفی توانمندی‌های دوطرف است. همچنین در این خصوص استان آمادگی دارد نمایشگاه توانمندی های نروژ را در مشهد مقدس برگزار کند.

رشیدیان با اشاره به تغییرات نرخ ارز و طلا طی هفته‌های اخیر هم گفت: این امر به دلیل حجم بالای نقدینگی 1105 میلیارد تومانی بود که اواخر سال گذشته به دلیل مشکلات موسسات مالی و اعتباری و مانند آن به جامعه تزریق شد و عمده این نقدینگی به سمت طلا و ارز سوق یافت و موجب افزایش حبابی قیمت‌ها گردید .

وی عنوان کرد: به دلیل غیر واقعی بودن این افزایش نرخ‌ها، عملا بر تولید و بازار اثر شاخصی نداشت و طی این ایام و نوروز که رشد مصرف اقلام اساسی را داشتیم این نرخ‌ها ثابت ماند.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: این نوسانات را در دوره‌های گذشته هم در کشور با شدت بیشتری داشته‌ایم و این موضوع هم مقطعی و کوتاه مدت بوده و نرخ ها تعدیل و تثبیت می‌شود.

همچنین در ادامه این دیدار لارش نوردروم سفیر نروژ در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حجم مبادلات با خراسان رضوی با توجه به ظرفیت‌ها، علایق و زمینه‌های بسیار خوب برای  همکاری مشترک باید توسعه یابد .

 وی افزود : برجام فرصتی بود که موجب شد تا زمینه توسعه این مناسبات فراهم شود و نروژ به طور کامل از برجام حمایت می‌کند.

 سفیر نروژ در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما در شرایط سختی قرار داریم،گفت: با این حال هر اقدامی که برای برجام و حفظ آن بتوانیم انجام می‌دهیم و امید است که توسعه همکاری ها به حفظ برجام کمک نماید.

لارش نوردروم تاکید کرد: همکاری‌های اقتصادی نه تنها برای قدرت اقتصادی و تجارت کشورها مطلوب است بلکه در حفظ صلح  و نیز توسعه همکاری‌های سیاسی هم نقش موثری دارد و اهمیت برجام از آن جهت بوده که می‌تواند به تقویت مناسبات و حفظ صلح برای دنیا کمک کند.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات 100 هزار دلاری با خراسان رضوی بسیار اندک است، عنوان کرد: این رقم باید افزایش قابل توجهی و قابل قبولی یابد و تلاش ما هم برتحقق این امر است.

سفیر نروژ در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما به توسعه این مناسبات بین دو کشور و استان‌های مختلف از جمله با خراسان رضوی از طریق زمینه‌هایی که در دست آماده‌سازی بوده خوش‌بین هستیم اما این امر اندکی زمان بر است .

لارش نوردروم از جمله اولویت های خود را برقراری ارتباط بین شرکت های نروژی و ایرانی خواند و گفت: فرصت‌های اقتصادی و تجارت با ایران بسیار قابل توجه بوده و علایق مشترک و ظرفیت‌های دو جانبه به ویژه در خراسان رضوی هم قابل توجه است که باید با اطلاع‌رسانی مناسب زمینه‌های این تعاملات و توسعه تجارت بین دو طرف فراهم شود.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین