کد خبر: ۱۳۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و ارشدترین رهبر جمهوری‌خواهان در کنگره این کشور گفت، بنا ندارد در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر امسال شرکت کند؛ تصمیمی که می‌تواند موقعیت حزبش در انتخابات آتی را تضعیف کند.
ناطقان: پل رایان که قدرتمندترین چهره جمهوری‌خواهان است از ایالت ویسکانسن به مجلس نمایندگان راه یافته بود اما سخنگوی او می‌گوید قصد ثبت نام دوباره در انتخابات پاییز امسال را ندارد.

کناره‌گیری رئیس مجلس نمایندگان آن هم در شرایطی که دموکرات‎ها طی شش ماه گذشته در چند انتخابات ایالتی دیگر توانسته‌اند پیروزی‌های چشمگیری به دست آورند، موقعیت حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سراسری پاییز امسال تضعیف می‌کند.

پل رایان با حاضر شدن در برابر خبرنگاران دلایل خانوادگی را علت اصلی کناره‌گیری‌ خود بیان کرد.

او گفت: من حدود دو دهه است که در کنگره هستم. فرزندانم در ابتدای کار من هنوز متولد هم نشده بودند اما حالا نوجوان هستند. من استعفا نمی‌دهم بلکه در ماه ژانویه آینده با پایان یافتن دوره نمایندگی‌ام بازنشسته می‌شوم چون اکنون به این نتیجه رسیده‌ام که الویتم خانواده است.

رایان که گفته می‌شود نظرسنجی‌ها در ویسکانسن خیلی به نفع او نیست گفته اصلاح قانون مالیاتی (دسامبر گذشته) و همچنین تقویت ارتش آمریکا از طریق افزایش بودجه پنتاگون، دو دستاورد بزرگ او در جریان ریاست مجلس نمایندگان است.

او به خبرنگاران گفت، ظرف شش‌ماه باقی مانده در سمت ریاست مجلس نمایندگان باقی خواهد ماند و تاکید کرد که به نظرش کناره‌گیری‌ او به تضعیف جمهوری‌خواهان نخواهد انجامید.

پل رایان حتی تاکید کرد که تصمیم او به بازنشستگی ارتباطی با سیاست‌های ترامپ در کاخ‌ سفید نداشته و او قدردان رئیس جمهوری است که فرصت عملی شدن برخی تصمیمات بزرگ را فراهم کرده است.

با وجود این، رایان در پاسخ به پرسشی درباره اخراج احتمالی بازرس رابرت مولر بر سر تحقیقات ترامپ-روسیه، یک بار دیگر تاکید کرد از نظر او قانون فراتر از همه چیز است و بازرس مولر باید اجازه تکمیل تحقیقات خود را داشته باشد؛ هر چند به گفته پل رایان، کاخ‌ سفید و رئیس‌جمهوری در پی اخراج بازرس ویژه نیستند.

تاکید رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر نبود اختلاف با کاخ سفید در حالی صورت گرفته که امروز رسانه‌های آمریکا «احساس درماندگی» از رفتار و تصمیم‌های دونالد ترامپ را یکی از علل کناره‌گیری رایان طرح کرده‌اند و برخی دیگر هم احتمال ارتباط میان کناره‌گیری پل رایان از کنگره به نیت آماده شدن برای نامزدی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ را مورد توجه قرار داده‌اند.

جمهوری‌خواهان هم اکنون اکثریت هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در دست دارند اما پیروزی‌های اخیر دموکرات‌ها در برخی ایالت‌ها چون آلاباما که پایگاه تاریخی جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود، حفظ این اکثریت طی انتخابات میان دوره‌ای امسال را با تردیدهای فراوان روبرو کرده است.

پل رایان در انتخابات سال ۲۰۱۲ به عنوان نامزد معاون ریاست‌جمهوری در کنار میت رامنی ایستاد اما این دو جمهوری‌خواه آن انتخابات را به باراک اوباما و جو بایدن دموکرات واگذار کردند.

شبکه خبری فاکس نیوز از استیو اسکالیس، نماینده ارشد جمهوری‌خواه به عنوان جانشین احتمالی پل رایان خبر داده است.

اسکالیس که در جریان تیراندازی سال گذشته به تمرین تیم بیس‌بال نمایندگان جمهوری‌خواه در ویرجینیا به شدت زخمی شد و چند ماهی در وضعیت بحرانی قرار داشت، در رسانه‌های آمریکا همراه‌تر با ترامپ شناخته می‌شود.

با وجود این، برخی از جمهوری‌خواهان چون جیم جردن محافظه‌کار به رسانه‌ها گفته‌اند هنوز خیلی زود است که درباره جانشینی رایان سخن گفت.

همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری در توییتر نسبت به تایید این خبر از سوی سخنگوی پل رایان واکنش نشان داد و نوشت: پل رایان حقیقتا انسان خوبی است و با وجود این که قصد کناره‌گیری دارد، از او میراثی غیرقابل نقد باقی خواهد ماند. ما با توییم پل!

پل رایان که ۴۸ سال دارد، در سن ۲۸ سالگی نخستین بار به عضویت مجلس نمایندگان انتخاب شد و در حال حاضر نماینده جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین در کنگره است. او پیش از برگزیده شدن به عنوان ریاست مجلس نمایندگان، ریاست کمیته بودجه این مجلس را برعهده داشت.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین