کد خبر: ۱۳۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
مطالعات جدید نشان می‌دهد بی خوابی شبانه منجر به افزایش و تجمع پروتئینی به نام بتا آمیلویید می‌شود که با افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر مرتبط است.
ناطقان: مطالعه که توسط محققان مرکز ملی سوء مصرف الکل در آمریکا و به رهبری احسان شکری کجوری صورت گرفته نشان می‌دهد حتی یک شب بی خوابی نیز می‌تواند در احتمال بروز آلزایمر نقش داشته باشد.

بی خوابی در افزایش و تجمع پروتئینی به نام بنا آمیلویید نقش دارد. این پروتئین بین سلول‌های عصبی قرار می‌گیرد و منجر به تشکیل پلاک می‌شود. تشکیل پلاک در کاهش عملکرد مغز نقش دارد و یکی از مهمترین عوامل بروز آلزایمر است. از طرفی این مطالعات نشان می‌دهد تجمع پروتئین بتا آمیلویید بر اثر بی خوابی در بخشی از مغز به نام هیپوکامپ دیده می‌شود که مسئول حافظه و تفکر است.

مطالعات دیگری نشان می‌دهد هنگام خواب، سایز نورون‌ها کوچک می‌شوند و فضایی بین سلول‌ها ایجاد می‌شود که اجازه می‌دهد مواد زاید به راحتی از مغز پاک شوند.

افزایش تعداد سلول‌های مغز، افزایش قدرت استدلال و تفکر، افزایش عملکرد شناختی، افزایش توانایی مغز برای تغییر، رشد و سازماندهی مجدد به منظور تطبیق و سازگاری با اطلاعات جدید، تنها بخشی از فواید خواب کافی برای مغز هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین