کد خبر: ۱۳۵۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
معاون رئیس‌جمهور عراق شروطی را برای حمایت از دوره دوم نخست‌وزیر حیدر العبادی مطرح کرد.
ناطقان: اسامه النجیفی، معاون رئیس‌جمهور عراق و رهبر ائتلاف "القرار" در انتخابات در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت: حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در برخی پرونده‌ها موفق شد و ما فراموش نمی‌کنیم که شرایط منطقه‌ای و بین المللی به ویژه جنگ علیه داعش به او کمک زیادی کرد. با این حال موفقیت وی یک موفقیت جزئی بود. او در زمینه سیاسی پیشرفت زیادی نداشت. در پرونده اقتصادی نیز همچنان مشکلات زیادی وجود دارد. العبادی همچنان درگیر محدودیت‌های حزبی است طوری که همچنان نتوانسته‌ از زیر عبای حزب الدعوة خارج شود درحالی که فرصت بزرگی پیش روی او بود تا با عنوانی جدید وارد فضایی ملی شود.

او درباره حمایت از نخست‌وزیری العبادی گفت: ما با شروطی از نخست‌وزیری مجدد او حمایت می‌کنیم. ما خواهان برنامه کاری واضح و شراکت سیاسی واقعی هستیم اما او شریک احتمالی باقی خواهد ماند. ما با طرح اکثریت سیاسی مخالفیم. اکثریت سیاسی می‌تواند عنوان طبیعی در کشوری باشد که معیارهای دموکراسی درستی دارد. اکثریت سیاسی که برخی طرف‌ها از آن صحبت می‌کنند مقدمه‌ای برای یکجانبه‌گرایی است و در حقیقت به معنی اکثریت شیعی با به حاشیه راندن سنی‌ها و کردهاست.

اسامه النجیفی روز سه‌شنبه با عمار الحکیم، رهبر جریان الحکمه عراق نیز دیدار و درباره اوضاع این کشور با او گفتگو کرد.

النجیفی در این دیدار بر لزوم تحقق شراکت واقعی تأکید کرد و نسبت به مفهوم اکثریت سیاسی و یکجانبه‌گرایی حزبی یا طایفه‌ای یا فردی در اداره حکومت هشدار داد.

او بر لزوم عدم سلطه قوه مجریه بر بقیه قوا و مصادره اختیارات آنها و اهمیت تدوین قوانین مهم مثل شورای فدرال و قانون دادگاه فدرال و دیگر قوانین تأکید کرد.

النجیفی بر اهمیت فراهم کردن فضای انتخاباتی مناسب به دور از سلطه شبه‌نظامیان تأکید و خواهان توافق گروه‌های ملی با آرمان‌هایی که به بازسازی کشور کمک می‌کند، شد.

الحکیم نیز بر تشکیل دولتی بر پایه شراکت ملی  و نه اکثریت سیاسی تأکید و خواهان حفظ روابط یکسان با تمامی گروه‌ها شد.

وی بر لزوم برقراری روابط حسن همجواری با جهان عرب و ترجیح دادن منفعت عراق بر منافع شخصی تأکید کرد.

قرار است انتخابات پارلمانی عراق 12 مه برگزار شود.

قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق در دیدار با سلیم الجبوری، رئیس پارلمان تأکید کرد که این وزارتخانه تمامی مقدمات را برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر انجام داده است.

سلیم الجبوری نیز بر اتخاذ تمامی تدابیر و فضای آرام برای رأی دادن مردم تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد که تمامی دستگاه‌های امنیتی به مسئولیت خود عمل کنند.

از سوی دیگر فلاح مصطفی، مسئول اداره روابط خارجی در دولت اقلیم کردستان عراق بر اهمیت مشارکت ناظران بین المللی و آژانس‌های رسانه‌ای جهانی در انتخابات عراق تأکید کرد.

همچنین مسرور بارزانی، رئیس سازمان امنیت اقلیم کردستان عراق تأکید کرد که این اقلیم هیچ گونه طرح تحریمی علیه لیست یا طرفی برای تشکیل دولت آتی بعد از انتخابات پارلمانی ندارد.

او بر لزوم احترام مشترک به قانون اساسی تأکید کرد و گفت: باید تلاش‌های زیادی برای عادی سازی اوضاع در عراق انجام داد.

در همین راستا برخی منابع اعلام کردند که کردها برای در اختیار گرفتن پست ریاست پارلمان در مرحله آتی در ازای دادن پست ریاست‌جمهوری به اهل تسنن و نخست‌وزیری به شیعیان تلاش می‌کنند اما اشواق جاف، نماینده حزب دموکرات کردستان در پارلمان به سخت بودن دستیابی کردها به پست ریاست پارلمان اذعان کرد.

او گفت: طرف‌های سنی از پست ریاست پارلمان دست نمی‌کشند چراکه این پست اختیارات زیادی دارد. طرف‌های شیعی بر پست نخست‌وزیری و طرف‌های سنی بر پست ریاست پارلمان تاکید دارند پس چگونه کردها به پست ریاست پارلمان دست یابند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین